آریا بانو
فواید روانی کار کردن فرزندان در تعطیلات تابستان
يکشنبه 11 خرداد 1399 - 13:40:05
آریا بانو - شهرآرا آنلاین / هنر و خلاقیت، نجوم و رباتیک، زبان و چرتکه، شنا و فوتبال، بازی های رایانه ای و...؛ هنوز فصل امتحانات بچه ها به پایان نرسیده و تابستان شروع نشده که در و دیوار شهر پر شده است از تبلیغات کلاس های جورواجور و دهن پُرکن، اوقات مثلا فراغتی که باید بچه ها بعد از ٩ ماه تحصیل طی کنند تا هم مغزشان استراحتی کرده باشد و هم هنری، مهارتی، توانمندی ای یاد گرفته باشند. اما به نظر می رسد که والدین از اوقات فراغت برداشت دیگری داشته باشند، برای همین تا دلتان بخواهد وقت بچه ها را با کلاس های جورواجور و متنوع حتی بیشتر از مدرسه پر می کنند. روندی که از ابتدای دبستان شروع می شود و تا پایان دبیرستان هم ادامه پیدا می کند. بگذریم از اینکه این روزها همین هم وسیله ای برای تفاخر والدین شده است.
درگذشته وقتی بچه ها آخرین امتحان خردادشان را پشت سر می گذاشتند باید برای ٣ ماه به فکر کار و کاسبی می بودند و یاد گرفتن حرفه ای که بعدها به دردشان بخورد، چون خیلی روی درس و مشق حساب باز نمی کردند، اما این روزها همه چیز عوض شده است و این نگاه ها دیگر خریداری ندارد. بچه ها تازه وقتی که درس خواندن دلشان را می زند یا پشت درهای دانشگاه می مانند به فکر مهارت آموزی می افتند. سنی که با شاگردی کردن هم خیلی جور در نمی آید و آغاز مشکلات بیشتری برای جوان بی هنرمان می شود، درحالی که اگر ما -چه وزارت آموزش و پرورش و چه والدین- در دوره نوجوانی درکنار تحصیل جای خالی ای هم برای این مهارت آموزی های بچه ها باز می کردیم، جدا از اینکه با نسل پرتوقعی روبه رو نبودیم، در بین خروجی های دانشگاهی مان هم تا این اندازه مشکل بی تجربگی نداشتیم. این نکته ای است که دکتر محمد ثوابی، روان شناس و مشاور تربیتی، هم آن را تأیید می کند و برای ما والدین توصیه هایی دارد که به طور حتم عمل به آن ها می تواند برای آینده فرزندانمان فرصت ساز باشد.
فواید کار تابستانی
مهارت آموزی یا کارورزی که ما صحبتش را می کنیم از دوره نوجوانی به بعد برای بچه ها معنا پیدا می کند. فرزند شما با این تجربه عملی، در همین زمان کوتاه تابستان عواید زیادی خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره ای خواهیم کرد.
مسئولیت پذیری : با رویه ای- درس و درس و درس- که شما والدین امروزی در پیش گرفته اید فرزندتان تا سن جوانی هیچ احساس مسئولیتی در زندگی نخواهد کرد و پس از آن هم پذیرفتن مسئولیت فرد دیگری برایش سخت و غیرممکن خواهد بود، درحالی که او با کار کردن پذیرفتن مسئولیت در زندگی را یاد می گیرد.
مبارزه طلبی: برآورده کردن همه خواسته های فرزند تان باعث می شود که او برای به دست آوردن خواسته هایش هیچ گاه در زندگی تلاش نکند و روحیه مبارزه و استقلال طلبی اش سرکوب شود، بنابراین باید اجازه بدهید که فرزندتان کمی هم خودش برای تأمین خواسته هایش تلاش کند.
داشتن اعتماد به نفس: برای اینکه فرزندتان بتواند در آینده حضور مفید و پررنگی در جامعه داشته باشد لازم است که بتواند قدری روی پای خودش بایستد. به زبان ساده تر اگر شما او را از دوره نوجوانی برای پیگیری کاری نفرستید در آینده به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و تجربه کافی حتی قادر به انجام ساده ترین کارها مانند پرکردن یک فیش بانکی هم نخواهد بود.
نیاز به دیده شدن: یکی از اساسی ترین نیازهای دوره نوجوانی که باعث می شود یک نوجوان خیلی از کارهای پرمخاطره را انجام دهد، حس دیده شدن است که شما والدین به راحتی می توانید با سپردن کار و مسئولیتی به آن ها این حس را در وجودشان ارضا کنید.
مدیریت مالی: یکی از نکات مهمی که به طور غیرمستقیم در کار کردن فصلی بچه ها نهفته است، آموزش مدیریت مالی به آن هاست. بچه ها از این طریق است که یاد می گیرند چگونه با میزان پولی که به دست آورده اند نیازهایشان را اولویت بندی و برطرف کنند و ارزش آنچه را با دسترنج خودشان به دست آورده اند، بدانند.
چند شغل مناسب
کارهای زیادی در فصل تابستان برای نوجوانان و نونهالان وجود دارد که می توانید با توجه به وضعیت و توانایی های جسمی و روحی و علاقه فرزندتان یکی از آن ها را انتخاب کنید.
شاگردی : یکی از رایج ترین کارهایی که می توان در تابستان به بچه ها پیشنهاد داد، شاگردی کردن برای صاحبان حرفه های مختلف است، از آرایشگری بگیرید تا نانوایی و منبت کاری. با این کار بچه ها هم حرفه ای یاد می گیرند و هم قدری پول توجیبی برای مدرسه شان پس انداز می کنند.
کار خانگی : اگر نمی خواهید فرزندتان بیرون از منزل کار کند ولی تمایل دارید تجربه فعالیت های اجتماعی را داشته باشد، می توانید انجام شغل های خانگی فصلی مانند درست کردن ترشی یا پاک کردن سبزی را به او پیشنهاد کنید. با این کار بقیه اعضای خانواده هم درگیر کار می شوند.
پیک محلی : خیلی از خانواده ها این روزها مشتاق خرید از مغازه هایی هستند که فروش غیرحضوری دارند. می توانید به یکی از سوپرمارکت ها یا رستوان های محله تان چنین پیشنهادی بدهید و فرزندتان را نامزد انجام این کار کنید.
راهنمای اسکان مسافران: یکی از مشاغلی که با توجه به موقعیت شهرمان می توانید به فرزندتان پیشنهاد بدهید، راهنمای اسکان مسافران است، به ویژه اگر منزلتان در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر رضوی هم باشد. کار سبکی است و چند ساعتی بیشتر در روز وقت فرزندتان را نمی گیرد، اما در مقابل او نحوه تعامل با دیگران را به خوبی آموزش می بیند
کار با اما و اگر
همه ما برای پیداکردن یک شغل مناسب با روحیه مان از ٣ مرحله مختلف گذر می کنیم: رؤیاپردازی که در کودکی اتفاق می افتد، آزمایش که مخصوص تجربه های دوره نوجوانی است و اکتشاف که ویژگی خاص دوره جوانی است و براساس آن شغل آینده مان مشخص می شود؛ بنابراین از طریق کارهای پاره وقت یا کارورزی های تابستانی می توان زمینه تجربه های کاری مختلف را هم برای نوجوانان ایجاد کرد. با همه این ها و حساسیت هایی که سن نوجوانی دارد باید حواستان به برخی از حواشی کارکردن بچه ها باشد که به طور حتم اهمیتش بیشتر از کار آن هاست؛ پس توجه به این نکات را جدی بگیرید:
تا حد امکان فرزندتان را برای کار به فرد آشنایی بسپارید.
نگذارید ساعت های کاری اش خیلی طولانی شود.
در طول روز به بهانه های مختلف، سرزده به محل کارش بروید.
محیط و افرادی را که در آنجا کار می کنند بشناسید.
به جای کسب درآمد بر مهارت آموزی اش تأکید کنید.
به مهارت ها و علایق فرزندتان توجه ویژه داشته باشید.
به کارکردنش آن قدر بها ندهید که به درس خواندن بی رغبت شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/332573/فواید-روانی-کار-کردن-فرزندان-در-تعطیلات-تابستان
بستن   چاپ