آریا بانو
ویدیویی از زیارتگاه «چک چک» اردکان
شنبه 10 خرداد 1399 - 18:11:42
آریا بانو -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

کارناوال / همراه با ما باشید تا نگاهی به یکی از جاذبه‌های مهم کشورمان داشته باشیم. ویدیویی از چک چک اردکان را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم و می‌خواهیم زیبایی‌های این مکان را برای‌تان به تصویر بکشیم. زیارتگاه چک چک اردکان در استان یزد و در 43 کیلومتری شرق اردکان قرار دارد و از مهمترین جاذبه‌های استان به شمار می‌رود؛ به طوری که تعداد قابل توجهی از مسافران استان یزد، بازدید از این جاذبه را در الویت‌های خود قرار می‌دهند.
چک چک، چک چکو یا پیر سبز از عبادتگاه‌های پیروان آیین زرتشت به شمار می‌رود و نماد وحدت و همگرایی جامعه زرتشتیان به حساب می‌آید. جالب آنکه این جاذبه، از مکان‌های پر رمز و راز کشورمان به حساب می‌آید و افسانه‌ها و داستان‌های زیادی درباره آن روایت می‌شود. در طول تاریخ بررسی‌های زیادی درباره چگونگی به وجود آمدن اینجا صورت گرفته است اما کارشناسان مذهبی و تاریخی هنوز هم درباره این مسائل اختلاف نظر دارند و به اجماع نرسیده‌اند. از این زیارتگاه، به عنوان رازی سر به مهر یاد می‌کنند که در قلب کوه قرار گرفته و اعجاز خلقت را به رخ می‌کشد. از داستان‌هایی که پیرامون این زیارتگاه وجود دارد می‌توان به این اشاره کرد که عده‌ای آن را پناهگاه ابدی نیک بانو، دختر یزدگرد سوم می‌دانند و عده‌ای باور دارند اینجا، معبدی برای الهه آناهیتاست.
در کنار اهمیت دینی این محل و روایت‌های پیرامون زیارتگاه، وجود آب و درختان سرسبز نیز از عواملی‌ست که این مکان را از سایر زیارتگاه‌های زرتشتی در یزد متمایز می‌کند. همچنین می‌توان اتاقک‌های بی‌آلایش و ساده این زیارتگاه که برای زائران زرتشتی تدارک دیده شده‌اند را نیز از جذابیت‌های این مکان دانست؛ قدمت قدیمی‌ترینِ این اتاقک‌ها به دوره ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد.

http://www.banounews.ir/fa/News/332031/ویدیویی-از-زیارتگاه-«چک-چک»-اردکان
بستن   چاپ