آریا بانو
ساخت حسگری برای جداسازی افراد مشکوک به کرونا از افراد سالم
جمعه 9 خرداد 1399 - 13:39:48
آریا بانو - ایسنا / محققان کشور برای تشخیص سریع ویروس کووید-19 موفق به عرضه حسگری شدند که به گفته آنها در حالی حاضر این حسگر مراحل ارزیابی در وزارت بهداشت را طی می‌کند.
دکتر محمد عبدالاحد، مجری طرح در دومین روز از هفتمین نشست برنامه "تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی" با اشاره به عملکرد ویروس کرونا ویروس در بدن، گفت: این ویروس پس از ورود به بدن با فعال کردن میتوکندری سلول‌ها شرایطی را برای تولید مثل خود آماده می‌کند و ما برای ساخت این حسگر از این فاز بهره بردیم.
وی تولید بایو حسگرهای Real Time را از اهداف اجرای طرح نام برد و یادآور شد: بایوسنسورهای تولید شده برای ردیابی کرونا ویروس‌ها ساخته شدند و کارآزمایی این حسگر بر روی 500 بیمار بستری در ICU بیمارستان، بیماران بستر در بخش غیر ICU و بیماران مبتلا بدون علایم انجام شد.
به گفته وی این کارآزمایی‌های بالینی در بیمارستان‌های امام خمینی، امام حسین و نورافشار اجرایی شده است.
عبدالاحد، با اشاره به مکانیزم عملکردی این حسگر، توضیح داد: این حسگر شامل دستگاهی است که از نمونه خلط و یا بزاق بیماران اقدام به ردیابی ویروس کووید-19 در بیماران می‌کند.
مجری طرح زمان مورد نیاز برای ردیابی ویروس توسط این حسگر را کمتر از 5 دقیقه ذکر کرد و گفت: نتایج به دست آمده از این نتایج امید بخش بود از این رو این حسگر به منظور ارزیابی و تولید به وزارت بهداشت ارسال شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/330402/ساخت-حسگری-برای-جداسازی-افراد-مشکوک-به-کرونا-از-افراد-سالم
بستن   چاپ