آریا بانو
شیوع چاقی در 75 درصد ایرانی‌ها/ مصرف پروبیوتیک‌ها را جدی بگیرید
چهارشنبه 7 خرداد 1399 - 11:59:06
آریا بانو - سلامانه: میکروب‌های روده اکثرا مضر نیستند و با ما زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و سبب تولید ویتامین‌ها می‌شوند که در افزایش سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان‌ها و افسردگی، روده تحریک‌پذیر و کبد چرب، نقش اساسی دارند.
نقش این میکروب‌ها، در مورد بیماری‌هایی مانند چاقی، لاغری غیرعادی و بیماری کولیت عصبی یا روده عصبی تحریک پذیر هم کاملا چشمگیر است.
یکی از مشکلات جامعه ایرانی، چاقی و اضافه وزن است. به طوری که بیش از 75 درصد ایرانی‌ها یا چاق هستند یا اینکه اضافه وزن دارند. همین مسئله عامل بروز بیماری‌هایی همچون دیابت، سکته و برخی سرطان‌ها است.
افرادی که در تغذیه خود از سبزیجات و میوه‌‌های کمتری استفاده می‌کنند و تمایل به مصرف کربوهیدرات‌ها و نشاسته مصنوعی دارند، احتمال تغییر میکروبیوم روده‌ای در آنان بالا بوده و این موضوع می‌تواند با بیماری‌هایی مانند کبد چرب، چاقی، سرطان، روده تحریک پذیر و نفخ روده همراه باشد.
پروبیوتیک‌ها به سلامت روده کمک می‌کنند
مصرف پروبیوتیک‌ها را به عنوان تعدیل‌کننده فلور میکروبی روده، جهت سلامت دستگاه گوارش پیشنهاد داده‌اند.
پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که روی سلامت بدن انسان نقش دارند؛ در حال حاضر شواهد خوبی از اثرات این ارگانیسم‌ها بر درمان اسهال عفونی، اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک، عدم تحمل گلوکز، بیماری‌های التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر، یبوست و آلودگی به هلیکوباکترپیلوری وجود دارد و در پیشگیری از سرطان کولون نقش دارند ولی مطالعات بیشتری با تعداد نمونه بیشتر جهت بررسی کارایی این ارگانیسم‌ها نیاز است .
موز، پیاز، سیر، کاسنی، کنگر فرنگی پره پروبیوتیک هستند که در روده به پروبیوتیک‌ها تبدیل می‌شوند و این پروبیوتیک‌ها هستند که مانع التهابات در روده می‌شوند. ** یادداشت اختصاصی از دکتر الهام پارسا، متخصص طب سنتی و عضو انجمن علمی طب سنتی ایران

http://www.banounews.ir/fa/News/328306/شیوع-چاقی-در-75-درصد-ایرانی‌ها--مصرف-پروبیوتیک‌ها-را-جدی-بگیرید
بستن   چاپ