آریا بانو
نگذارید دلخوری های کوچک بزرگ شوند
سه شنبه 6 خرداد 1399 - 13:00:11
آریا بانو - سلامانه - مرضیه نوروزی: همه ما این نقل گفته را از قدیمی‌ها شنیدم که دعوا نمک زندگی است، اما اگر مدیریتی بر شوری آن نباشد، می‌تواند اثر منفی را به همراه داشته باشد. در مطلب امروز در سلامانه نگاهی کوتاه به تاثیر بحث و گفت‌وگو بر زندگی زوجین خواهیم داشت. 
اگر این موضوع را قبول داریم که بالاخره ممکن است هر زوجی در زندگی زناشویی با مشکلاتی روبرو می‌شود، خب پس به طبع، گاه هم همین مشکلاتند که روابط زن و مرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهkد اما نکته مهم و قابل بحث در قبول این مساله این است که اگر درباره این مشکلات، دلخوری‌ها و ناراحتی‌ها با همسرمان صحبتی نکنیم، بالاخره یک روزی باعث بروز اختلاف و فاصله گرفتن ما از او خواهد شد.
پس نباید همه چیز را درون خود نگه داریم و درواقع درون‌گرا نباشیم. با همسرمان در مورد مسایل و مشکلاتی که وجود دارد، صحبت کنیم و به دنبال راه‌حلی برای رفع آنها باشیم.
فراموش نکنیم همین مشکلات کوچک به مرور به مشکلات بزرگی تبدیل می‌شوند که می‌تواند برامیان مشکل‌ساز شود. معمولا افرادی که در خانواده‌ای بزرگ شده‌اند که در آن به‌راحتی احساسات بیان می‌شود، دارای این خصوصیت اخلاقی هستند و درباره مشکلاتشان با دیگران صحبت می‌کنند. آنها بعدها هم در زندگی زناشویی نیز می‌توانند به‌راحتی و به نحوی سازنده با همسرشان ارتباط کلامی برقرار کنند اما بسیاری از افراد در دوران کودکی این مهارت‌های ارتباطی را نیاموخته‌اند و به ابزارهایی نیاز دارند که بتوانند درباره موضوعات حساس سخن بگویند.
اغلب موقع بحث یا اختلاف نظری که با همسرشان پیش می‌آید، راه ارتباط موثر و گفتگوی اصولی را نمی‌دانند، داد می‌زنند یا سکوت اختیار می‌کنند یا به قول معروف برای اینکه مشکل بیشتر نشود، یکی از طرفین کوتاه می‌آید تا بحث کش پیدا نکند. اما این راه درست نیست.
منظور از این حرف این نیست که چرا یکی از طرفین کوتاه آمده یا بحث و دعوا به زودی فیصله یافته، بلکه مهم مشکلی است که حل نشده و نیمه‌کاره رها شده است...
به مرور زمان همین دلخوری‌های کوچک و مسائل حل نشده هستند که روی هم تلنبار می‌شوند و به یکباره مشاجرات را بزرگ را می‌آفرینند. کدورت‌ها از یکدیگر بیشتر می‌شود، زن و شوهر از هم فاصله می‌گیرند و در نهایت برای اینکه بحث یا دلخوری پیش نیاید، ارتباط کلامی‌شان کم می‌شود و حرفی برای هم ندارند. 
راه‌حل چیست؟
درست است که بهتر است والدین از همان ابتدا به کودکشان مهارت‌های ارتباطی و نحوه صحبت کردن را بیاموزند اما اگر جزو کسانی هستید که این مهارت‌ها را نیاموخته‌اید درصدد بهبود مهارت‌های ارتباطی‌تان باشید. از تأثیر ارتباط کلامی در تقویت صمیمت زوجین غافل نشوید. هر چه مهارت شما در این کار بیشتر باشد، به دلیل ارتباط کلامی قوی که بین شما و همسرتان شکل می‌گیرد، علاوه بر اینکه صمیمت بیشتری در روابطتان احساس می‌شود، در صورت وجود مشکل می‌توانید با هم بحث و گفت‌وگو کنید تا مشکل را حل کنید. متاسفانه اغلب زوج‌ها مهارت ارتباطی صحیح را بلد نیستند و همین می‌تواند باعث تخریب رابطه شود. اگر چنین مشکلی را در روابط خود دارید، بی‌خیال آن نباشید. امروزه به راحتی شما می‌توانید مهارت‌های زندگی و ارتباط موثر را به کمک مشاوران یاد بگیرید. حتی می‌توانید کتاب‌هایی را که در این مورد نوشته شده‌اند مطالعه کنید.
مرضیه نوروزی

http://www.banounews.ir/fa/News/327648/نگذارید-دلخوری-های-کوچک-بزرگ-شوند
بستن   چاپ