آریا بانو
لنز های طبی و رنگی
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 20:42:44
آریا بانو - به گزارش سلامانه به نقل از طبینجا؛ 
لنز های طبی و رنگی
استفاده از لنز های طبی و رنگی رو به افزایش بوده و ناآگاهی از نکات استفاده صحیح از این لنز ها سبب عوارض تهدید کننده بینایی در بسیاری افراد شده است. برای کاهش این عوارض همیشه لنز ها را با تجویز پزشک و از مراکز معتبر تهیه کنید. 
در ادامه برخی از این عوارض و راه های پیشگیری از آنها را بررسی خواهیم کرد.
عوارض استفاده از لنز 
رگ زایی در قرنیه: استفاده از لنز های ارزان قیمت که جنس مناسبی برای عبور هوا ندارند مانع اکسیژن رسانی به قرنیه چشم شما می شوند و بنابراین برای جبران این حالت، عروق ریزی داخل قرنیه ساخته می شوند تا اکسیژن رسانی برقرا ر شود. این عروق ممکن است دید شما را تحت تاثیر قرار دهند. برای پیشگیری از این حالت، از لنزهای مرغوب که نفوذپذیری خوبی برای اکشیژن دارند استفاده کنید و مدت زمان استفاده از لنز را کاهش دهید( در خانه از لنز استفاده نکنید)
عفونت های چشمی(کونژکتیویت): استفاده از لنز ها فرصت خوبی برای برخی باکتری ها، قارچ ها یا ویروس ها پدید می آورند تا در چشم شما رشد کرده و موجب تحریک چشم شما شوند. عفونت چشم سبب قرمز شدن سفیدی چشم، اشک ریزش و گاهی سوزش و درد چشم می شود. در این حالت جهت درمان به پزشک مراجعه کنید.
خشکی چشم: چون لنز کامل سطح قرنیه را می پوشاند مانع رسیدن اشک چشم به قرنیه شما می شود. از طرفی خود لنز نیز برای مرطوب ماندن بیشتر اشک شما را جذب مب کند. برای درمان این حالت ممکن است پزشک قطره های اشک مصنوعی مخصوصی تجویز کند.به هیچ وجه هنگام وجود لنز در چشم بطور خودسرانه از قطره های چشمی استفاده نکنید. مصرف همزمان قرص بارداری خشکی چشم شما را شدید تر می کند. بهتر است اگر از قرص ضد بارداری استفاده می کند لنز نگذارید.
از بین رفتن رفلکس قرنیه: رفلکس قرنیه رفلکسیت که جهت محافظت از چشم صورت می گیرد و بدین صورت است که با نزدیک شدن جسم خارجی به قرنیه، پلک بسته می شود. در افرادی که مکرر از لنز استفاده می کنند این رفلکس به مرور از بین می رود.
عفونت و زخم قرنیه: گذاشتن و برداشتن لنز ممکن است سبب ایجاد خراش های ریزی روی سطح قرنیه شود. در این حالت اگر باکتری، قارچ یا ویروسی وارد چشم شود می تواند در این خراش ها تکثیر شده و عفونت شدید قرنیه ایجاد کند. اگر این عفونت به سرعت درمان نشود سبب کوری چشم می شود. 
پیشگیری از عوارض لنز:
هنگام برداشتن و گذاشتن لنز ها دست ها را با آب و صابون بطور مناسب بشویید و خشک کنید.
قبل از گذاشتن و بعد از در آوردن لنز، لنز را با مایع مخصوص لنز شستشو دهید و ضد عفونی کنید.
فقط از مایع مخصوص لنز برای شستشو لنز استفاده کنید. استفاده از هر مایع دیگری برای لنز سبب انتقال عفونت و آسیب به لنز می شود.
در محیط های آلوده که گرد و خاک زیادی دارد از لنز استفاده نکنید. در این محیط ها اگر امکان خروج لنز نیست تندتر پلک بزنید تا گرد و خاک و آلودگی از لنز شما جدا شود.
لنز را قبل از آرایش کردن در چشم بگذارید و قبل از پاک کردن آرایش از چشم خارج کنید.
هنگام خواب لنز ها را از چشم خود خارج کنید(مگر لنز های 7 روزه باشند)
هیچ گاه از لنز های تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید
از لنز دیگران استفاده نکنید چون باعث انتقال عفونت شده و ممکن است منجر به کوری شود
ظرف نگهدارنده لنز را هر سه ماه عوض کنید. اگر ظرف لنز آسیب دیدگی پیدا کرد سریعا آن را تعویض کنید
اگر مداوم از لنز استفاده می کنید ناخن های خود را کوتاه نگه دارید 
اگر هنگاهی که لنز در چشم شماست دچار درد چشم، حساسیت به نور، اشک ریزش یا قرمزی چشم شدید سریعا لنز را از چشمتان خارج کنید و به پزشک مراجعه کنید

http://www.banounews.ir/fa/News/327199/لنز-های-طبی-و-رنگی
بستن   چاپ