آریا بانو
دانشمندان سلول‌های بنیادی انسان را با موش ترکیب کردند
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 16:06:35
آریا بانو - دیجیاتو / محققان با ایجاد یاخته ای متشکل از سلول های انسان و موش پیشرفتی عظیم را در عرصه دستکاری ژنتیکی اورگانیسم ها رقم زدند.
این یاخته ترکیبی که به آن کایمرای انسان-حیوان هم گفته می شود توسط تیمی از محققان دانشگاه نیویورک در بافلو و مرکز جامع سرطان شناسی رُزوِل پارک ساخته شد.
یاخته موش مورد استفاده در این آزمایش حاوی 4 درصد از سلول های انسانی بود که به مراتب بیشتر از ارقام ثبت شده در آزمایشات مشابه قبلی است. طبق تحقیقات قبلی استفاده از سلول های بنیادی انسان در یاخته های موش تقریبا غیر ممکن بوده و حالا این دستاورد دانشمندان را میتوان نقطه عطفی بسیار مهم در عرصه علوم پزشکی و ژنتیک قلمداد کرد.
ایجاد کایمرا های انسانی-حیوانی این امکان را در اختیار دانشمندان قرار می دهد تا برخی ویژگی های مشترک انسان یعنی سلول های بنیادی اش را درون بدن پستانداران قرار دهند که این کار میتواند مزایای متعددی از جمله تولید اندام های انسانی در بدن حیوانات و در نهایت استفاده از آنها در اعمال جراحی پیوند عضو را به دنبال داشته باشد.

آریا بانو


در این آزمایش دانشمندان از سلول های چشم و خون انسان استفاده کردند تا اثبات کنند که تولید سلول های بالغ انسانی از طریق ترکیب کردن آنها با سلول های حیوانی به مراتب سریع تر از رشد این اندام ها در یاخته های انسانی رخ می دهد.
دانشمندان معتقدند که این تکنیک میتواند مزایای زیادی برای درمان بیماری های انسانی از قبیل کووید 19 داشته باشد چراکه در آن میتوان سلول ها، بافت ها و اندام های انسانی را برای مقاصد مطالعه و تحقیق در آزمایشگاه پرورش داد.
دانشمندان در این پژوهش سلول های بنیادین انسان را به یاخته موش پیوند زدند و به آن اجازه دادند که برای مدت دو هفته در آزمایشگاه رشد کند. آنها یاخته را پس از سپری شدن این مدت مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند که سلول های انسانی در کبد، مغز، قلب، خون و مغز استخوان موش وجود دارد.
البته محققان آمریکایی اجازه رشد بیشتر را به این کایمرای انسان-حیوان ندادند هرچند که پیشتر دانشمندانی در سراسر دنیا از جمله چینی ها کایمرا های ترکیبی خود را تا مراحل بیشتر از رویان نگه داشته اند.
برای مثال در سال 1984 میلادی دانشمندان یک یاخته ترکیبی از گوسفند و بز ساختند که تا بزرگسالی زنده ماند. اخیرا نیز در چین دانشمندان کایمرای میمون-خوک را ساخته اند که صرفا تا چند هفته بعد از تولد زنده بوده اند.

http://www.banounews.ir/fa/News/327030/دانشمندان-سلول‌های-بنیادی-انسان-را-با-موش-ترکیب-کردند
بستن   چاپ