آریا بانو
14 نکته درباره گیاه گون و محصول آن کتیرا
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 15:49:52
آریا بانو - سلامانه: گیاه کتیرا بهترین انتخاب برای حالت دادن موها به شمار می رود ؛همچنین می تواند برای درمان عارضه هایی مانند نفریت،دیابت،سرفه ، اسهال و همچنین جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی موثر باشد. بهتر است به چهارده ویژگی این گیاه در این بخش دقت کنید.
14 نکته درباره گون و کتیرا
1- گون، گیاهی است چندساله، بوته مانند و دارای ساقه چوبی با برگ‌هایی مرکب از برگچه‌های متعدد که این برگ‌ها اکثرا فرد می‌باشند. این گیاه مولد کتیرا است.
2- کتیرا به اشکال مفتولی، قطره‌ای، خرمنی، مسطح و بی‌شکل به رنگ‌های زرد، قهوه‌ای و یا بی‌رنگ (تا حدی شفاف) وجود دارد. کتیرا در آب، نامحلول است، ولی متورم می‌شود و به صورت ژله‌ای سفت در می‌آید.
3- کتیرا در قرون وسطی از کشور ایتالیا صادر می‌شده و از قدیم در طب سنتی ایران مورد مصرف بوده است. ریشه گون یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی و رسمی چین است که در فارماکوپه چین ذکر شده است.
4- ریشه به عنوان مقوی و درمان افراد مبتلا به قند (دیابت) و نفریت (التهاب کلیه) مصرف می‌شود. در طب چین ریشه گون برای بازگرداندن قدرت ایمنی بدن به مصرف می‌‌رسد.
5- از کتیرا به عنوان فرآورده‌های سرماخوردگی به عنوان نرم‌کننده و ضدسرفه استفاده می‌شود.
6- مصرف دیگر آن در کنترل اسهال است. چون می‌تواند مقدار زیادی آب را جذب و از خروج آن از بدن جلوگیری کند.
7- همچنین برای افزایش وزن مدفوع و کنترل حداقل زمان توقف مواد در سیستم روده‌ای-معده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
8- گزارش‌هایی مبنی بر جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی در داخل و خارج از بدن توسط کتیرا، به چاپ رسیده است.
9- استفاده دیگر آن در محصولات چسب دندان به علت خاصیت چسبندگی آن می‌باشد.
10- تاکنون گزارشی از عوارض جانبی کتیرا به چاپ نرسیده است.
11- هرچه کتیرا شفاف و بی‌رنگ‌تر باشد، کیفیت بهتر و قیمتی گران‌تر دارد.
12- از انواع مختلف کتیرا که در اشکال و رنگ‌های مختلف وجود دارد، نوع ورقه‌ای بی‌رنگ یا سفید بهترین، مرغوب‌ترین و گران‌ترین نوع کتیراست.
13- با توجه به اینکه ژل تهیه شده از کتیرا و آب ممکن است پس از مدتی خراب شود، بهتر است اولا آن را دور از گرما نگه داشت ثانیا تازه تهیه کرد.
14- بعضی افراد محلول حاصل از کتیرا و آب (امولسیون به دست آمده) را برای حالت دادن به موها و تقویت آن به کار می‌برند. اثر تقویت‌کنندگی موها توسط کتیرا از نظر علمی به اثبات نرسیده است ولی حالت‌دهنده خوبی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/326990/14-نکته-درباره-گیاه-گون-و-محصول-آن-کتیرا
بستن   چاپ