آریا بانو
مراقبت از کودک در سنین 6 تا 12 ماهگی
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 14:38:41
آریا بانو - سلامانه: دکتر هما سعادتی، متخصص طب اورژانس: پیش از تولد کودک جدید در یک خانواده، بیشتر دغدغه والدین متوجه تهیه وسایل مناسب و زیبا و نیز یادگیری چگونگی رفتار با کودک و اصول تربیتی وی می‌شود، اما مواردی از قبیل ایمنی کودکان در خانه یا بیرون از آن، کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
ایمنی در کودکان بسته به سن کودک یا محل قرار گرفتن کودک مانند آشپزخانه، حمام، استخر، زمین بازی و.. می تواند متفاوت باشد. در ادامه به نکات ضروری و مهم که باید در سنین 6 تا 12 ماهگی توجه شد، اشاره می‌شود
6 تا 12 ماهگی :
سقوط : افتادن از ارتفاع در سنین مختلف همیشه مطرح است. به خصوص در اواخر این سن کودک توانایی سینه خیز رفتن، ایستادن و حتی راه رفتن را ممکن است داشته باشد. بنابراین بهتر است درب محافظ برای پله ها تهیه کنید و پنجرهها را ایمن نمایید. همچنین اگر مبلمان یا میز، لبه یا گوشههای تیز دارد، آنها را اصلاح کنید، زیرا کودک به همه جا دست می زند تا بتواند بایستد و راه برود وبه راحتی زمین میخورد که میتواند باعث آسیب شود. استفاده از واکر مخصوص کودک نیز میتواند خطرساز باشد زیرا وی را سریعا به مکانهای غیرامن میرساند، مخصوصا جاهایی که خوراکی یا وسایل داغ مانند فر آشپزخانه وجود دارد.
سوختگی : در زمان آشپزی ممکن است فر یا گاز داغ باشد و احتمال آسیب کودک بالاتر میرود. بنابراین بهتر است کودک در صندلی غذا یا زمین بازی یا هرجایی که میتواند ثابت باشد قرار گیرد. سایر نکات سوختگی نیز که در بالا بیان شد نیز بایستی در نظر گرفته شود.
غرق شدگی : در این سن کودکان علاقه زیادی به بازی کردن در آب دارند. بنابراین بعد از هر بار استفاده، آب داخل وان یا هر نوع محفظه ای که آب در آن قرار میگیرد را خالی کنید. در حمام همیشه بسته و غیر قابل باز کردن برای کودک باشد. حتی برای لحظه ای کودک را کنار استخر یا وان حمام یا حتی سطل حاوی آب قرار ندهید. حتی آب با ارتفاع کمتر از 4 اینچ میتواند باعث بروز خفگی شود. اینکه کودک توانایی شنا کردن داشته باشد، به معنی ایمن بودن وی نیست. همیشه در فاصله نزدیک با وی باشید. در صورتی که استخر در خانه وجود دارد بهتر است دور آن نرده بکشید.
مسمومیت : مواد شیمیایی مانند رنگها، مواد تمیزکاری و داروها را همواره دور از دسترس کودکان نگاه دارید.
خطراتی که بیان شد در سنین بالاتر نیز مطرح هستند. بنابراین جدی گرفتن این نکات به ویژه در مورد محدود کردن دسترسی کودکان به جاهای خطرناک تا سنی که کودک توانایی عقلی مناسب به دست آورد، الزامی است.
وسایل نقلیه : چگونگی استفاده از صندلی مخصوص کودک و قوانین هر ایالت بسته به سن و وزن و قد کودک را مطالعه کنید و از نصب صحیح صندلی کودک و مناسب بودن سایز آن، اطمینان حاصل کنید. هرگز کودکان را در ماشین تنها نگذارید، به ویژه اگر هوا گرم باشد. درهای خودرو و حتی صندوق عقب در حین حرکت باید قفل باشد.
اتفاق ممکن است برای هر کودکی بیافتد. برای مواجهه مناسب، بهتر است اقدامات لازم در صورت بروز برخی اتفاقات از جمله خفگی را از پزشک کودکان سوال کنید، زیرا که یک اقدام کوچک اما صحیح می تواند باعث نجات جان کودک شود.
سلامانه

http://www.banounews.ir/fa/News/326934/مراقبت-از-کودک-در-سنین-6-تا-12-ماهگی
بستن   چاپ