آریا بانو
برای پیشگیری از کم آبی چه باید کرد؟
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 14:38:23
آریا بانو - سلامانه: برای جلوگیری از کم آبی، مایعات زیادی بنوشید و غذاهای حاوی آب بیشتر مانند میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید. تشنگی راهنمای مناسبی برای اکثر افراد سالم است اما با این وجود در مورد همه‌ی افراد شاخص مناسبی نیست. در بعضی شرایط ممکن است افراد نیاز بیشتر به مصرف مایعات داشته باشند:
استفراغ یا اسهال: ا گر کودک شما استفراغ یا اسهال داشته باشد، در ابتدای بروزعلائم می‌توانید با مصرف آب اضافی یا یک محلول قندی-نمکی (ORS) آب از دست رفته را جبران کنید. توجه داشته باشید که نباید منتظر بمانید تا بی آبی رخ دهد، قبل از وقوع کم آبی به میزان کافی مایعات مصرف کنید.
ورزش سنگین: به طور کلی، بهتر است یک روز قبل از تمرینات شدید، آبرسانی به بدن را آغاز کنید. ادرار شفاف و رقیق نشان می‌دهد که شما به خوبی آب می‌خورید. در طول فعالیت، مایعات را در فواصل منظم مصرف کنید و بعد از پایان فعالیت هم آب آشامیدنی یا مایعات دیگری بنوشید.
آب و هوای گرم و یا سرد: در هوای گرم یا مرطوب باید آب اضافی مصرف کنید تا درجه‌ی حرارت بدن خود را کاهش دهید و میزان آب دفع شده از طریق تعرق را جبران کنید. ممکن است در آب و هوای سرد هم نیاز به آب اضافی داشته باشید چون در هوای خشک میزان رطوبت هوا کم است، مخصوصا در ارتفاعات بالاتر باید بدن را همیشه مرطوب نگه داشت.
بیماری: سالمندان با ابتلا به بیماری‌های جزئی مانند آنفولانزا، برونشیت یا عفونت مثانه، بیشتر دچار کم آبی می‌شوند. به صورت کلی در نظر داشته باشید که حتما در شرایطی که احساس بیماری می‌کنید سعی کنید مایعات بیشتری مصرف کنید.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر شما یا یکی از نزدیکانتان علائم زیر را داشت حتما با پزشک خود تماس بگیرید:
اسهال برای 24 ساعت یا بیشتر
بی‌قراری یا احساس خواب آلودگی بیش از حد یا کم شدن فعالیت نسبت به حد طبیعی
عدم حفظ میزان آب بدن
مدفوع سیاه یا خونی

http://www.banounews.ir/fa/News/326928/برای-پیشگیری-از-کم-آبی-چه-باید-کرد؟
بستن   چاپ