آریا بانو
زنان باردار چطور دربرابر ویروس کرونا از خود مراقبت کنند؟
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 13:45:00
آریا بانو - سلامانه: با توجه به جدید بودن ویروس کرونا و رفتارهای متفاوتی که ممکن است به دلیل جهش ژنتیکی داشته باشد، مدام تحقیقات جدید درباره تاثیر این ویروس بر هر گروه از افراد منتشر می‌شود. یکی از این گروه‌ها زنان باردار هستند. براساس جدیدترین پژوهش‌ها زنان بارداری که اغلب در معرض عفونت تنفسی هستند به محض آلوده شدن می‌توانند به شدت بیمار شوند که عوارض طولانی مدتی برای خودشان و نوزاد به دنبال دارد. اما آیا در مورد ویروس کرونا هم همینطور است؟!
زنان باردار بیشتر در خطرند؟
اطلاعات موجود تاکنون بسیار اندک است اما به نظر می‌رسد که زنان باردار بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به انواع شدید ویروس کرونا را ندارند. براساس گزارشی که در سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده و در آن 147 زن بررسی شدند، تنها 8 درصد بیماری‌های شدید و 1 درصد نیز در شرایط بحرانی قرار داشتند.
عواقب ابتلای مادر باردار مبتلا به کرونا بر جنین
هنوز خیلی زود است که عواقب این بیماری را بر جنین بررسی کنیم. اما براساس مطالعات جدید و البته آماری که همین روزها منتشر شده احتمال انتقال عمودی از مادر به جنین وجود دارد و تاکنون چندین مورد ابتلای نوزاد تازه به دنیا آمده به ویروس کرونا و حتی مرگ آنها نیز مشاهده شده است. 
تب در ماه‌های اولیه بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟
تب در اوایل دوران بارداری با نقص هنگام تولد و برخی از نقایص رشد همراه است. برخی از ویروسها می‌توانند عواقب مخربی بر جنین داشته باشند. به عنوان مثال زیکا می‌تواند باعث کوچکی غیرمعمول سر شود و ابولا کشنده است. روند بارداری در زنان باردار آلوده به سارس، نزدیکترین نوع ویروس به کرونا در بررسی 12 زن باردار در هنگ کنگ در حین شیوع سارس در 2003، سه نفر فوت کردند و چهار نفر از هفت زنی که در اوایل بارداری بودند دچار سقط جنین شدند. به طور کلی توصیه شده زنان باردار پیش از ابتلا توسط پزشک بررسی شوند تا در صورت بروز بیماری در قرنطینه قرار بگیرند.
در صورت بروز تب یا سرفه بهتر است از با شماره‌ تلفن‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده تماس بگیرید. اما لطفا نسبت به سایر علل احتمالی تب در بارداری نیز هوشیار باشید. اغلب این تب‌ها به دلیل عفونت ادراری یا حتی پاره شدن کیسه آب رخ می‌دهند. اگر در هنگام ادرار دچار سوزش و ناراحتی هستید یا ترشحات غیرمعمول واژن دارید با پزشکتان تماس بگیرید.
مراقبت‎‌های لازم برای زنان باردار در برابر ویروس کرونا
زنان باردار باید همانند همه افراد اقدامات احتیاطی را انجام دهند اما در صورت بروز هرگونه علائم باید سریعا پزشکشان را مطلع کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه میکند زنان باردار مبتلا که زایمان کرده‌اند از نوزادان خود جدا شوند تا دچار عفونت نشوند. 
زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به عفونت باید همان کارهایی را انجام دهند که عامه مردم انجام می‌دهند. از جمله اقدامات پیشگیرانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
شستن مرتب دست‌ها
استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن دستمال
دوری از تماس با شخص مشکوک به بیماری کرونا
استفاده نکردن از وسایل نقلیه عمومی
ماندن در خانه
خودداری از تجمع در مکان‌هایی مانند رستوران یا مکان‌های مشابه
خودداری از دیدار دوستان
ارتباط با پزشک تا حد امکان به صورت آنلاین یا تلفنی

http://www.banounews.ir/fa/News/326881/زنان-باردار-چطور-دربرابر-ویروس-کرونا-از-خود-مراقبت-کنند؟
بستن   چاپ