آریا بانو
روماتیسم و روش های بهبود آن
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 13:44:42
آریا بانو - به گزارش سلامانه از طبینجا؛ روماتیسم به معنای التهاب در مفاصل است. شایعترین انواع روماتیسم شامل اوستئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتوئید، نقرس، اسپوندیلیت آنکیلوزان و سایر اسپوندیلوآرتروپاتی ها می باشند.
آرتریت روماتوئید 
آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن خود ایمنی است که به مفاصل متعدد در سراسر بدن حمله می کند، از جمله مفصل زانو. این بیماری بصورت متقارن رخ میدهد، به این معنی که معمولاً مفاصل در هر دو طرف بدن به همان مبتلا می شوند. این بیماری بیشتر در زنان در سنین 25 تا 50 سالگی شایع است. در آرتریت روماتوئید، غشای سینوویالی که مفصل زانو را پوشانده است شروع به تورم کرده، که منجر به ایجاد درد و سفتی زانوها می شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. این بدان معنی است که، سیستم ایمنی بدن به بافتهای خود حمله می کند. سیستم ایمنی بدن به بافت طبیعی (مانند غضروف و رباط ها) آسیب می زند و موجب التهاب می شود.
علایم روماتیسم 
• مفصل ممکن است سفت و متورم شود و خم شدن و صاف کردن زانو را دشوار می کند.
• خشکی مفاصل در صبح ها و پس از برخواستن از خواب وجود دارد که بیش از سی دقیقه طول می کشد
• فعالیت شدید ممکن است باعث بروز درد شود.
• بدشکلی های مفاصل انگشتان دست
روشهای درمانی روماتیسم 
استفاده از گرما یا یخ، استفاده از پمادها یا کرم های تسکین دهنده درد، یا پوشیدن باند الاستیک برای پشتیبانی از زانو ممکن است باعث تسکین درد شود.
داروها روماتیسم 
چندین نوع دارو در معالجه آرتریت زانو مفید است. از آنجا که افراد به داروها پاسخ متفاوتی می دهند ، پزشک معالج برای تعیین داروها و دوزهای بی خطر و موثر با بیمار همکاری نزدیکی خواهد داشت. داروهای بدون نسخه و مسکن های غیر کدئین و داروهای ضد التهاب معمولاً اولین انتخاب درمانی برای آرتروز زانو است. استامینوفن یک داروی ضد درد ساده و بدون نسخه است که می تواند در کاهش درد آرتریت موثر باشد. مانند همه داروها، مسکن های بدون نسخه می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و با سایر داروهایی که مصرف می کنید در تداخل باشد. حتما در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود مشورت کنید. یکی دیگر از انواع تسکین دهنده درد یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID است. NSAID ها ، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ، هم بدون نسخه و هم با نسخه در دسترس هستند. مهار کننده COX-2 نوع خاصی از NSAID است که ممکن است عوارض جانبی دستگاه گوارش کمتری داشته باشد. نامهای تجاری مشترک مهار کننده های COX-2 شامل Celebrex و Mobic می باشند. یک مهار کننده COX-2 باعث کاهش درد و التهاب می شود تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید. اگر از داروی مهار کننده COX-2 استفاده می کنید ، نباید از NSAID سنتی (با نسخه یا نسخه بدون نسخه) استفاده کنید. حتماً در صورت سابقه سکته قلبی، سکته مغزی، آنژین، داشتن لخته خونی، فشار خون بالا یا حساسیت به آسپرین ، داروهای سولفا یا سایر NSAID ها ، به پزشک خود بگویید. کورتیکواستروئیدها (همچنین به عنوان کورتیزون نیز شناخته می شوند) ضد التهاب قدرتمندی هستند که می توانند به مفصل تزریق شوند. این تزریق ها باعث تسکین درد و کاهش التهاب می شوند. با این حال، اثرات به طور نامحدود ادامه نمی یابد. به دلیل عوارض جانبی احتمالی، پزشک شما ممکن است تعداد تزریقات را به سه یا چهار نوبت در سال، در هر مفصل محدود کند. در برخی موارد، درد و تورم ممکن است بلافاصله پس از تزریق تشدید، و احتمال بروز آسیب یا عفونت طولانی مدت در مفصل وجود دارد. با تزریق مکرر یا تزریق برای مدت طولانی ، آسیب مفاصل به جای کاهش می تواند افزایش یابد. داروهای کنترلی ضد روماتیسم (DMARDs) برای کند کردن پیشرفت آرتریت روماتوئید استفاده می شود. داروهایی مانند متوترکسات ، سولفاسالازین و هیدروکسی کلروکین معمولا تجویز می شوند. علاوه بر این، DMARD های بیولوژیک مانند تعدیل کننده (Enbrel) و یا واکنشی (Humira) ممکن است واکنش ایمنی بیش از اندازه بدن را کاهش دهند. از آنجا که امروزه داروهای متفاوتی برای آرتریت روماتوئید وجود دارد، یک متخصص روماتولوژی اغلب برای مدیریت موثر داروها لازم است. مکمل ویسکوز همراه تزریق مواد به مفصل برای بهبود کیفیت مایع مفصل استفاده میشود.
روشهای درمانی جایگزین داروها 
بسیاری از روش های جایگزین درمانی مورد تأیید نیستند، اما ممکن است برای درمان مفید باشند، به شرطی که پزشک متخصص خود را از تصمیم خود آگاه نمایید. روشهای درمانی جایگزین برای درمان درد شامل استفاده از طب سوزنی و پالس مغناطیسی است. طب سوزنی از سوزن های ریز برای تحریک نواحی خاص بدن برای تسکین درد و یا بطور موقت بی حس کردن ناحیه استفاده می کند. اگرچه در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد و شواهد نشان می دهد که می تواند به کاهش درد آرتریت کمک کند، اما مطالعات علمی کمی در مورد اثربخشی آن وجود دارد. متخصص طب سوزنی باید دارای مجوز و محیط و وسایل استریل مورد استفاده قرار گیرد. پالس مغناطیسی بدون درد است و با استفاده از یک سیگنال پالس به زانو کار می کند، که در یک میدان الکترومغناطیسی قرار می گیرد. مانند بسیاری از روشهای درمانی جایگزین ، پالس مغناطیسی هنوز اثبات نشده است.
درمان روماتیسم با جراحی
اگر درد از آرتروز باعث ناتوانی شود و با درمان غیر جراحی تسکین پیدا نکند، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. مانند همه جراحی ها ، با روش های مختلف زانو خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد. پزشک شما در مورد عوارض احتمالی قبل از عمل در این زمینه صحبت خواهد کرد. آرتروسکوپی در طی آرتروسکوپی، پزشکان از برش های کوچک و ابزارهای نازک برای تشخیص و درمان مشکلات مفصلی استفاده می کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/326874/روماتیسم-و-روش-های-بهبود-آن
بستن   چاپ