آریا بانو
برای کاهش کمر درد چه کاری می توانم انجام دهم؟
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 13:44:35
آریا بانو - سلامانه: پیشنهادات زیر ممکن است کمک کند:
ورزش
1. کشش، تمرینات کف لگن و تمرینات ثبات می تواند کمک کند.
2. بر روی دستها و زانوهای خود خم شوید و پشت خود را به اندازه کافی صاف نگه دارید. نفس خود را داخل بدهید و درهنگام بیرون دادن نفس، عضلات پشت خود را فشرده کنید و سعی کنید عضلات خود را مانند یک زیپ به سمت جلو بکشید.
3. تصور کنید سعی می کنید از عبور باد جلوگیری کنید. بین 5 تا 10 ثانیه بدون نگه داشتن نفس و بدون حرکت به عقب خود را فشرده کنید. آرام آرام عضلات را در انتهای تمرین شل کنید.
4. اگر در دست ها و زانوهایتان احساس ثبات دارید، می توانید وضعیت سوپرمن را استفاده کنید . برای انجام این کار، بازوی راست و پای چپ خود را بالا ببرید. از عضلات شکم برای پایداری خود استفاده کنید. پنج ثانیه خود را نگه دارید، سپس دست و پای خود را پایین بیاورید. به بازو و پای دیگر بروید. هر طرف 10 شماره بشمارید.
5. ورزش در آب ممکن است به کاهش درد کمک کند.
ماساژ
ماساژ عضلات خسته و درد را تسکین می دهد و ممکن است به کاهش درد کمک کند. از همسر خود بخواهید به آرامی کمر و ماهیچه های پشت را ماساژ بدهد. یک ماساژور حرفه ای، ماما یا فیزیوتراپیست نیز می تواند به شما کمک کند.
وضعیت خوب
سعی کنید در هنگام نشستن یا بلند شدن خم نشوید. سعی کنید برای مدت طولانی در موقعیتی ثابت قرار نگیرید.
در هنگام ایستادن یا نشستن صاف باشید و پشت تا آنجا که راحت است خم کنید. به طور منظم استراحت کنید تا خسته نشوید.
هنگام نشستن یک بالشت پشت کمر خود قرار دهید.
طب سوزنی
طب سوزنی ممکن است برای از بین بردن درد مفید باشد اما بهتر است از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید. زیرا در بارداری باید از طب سوزنی در برخی نقاط اجتناب شود.
بالش های زایمان
به پهلو بخوابید و یک بالش در زیر شکم خود قرار دهید.
اگر نمیتوانید راحت باشید، بالش های مختلف و بالشتکهای مختلف را امتحان کنید تا حالت مناسب خود را پیدا کنید.
حمام گرم یا سرد
حمام گرم، یک پک داغ یا یک جت آب گرم از سر دوش می تواند ناراحتی را کاهش دهد. پک سرد نیز می تواند باعث آرامش و تسکین درد شود.
رژیم غذایی
روزانه حداقل 3 تا 4 واحد کلسیم مصرف کنید. خانم‌ها باید در مجموع 3 تا 4 لیوان لبنیات در روز مصرف کنند (هر یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یک واحد، هر دو لیوان دوغ یک واحد و هر نیم لیوان کشک یک واحد محسوب می‌شود).
بنابر‌این اگر خانم‌ها این روش تغذیه را رعایت کنند،‌میزان کلسیم دریافتی‌شان در بارداری کافی است و حتی کمر‌درد‌شان بسیار کم می‌شود. خانم‌هایی که نمی‌توانند شیر، دوغ، ماست و کشک بخورند، باید به پزشک یا مامای خود اطلاع دهند تا در صورت لزوم به آنها قرص مکمل کلسیم بدهد.
ملاحظات روزمره
رعایت برخی ملاحظات روزمره نیز می‌تواند به کاهش کمردردهای دوران بارداری کمک کند؛ از جمله اینکه:
موقع برداشتن اجسام از روی زمین ابتدا بنشینید و پس از برداشتن جسم مورد نظر برخیزید و به هیچ وجه برای برداشتن اجسام دولا نشوید.
از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید.
طاقباز نخوابید.
ساپورت نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.
اگر با رعایت تمام نکته‌های فوق درد کمتر نشد، با پزشک مشورت کنید. به هیچ وجه سرخود از داروهای ضددرد استفاده نکنید. استامینوفن معمولا کم‌خطرترین داروی ضددرد هنگام بارداری است و مصرف سایر ضددردها مانند بروفن، ادویل و… توصیه نمی‌شود.
چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟
در موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:
درد بسیار شدید
شروع ناگهانی درد و شدید شدن ناگهانی آن
دردهای ریتمیک
شدت، حدت و احتمال کمردردهای بارداری
اگر فکر می کنید PGP یا سیاتیک دارید، یا اگر کمر درد هستید و درمان های خانگی به شما کمک نمی کند، از ماما یا پزشک عمومی خود بخواهید تا شما را به یک فیزیوتراپیست معرفی کند.
بیش از سه‌چهارم زنان باردار زمانی طی بارداری و معمولا در اواخر بارداری دچار کمردرد می‌شوند که چند ماه پس از زایمان بهبود می‌یابد.
آیا کمر درد بر زایمان تاثیر می گذارد؟
با درمان مناسب کمر درد مشکلی در هنگام زایمان ایجاد نمی کند. حتی اگر کمر درد جدی دارید، باید همچنان آنطور که می خواهید زایمان کنید. کمر درد یک دلیل غیر معمول برای انتخاب سزارین است. بهبود پس از عمل جراحی سزارین از زایمان طبیعی سخت تر است.
اگر کمر درد شما به یک مشکل طولانی مدت مرتبط است، مانند انحنای ستون فقرات ( اسکولیوز ) ، یا یک آسیب یا جراحی قبلی، برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. از مامای خود بخواهید با یک متخصص بیهوشی صحبت کند.
برخی از مشکلات کمردرد باعث می شود در طول زایمان استفاده از اپیدورال امن نباشد. بهتر است از قبل برنامه های کاهش درد طبیعی یا سایر انواع مسکن ها را استفاده کنید.
تک پزشک

http://www.banounews.ir/fa/News/326871/برای-کاهش-کمر-درد-چه-کاری-می-توانم-انجام-دهم؟
بستن   چاپ