آریا بانو
جاده رکورددار سمنان را دریابید
شنبه 3 خرداد 1399 - 09:24:20
آریا بانو - ایرنا / جاده دامغان به جندق، رکورددار بیشترین میزان فوتی‌های تصادفات استان سمنان برای ترمیم محور و 2 بانده شدن نیازمند توجه ویژه مسوولان است.
طول محور دامغان ـ جندق به عنوان محور اتصالی استان سمنان به استان اصفهان از دشت کویر 270 کیلومتر است که 240 کیلومتر آن در محدوده شهرستان دامغان و 30 کیلومتر آن در استان اصفهان قرار دارد.
با توجه به وجود چندین روستای پرجمعیت، منطقه گردشگری کویر حاج علی‌قلی حسن آباد، تپه‌های مریخی و زیبایی های کویر، سالانه بسیاری از گردشگران نیز از این مسیر برای بهره‌مندی از آثار طبیعی استفاده می‌کنند.
پیشینه ایجاد بزرگراه دامغان به جندق به دولت پنجم برمی‌گردد و با توجه به افزایش تردد، 2 بانده شدن این محور از سال 94 در دستور کار قرار گرفت.
این محور یکی از مسیرهای اصلی کشور است که در طول سال، حوادث جاده ای بسیاری را به چشم خود می‌بیند و انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.
با توجه به خطرآفرین بودن این محور، 2 بانده شدن و رسیدگی بهتر به این جاده از درخواست‌های اصلی بازماندگان متوفیان و مردم شهرستان دامغان است که امیدها بر آن است با تخصیص اعتبار لازم و فشار بر پیمانکاران طرح، شاهد پیشرفت سریع‌تر محور باشیم.
عملیات احداث محور دامغان به جندق در 240 کیلومتر محدوده استان سمنان، تنها در 118 کیلومتر ابتدایی توسط سه پیمانکار در حال انجام است که طبق شنیده‌ها، هیچ عملیات عمرانی در 120 کیلومتر نهایی انجام نمی‌شود و این موضوع نگران کننده است.
در کنار خاطرات تلخ خانواده‌ها از جان‌باختن بستگان خود در این محور، حادثه تلخ هشت خرداد 91 و فوت شدن چهار تن از نیروهای معلم به نام‌های سعید خطیبی، رضا قاسمی برمی، حسین میرزایی و علیرضا زحمتکش نیز در خاطر مردم شهر ماندگار است.
این سانحه در کیلومتر 42 محور مذکور و بین یک دستگاه پراید و یک کامیون رخ داد و بر اثر آن، چهار سرنشین خودروی پراید در دم فوت شدند، علت این سانحه انحراف به چپ خودروی پراید و برخورد شاخ به شاخ با کامیون بود که در صورت 2 بانده بودن محور، این گونه حوادث رخ نمی‌داد.
فوت فرزندم درد پرغصه و کابوسی فراموش نشدنی است
پدر یکی از فرهنگیان جانباخته در محور دامغان به جندق گفت: هر سال در خردادماه یاد سانحه تصادف جاده جندق به معلمان می افتیم که چهار نفر از معلمان و عزیزان خود را از دست دادیم.
رمضانعلی زحمتکش در ادامه بیان کرد: فرزندان ما برای عزیمت به محل خدمت خود به روستای کوه زر می‌رفتند که با وقوع حادثه جان خود را از دست دادیم.
وی افزود: اگر محور دامغان به جندق 2 بانده بود، بدون شک فرزندم و دیگر همکارانش در خانه ما بودند، که امیدواریم دستورهای لازم صادر شود تا دیگر قلب مهربان عزیزی از تپش باز نماند.
وضعیت محور معلمان- جندق فوق بحرانی است
رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای دامغان در خصوص وضعیت محور دامغان به معلمان و جندق گفت: باتوجه به برنامه ریزی های لازم، هم‌اکنون محور دامغان تا معلمان در حال اجرای عملیات است اما از معلمان تا جندق بدون هیچ برنامه عملیاتی به وضعیت فوق بحرانی خود رسیده است.
حسین ابوطالبی ادامه داد: در سال گذشته طی اجرای 2 مرحله عملیات، 50 کیلومتری انتهای حوزه مورد مرمت قرار گرفت.
وی افزود: وضعیت بحرانی این محدوده در شانه ها و نشست های جاده است که در عملیات‌هایی تسطیح جاده به وسیله شن انجام شده است اما این اقدامات، به صورت کوتاه مدت مشکل را رفع می‌کند.
ابوطالبی بیان کرد: برای خارج شدن این محور از وضعیت فوق بحرانی به اعتبار مالی لازم برای زیرسازی، اصلاح، روکش و بهسازی و حداقل 300 میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.
وی تصریح کرد: در سه سال گذشته، برای این محور 30 میلیارد ریال اعتبار صرف روکش شده است.
رییس اداره راهداری و حمل‌ ون قل جاده‌ای دامغان گفت: با توجه به گزارش پلیس راه، علیرغم کاهش ترددها به دلیل شیوع کرونا، روزانه 2 هزار تردد وسیله نقلیه در این محور ثبت شده است که این آمار و حجم بالای تردد، همت مسوولان و تکمیل طرح را می‌طلبد.
ساخت محور معلمان- جندق توسط پیمانکار مشاور در حال بررسی است
رییس اداره راه و شهرسازی دامغان بیان کرد: ساخت محور معلمان به جندق طبق تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت مشاور در حال مطالعه است که پس از ارائه طرح، مشکل اصلی در تامین اعتبار است که امیدواریم عملیات ایجاد این محدوده نیز هرچه زودتر عملیاتی شود.
مهدی هراتی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر، چهار طرح راهداری در حوزه شهرستان دامغان شامل احداث جاده دیباج_آستانه به طول 25 کیلومتر، احدات جاده دامغان_یزدان آباد به طول 55 کیلومتر، جاده یزدان آباد_رشم به طول 49 کیلومتر و احدات جاده رشم به معلمان به طول 13 کیلومتر است، توسط چهار پیمانکار در حال انجام است.
وی ادامه داد: در مسیر اول دامغان- یزدان آباد، پیمانکار علی رغم دریافت 670میلیارد ریال اعتبار به دلایل مختلف کم کاری کرده است.
هراتی اضافه کرد: پیمانکار این محور سال 96 کار خود را آغاز کرده است که طبق تفاهم نامه، زمان تحویل سال 1400 عنوان شده است اما تاکنون تنها 15درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: به دنبال این هستیم که وضعیت و درخواست های پیمانکار را با حضور مجموعه مسولان شهرستان بررسی و در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف این محور تصمیم گیری کنیم.
هراتی بیان داشت: با تلاش پیمانکار، در 55 کیلومتر دوم محور دامغان به جندق مشکلی نداریم و شرکت به خوبی در حال فعالیت مداوم است.
رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان دامغان گفت: قطعه سوم محور نیز تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و بخشی از کار بر اثر خسارت سیل متوقف شده است که مطالبات این شرکت نیز توسط کارشناسان در دست بررسی است.
همسر یکی دیگر از جانباختگان محور دامغان به جندق نیز به ایرنا گفت: 2بانده شدن محور دامغان به جندق بدون شک خواسته مردم شهرستان است اما ما با خاطره تلخ خود از این محور، از مسولان استدعا داریم تا هر چه سریعتر عملیات عمرانی این جاده را به انجام برسانند.
فاطمه صباحی تصریح کرد: 2 بانده شدن این محور می‌تواند این جاده را به یک محور بی خطر تبدیل کند که امیدواریم زودتر شاهد این اقدام باشیم.
وی اظهار داشت: غم از دست دادن عزیزمان داغی بزرگ بر دل ما است اما با جلوگیری از تصادفات بیشتر می‌توان امید داشت که دیگر هیچ خانواده ای داغدار عزیزان خود نشود.
بیشترین تصادف‌های فوتی استان سمنان متعلق به محور دامغان- جندق است
رییس پلیس راه استان سمنان گفت: مجموع تصادف‌های محور دامغان به جندق در سال گذشته نسبت به سال 97 با رشد 21 درصدی روبرو بود.
سرهنگ تقی کبیری ادامه داد: از مجموع تصادف‌های سال گذشته این محور، 93 حادثه خسارتی، 47 جرحی و 12 حادثه فوتی بوده است.
وی اظهار داشت: از بین تصادف‌های رخ داده در این محور، 91 خودرو سواری، 2 اتوبوس، 32 کامیون، 9 تریلی و پنج موتور سیکلت حادثه آفریدند.
کبیری اضافه کرد: برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش تصادفات در محور دامغان- جندق باید به صورت ویژه در دستور کار دستگاه‌های مرتبط باشد.
وی خاطرنشان کرد: در علت وقوع حوادث در این محور علت های متعددی نقش دارند که بدون شک حوادث این محور با انجام عملیات 2 بانده شدن و بهسازی جاده کاهش خواهد یافت.
رییس پلیس راه استان سمنان تصریح کرد: آمار فوتی‌های ناشی از تصادف‌های رانندگی در محورهای مواصلاتی استان سمنان در سال 98 با افزایش یک درصدی نسبت به سال 97 به 274 نفر رسید که واژگونی و خروج از جاده با 52 درصد، بیشترین فراوانی را از نظر علت تصادفات در راه‌های استان در سال گذشته به خود اختصاص داد.

http://www.banounews.ir/fa/News/325410/جاده-رکورددار-سمنان-را-دریابید
بستن   چاپ