آریا بانو
یادداشت/ 13
خانواده صالح باعث آرامش و امید می‌شود
پنجشنبه 18 ارديبهشت 1399 - 12:36:06
آریا بانو - قم - استاد حوزه علمیه قم گفت: حاکمیت دین و معنویت، اخلاق و فضیلت در میان اعضای خانواده نشانه خانواده صالح بودن است و خانواده صالح نیز باعث آرامش و امید است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - سید احمد میرعمادی*: یکی از نیازهای بشر در زندگی مسئله ازدواج و پیوند زناشویی است. تجرد و عدم رغبت به ازدواج علاوه بر اینکه بر خلاف فطرت و طبیعت انسان است، دشواری‌ها و مشکلات جسمی و روحی، فردی و اجتماعی فراوانی بدنبال دارد، ازدواج و تشکیل خانواده نقش مهمی در سلامت، آرامش و آینده انسان و جامعه دارد.
خداوند متعال در قرآن یکی از آثار و اهداف ازدواج را آرامش و آسایش بیان نموده و در سوره روم آیه 21 می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً » از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد.
بر اساس این آیه شریفه: خداوند متعال در خلقت بشر، زن و مرد را مکمل نیازهای جسمی و روحی یکدیگر قرار داده بطوری که هر یک بدون دیگری احساس فقر، نیاز و خلأ و کمبود می‌کند، ازدواج علاوه بر اینکه نیازهای جنسی انسان را تأمین می‌کند و موجب بقا نسل و تکمیل دین و معنویت می‌گردد، سبب آرامش و سکون زن و مرد و با تولّد فرزند باعث امید به زندگی می‌شود.
نکته دیگر این است که با ازدواج و تشکیل خانواده بین زن و مرد محبت و مودت ایجاد می‌شود، همین محبت و مودت اسباب شادی و آرامش را فراهم می‌سازد و دلبستگی عاطفی بین زن و شوهر به‌وجود می‌آید البته برای تداوم آرامش و امید در زندگی در سایه خانواده راه‌های گوناگون و مسائل متعددی وجود دارد که در منابع دینی به آنها پرداخته شده است، آنچه در اینجا لازم است به آن اشاره بکنیم این است که خانواده صالح باعث آرامش و امید است نه هر خانواده‌ای.
مرد صالح، زن صالحه، تربیت فرزندان صالح از اسباب و آرامش و امید هستند، از سوی دیگر آرامش والدین در پرتو فرزندان صالح و آرامش فرزندان در پرتو والدین صالح است، به همین جهت در اسلام ملاک‌ها و معیارهایی برای تشکیل خانواده در نظر گرفته که آن معیارها تضمین کننده آسایش و آرامش و امید به زندگی است. از جمله آن معیارها، ایمان و اخلاق است.
در حدیثی پیامبر اکرم ( ص) فرمود: اگر کسی به خواستگاری آمد، اخلاق و دین او مایه رضایت است به او زن بدهید، که اگر چنین نکنید فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد ( نهج الفصاحه ج 247)؛ امام رضا ( ع) فرمود: هرگاه خواستگاری آمد که دین و اخلاقش را می‌پسندی، اجابت کن و از تنگدستی او نهراس، چون خداوند روزی خانواده را تضمین کرده است.
بنابراین حاکمیت دین و معنویت، اخلاق و فضیلت در میان اعضا خانواده نشانه خانواده صالح بودن است و خانواده صالح نیز باعث آرامش و امید است.

http://www.banounews.ir/fa/News/309998/خانواده-صالح-باعث-آرامش-و-امید-می‌شود
بستن   چاپ