آریا بانو
وقتی سرماخوردگی تبدیل به برونشیت می‌شود
جمعه 22 فروردين 1399 - 13:44:30
آریا بانو - سرماخوردگی برخلاف اسمش مخصوص فصل سرما نیست. ویروس‌ها در هر فصلی می‌توانند سراغ‌مان بیایند. اما یک نکته مهم در مورد این بیماری ساده این است که وقتی سرما می‌خورید، سرماخوردگی شما تبدیل به برونشیت نشود و به قول قدیمی‌ها سرماخوردگی به سینه‌تان نریزد.
برترین‌ها: سرماخوردگی برخلاف اسمش مخصوص فصل سرما نیست. ویروس‌ها در هر فصلی می‌توانند سراغ‌مان بیایند. اما یک نکته مهم در مورد این بیماری ساده این است که وقتی سرما می‌خورید، سرماخوردگی شما تبدیل به برونشیت نشود و به قول قدیمی‌ها سرماخوردگی به سینه‌تان نریزد. در واقع در این مواقع باید حواس‌تان به ریه‌های‌تان باشد. خیلی مهم است که تشخیص دهید چه علائمی نورمال است و چه علائمی هشداردهنده اینکه بیماری رو به وخامت است. در این مطلب اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که بفهمید چه موقع سرماخوردگی دارد تبدیل به برونشیت می‌شود.
برای سرفه باید به دکتر مراجعه کرد؟
سرفه یکی از نشانه‌های رایج سرماخوردگی است، در واقع روش بدن برای خلاصی از شر خلط‌هاست. اما اگر بعد از پایان بیماری، سرفه همچنان ادامه داشت لازم است به دکتر مراجعه کنید. لازم است دکتر بداند چه مدتی است که این سرفه‌ها شروع شده، همچنین باید توضیح بدهید که آیا در حین انجام فعالیت‌های خاصی یا وقتی در معرض مواد یا محیط بخصوصی قرار می‌گیرید سرفه‌های‌تان شدیدتر می‌شود. همچنین اینکه سرفه‌ها همراه با خروج خلط است یا نه، اهمیت دارد.
اگر سرفه‌ها همراه با خلط سبز یا زرد رنگ است، اگر سینه‌تان خِس‌خِس می‌کند و یا به سختی نفس می‌کشید، دچار تب بالای 5/38 می‌شوید و شب‌ها عرق می‌کنید باید به سرعت تحت تشخیص و درمان قرار بگیرید، چون این‌ها می‌توانند نشانه یک بیماری جدی‌تر از سرماخوردگی باشند.
سرفه‌های ادامه‌دار می‌تواند نشانه آسم باشد. نقطه هدف آسم دستگاه تنفسی است که از طریق عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، گرد و غبار، هوای سرد و مواد آلرژی‌زا آن را مورد حمله قرار می‌دهد. بالغ بر 25 درصد سرفه‌های مزمن ناشی از آسم است. حال آنکه ممکن است تا وقتی حمله آسمی اتفاق نیفتد شما متوجه نشوید که ریه‌های‌تان درگیر شده‌اند.
مراقب برونشیت باشید
برونشیت که گاهی به سرماخوردگی در ناحیه دستگاه تنفسی بر می‌گردد، زمانی پیش می‌آید که لوله‌های تنفسی در شش‌های شما ملتهب شده و ترشح بیش از حد دارید. دو نوع برونشیت وجود دارد: برونشیت حاد و برونشیت مزمن.
برونشیت حاد شایع‌تر است و معمولا به دلیل عفونت ویروسی اتفاق می‌افتد. برونشیت حاد می‌تواند به استعمال دخانیات مربوط باشد و یا به واسطه آن بدتر شود. این بیماری گرچه بدتر از سرما‌خوردگی معمولی است، اما به سختی ذات‌الریه نیست.
برونشیت مزمن سرفه‌ای است که بیش از دو یا سه ماه در سال به طول می‌انجامد و برای حداقل دو سال متوالی بر فرد عارض می‌شود. استعمال دخانیت شایع‌ترین دلیل بروز برونشیت مزمن است.

آریا بانو


چه موقع باید به دکتر مراجعه کنیم؟
اگر این نشانه‌ها را دارید وقت آن است که بیماری‌تان را جدی بگیرید و فکر مشورت با پزشک باشید:
سرفه‌ای که بیش از دو یا سه هفته ادامه داشته تب سرفه‌ای که خلط رنگی، خونی یا غلیظ تولید می‌کند هرگونه تنگی نفس یا خس‌خس سینه اگر مبتلا به برونشیت هستید باید هر یک تا دو ساعت یک بار مایعات بنوشید مگر اینکه به هردلیل دکتر نوشیدن مایعات را برای شما محدود کرده باشد. استراحت کافی داشته باشید و مهم‌تر از همه سیگار نکشید.
برای آرام کردن دردتان می‌توانید استامینوفن، ایبوپروفن یا مسکن‌های دیگر استفاده کنید، البته اگر به طور هم‌زمان در حال مصرف داروی دیگری هستید حتما با پزشک در خصوص مصرف مسکن مشورت کنید و از عدم تداخل دارویی مطمئن شوید.
در مورد کودکان به هیچ عنوان سر خود از آسپرین استفاده نکنید خصوصا در مورد کودکان زیر 4 سال حتی از دارو‌های ضد سرفه و سرماخوردگی که بدون نیاز به نسخه قابل خریداری هستند، بدون مشورت پزشک، استفاده نکنید.
وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید حتما درباره دفعاتی که خلط خارج می‌شود، رنگ و میزان آن به پزشک گزارش دهید و برای از بین بردن خلط به فقط دستورات پزشک عمل کنید.
اگر سرفه خشک بدون خلط یا با خلط کم داشته باشید، احتمالا دکتر برای شما دارو‌های ضد سرفه تجویز می‌کند یا ممکن است شربت‌های خلط آور تجویز کند تا ترشحات راحت‌تر خارج شوند.
از آنجایی که در اکثر موارد ویروس‌ها مسبب برونشیت هستند، معمولا آنتی‌بیوتیک کمکی نخواهد کرد. در موارد کمی برونشیت فرد ممکن است ناشی از عفونت باکتریایی باشد و یا فرد مبتلا، اختلال در عملکرد شش داشته باشد.
اگر نگران سلامت ریه‌های‌تان هستید و نمی‌خواهید به برونشیت مبتلا شوید بهتر است این توصیه‌ها را به خاطر بسپارید:

آریا بانو


سیگار نکشید. اجازه ندهید کسی در نزدیکی شما سیگار بکشد. از چیز‌هایی که بینی، گلو و ریه‌های شما را درگیر می‌کند مثل هوای آلوده، گرد و غبار، حیوانات خانگی دور بمانید و یا تا حد امکان زمان کمتری را در مجاورت آن‌ها قرار گیرید. اگر سرما خوردید به قدر کافی استراحت کنید. داروهای‌تان را دقیقا به همان صورتی که دکتر تجویز کرده مصرف کنید. غذای سالم و مقوی بخورید. دست های‌تان را زیاد بشویید غذا، فنجان، لیوان و بقیه ملزومات غذاخوری‌تان را با کسی شریک نشوید. فراموش نکنید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
بنفشه رحمانی

آریا بانو


http://www.banounews.ir/fa/News/293309/وقتی-سرماخوردگی-تبدیل-به-برونشیت-می‌شود
بستن   چاپ