آریا بانو
شهردار تهران در برنامه تهران 20
مردم به شهرداری برای جلوگیری از شیوع کرونا کمک کنند
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 21:40:15
آریا بانو - شهرنوشت:    پیروز حناچی امشب ( 20 فروردین 1399) در برنامه «تهران 20» شبکه پنج صدا و سیمای جمهوری اسلامی حضور یافت و درباره اقدامات شهرداری تهران بویژه در دوران اپیدمی کرونا گفت.

او با تبریک نیمه شعبان و میلاد امام زمان درباره تراکم جمعیت برای حمل و نقل گفت: قبل از شرایط کرونا شهرداری تهران فقط در مترو روزانه بیش از دو میلیون سفر را سرویس می داد اما در شرایط کرونا و هفته دوم فروردین به روزی 80 هزار سفر کاهش یافت یعنی در واقع عملا قطارها خالی تردد می کردند و در هفته سوم این رقم به 40 درصد رسید .
حناچی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا تلاش می کنید تراکم جمعیت کمتر شود گفت: فاصله فیزیکی بعد از کرونا مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد ولی توجه کنید که ما تقاضای سفر را ما به وجود نمی آوریم ما تقاضای سفر را جواب می دهیم . همکاران من در مترو اقداماتی انجام داده اند و تلاش می کنند با آموزش و علامت گذاری، مردم را متوجه رعایت فاصله کنند و اگر توجه کنید کف متروها علامت گذاری شده است این بخش در دست ماست بخشی هم دست مردم است که همکاری کنند ، ما کسی را برای سوار شدن به قطار اجبار نمی کنیم و از سویی جلوی سوار شدن افراد به واگن ها را نمی گیریم .
او ادامه داد: در حال حاضر مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند و ادارات با دو سوم ظرفیت کار می کنند خیلی از مشاغل هم تعطیل است و از سویی ما همچنان از حداکثر ظرفیت خود در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنیم
شهردار تهران با اشاره به اینکه به صورت مستمر دستکش و ماسک به همراه آموزش‌های مراقبتی در اختیار کارکنان شهرداری تهران قرارداده می‌شود؛ گفت: طی دستورالعمل ابلاغی به ناوگان تاکسیرانی، باید دو مسافر در صندلی عقب تاکسی سوار شوند و جداسازی کابین راننده و مسافر توسط سازمان تاکسیرانی انجام شده است .
به گفته حناچی در حوزه پسماند تا امروز تلفاتی بر اثر ابتلا به کرونا وجود نداشته اما در بخش اداری شهرداری تهران تعدادی بر اثر این بیماری جان‌باخته‌اند از جمله سه نفر در بخش بانوان بهشت زهرا و یک پزشک در شهر سالم شهرداری تهران جان خود را براثر کرونا از دست داده اند. اما گرمخانه‌های تهران که با ازدحام بسیار و همچنین مشکلات اجتماعی روبرو هستند، تاکنون هیچ تلفاتی نداشته‌اند. با امکانات حداقلی گرمخانه‌ها، آموزش‌های ضدعفونی و مراقبتی به افراد ارائه می‌شود.
شهردار تهران درباره علت اجرای طرح ترافیک با توجه به شرایط کرونایی کشور و تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی گفت: در هفته جاری هم طرح ترافیک به همین دلیل اجرا نشد و قرار شد بار را از حمل و نقل عمومی برداریم. از هفته آینده ساعات اجرای طرح ترافیک با ساعات اداری هماهنگ خواهند بود به این شکل که زمانی برای رسیدن مردم به ادارات در نظر گرفته می شود و زمان اتمام ساعات اداری زمانی برای خروج مردم و رسیدن به خانه هایشان در نظر گرفته خواهد شد .
او در پاسخ به این سوال که آیا نمی شد طرح ترافیک کلا اجرا نشود گفت: جهت گیری عمومی این است که فعالیت ها با رعایت پروتکل های سلامتی که ستاد مقابله با کرونا ابلاغ می کند؛ حالت عادی تر به خود بگیرد. به هر صورت ما ناچاریم با کرونا زندگی و با رعایت پروتکل های ابلاغی سلامت خود را حفظ کنیم. طرح ترافیک هم با همان شکل اجرا خواهد شد .
حناچی ادامه داد: به علاوه این که تصمیم گیری درباره طرح ترافیک برعهده شورای عالی ترافیک است که نمایندگان نهادهای مختلف در آن عضو هستند و تمام تلاش این است که کاری که در طرح ترافیک می شود مغایر دستورات ستاد کرونا نباشد و حتی همراهی کند.
شهرداری تهران و شیوع کرونا
حناچی با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ستاد مدیریت تهران فعال شد که پنج کمیته ذیل این ستاد فعالیت می‌کنند، توضیح داد: حدود 20 هزار نیروی آموزش دیده خدمات شهری در این شرایط به کار گرفته شده‌اند. یکهزار محتوای آموزشی و مراقبتی توسط شهرداری تولید شده و فضای شهری به پیام‌های آموزشی و همچنین تقدیر از جمعیت پزشکان و پرستاران مزین شده است. زمانی‌که جهان درگیر موضوع کرونا شد، ایرانیان جزو اولین نفراتی بودند که متوجه تأثیر زحمات این قشر شدند .
او با اشاره به توزیع حدود 40 هزار بسته بهداشتی میان مددجویان و نیازمندان، گفت: ماهانه 66 هزارنفر در 21 گرمخانه تهران پذیرش می‌شوند. به پذیرش کنندگان سه وعده غذا به همراه خدمات بهداشتی و پزشکی ارائه داده می‌شود .
شهردار تهران درباره پخش کنسرت‌های صندلی خالی، بیان کرد: 14 کنسرت آنلاین در ایام نوروز و تعطیلی اجرا شد که اجرای این کنسرت‌ها بخشی از اوقات فراغت مردم را پر می‌کرد. امشب آخرین کنسرت آنلاین با همت شهرداری تهران اجرا شد .
او با اشاره به فعالیت 250 میدان میوه و تره بار در شهر تهران، گفت: همه اقلام میادین میوه و تره بار به طور متوسط 40 درصد نسبت به بقیه مراکز ارزان‌تر هستند؛ البته در اقلام پروتئینی کمبودهایی وجود داشت که این مشکل هم رفع شد. تعداد بسیاری از فروشگاه‌های شهروند در خدمت شهروندان بودند. هشت فروشگاه شهرند به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کرند. حدود 10 هزار لیتر مواد ضدعفونی برای ضدعفونی کردن فضاهای عمومی توزیع شده است.
مترو و مشکلاتی که وجود دارد
شهردار تهران درباره علت نخریدن واگن های جدید با توجه به هدف رسیدن به هفت میلیون سفر با اضافه شدن دو هزار واگن و اضافه شدن تنها 70 واگن گفت: آن 70 واگن به صورت « CKD » در گمرک مانده بود و باید تبدیل به واگن می شد که همه انجام و به ناوگان حمل و نقل اضافه شد. در باره دو هزار واگن هم باید بگویم که کشور در شرایط تحریم و نقل و انتقال پول جزو مشکلات کشور است و به همین دلیل نتوانسته ایم این واگن ها را تهیه کنیم البته این را دنبال می کنیم .
او درباره تسهیلات متعلق به شهرداری در بانک آینده که برای تکمیل خط 6 و 7 مترو است و علت عدم وصول آن گفت: بانک آینده باید 910 میلیارد تومان بدهی به ما بدهد که پیگیری های زیادی کرده ایم که آن را بگیریم اما بانک وثیقه های ما را قبول نمی کند .نتیجه پیگیری های ما این است که 210 میلیارد تومان از این پول را گرفته ایم .
او ادامه داد: در حال حاضر بیش از 6 ماه است که این تسهیلات متعلق به مدیریت شهری وجود دارد و بانک آینده و هیات مدیره آن وثیقه های ما را که یکهزار و 300 میلیارد تومان نمی پذیرد در حالیکه هر روز سود این مبلغ را دریافت می کند و چیزی هم به شهرداری نمی دهد. ضمن این که باید بدانیم این وام برای کار اقتصادی نیست و قرار است با آن کار عام المنفعه انجام شود و بانک آینده باید این را هم در نظر بگیرد. من در این زمینه گردش کار را به شورای شهر داده ام به هر حال بانک های خصوصی تحت امر ما نیستند و من سه بار با مسوولان بانک صحبت کرده ام و غیرمستقیم حتی از بالاترین سطوح این مساله را بارها دنبال کرده ام اما نتیجه نداشته است.
او در واکنش به این گفته که واگن سازی در حالت نیمه تعطیل قرار دارد، تأکید کرد: واگن سازی نوسازی واگن‌های قبلی را در دستور کار قرار دارد. اصل مشکل واگن سازی نبود قطعات CKD است؛ این قطعات باید از چین به واگن سازی برسد .
حناچی درباره 22 میلیارد بلوکه شده در چین و 602 واگن، بیان کرد: با پیگیری شهرداری تهران قرارداد به شرکت بیمه چینی سایناشور رسیده است. قرارداد آماده وجود دارد و وزارت کشور مشخصات فنی را تأیید کرده و بانک مرکزی این قرارداد را پذیرفته است؛ در ادامه هم باید این نامه به شرکت بیمه ارسال شود. ارسال نامه به این شرکت مصادف با آغاز بحران کرونا در چین شد که درحال حاضر بیماری کرونا سبب توقف کار شده است. در لیست ارسال شده به شرکت بیمه چینی، تعداد واگن‌ها مشخص است.
او همچنین درباره اجرا نشدن پروژه های بزرگ و مگا پروژه ها نیز گفت: مگا پروژه ها و درباره پروژه های بزرگ و مگاپروژه پروژه صدر تاثیرات خاصی دارد که باید بررسی شود.
ادامه دارد...

http://www.banounews.ir/fa/News/291946/مردم-به-شهرداری-برای-جلوگیری-از-شیوع-کرونا-کمک-کنند
بستن   چاپ