آریا بانو
شب نیمه‌ شعبان در ردیف شب‌های قدر است
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 17:30:48
آریا بانو - شبستان / به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان و ایام ولادت باسعادت امام زمان(عج) با حجت الاسلام والمسلمین «محمود ریاضت»، استاد حوزه علمیه و سخنران مذهبی درباره راه های بهره مندی از برکات نیمه شعبان در ایام تعطیلی مساجد، اماکن و تجمعات مذهبی برای مقابله با کرونا، گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
نیمه شعبان بین ایام متبرک و بافضیلت، جزء پنج شب و روزی است که در روایات بر اهمیت آن بسیار تاکید شده است، اظهار کرد: اگرچه فضیلت نیمه شعبان با ولادت امام زمان(عج) به اوج خود رسیده اما قبل از این ولادت باسعادت هم شب و روز نیمه شعبان بسیار باعظمت بوده است. امام صادق (ع) در فضیلت این شب می فرمایند: مابه ازای آنچه را که خدا در شب قدر به جد ما رسول الله(ص) عطا فرمود در شب نیمه شعبان به ما اهل بیت(ع) عطا کرده است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یعنی شب نیمه شعبان در ردیف شب های قدر قرار دارد، ادامه داد: اگرچه امسال تجمعات دینی مذهبی به دلیل مقابله با پیشگیری ویروس کرونا ممنوع شده اما این به معنای تعطیلی برنامه ها نیست. می توان در دو بعد این عید عظیم را تعظیم و تکریم کرد.
پروفایل هایمان را متبرک به نام امام زمان(عج) کنیم
وی تصریح کرد: نخست آنکه فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و کانال ها و گروه ها را مملو کنیم از یاد حضرت(عج) و حداقل تصویر پروفایل هایمان را متبرک به نام امام زمان(عج) کنیم. دوم آنکه هر خانه را هیئت، مهدیه و مسجد کنیم چراکه برای ماه شعبان اعمال و اوراد بسیار توصیه شده و همچنین برای شب و روز نیمه شعبان اعمال مستحبی مورد توصیه است.
حجت الاسلام ریاضت با بیان اینکه اکنون فرصت مغتنمی است تا خانه ها را تبدیل به مسجد و هیئت کرده و با خدا خلوت و انس بیشتری داشته باشیم، ابراز کرد: اگرچه «یدالله مع الجماعه» است اما گاهی در اعیاد و جشن ها توجهات به حاشیه ها می رود، خوب است در این ایام و در جشن های خانگی کانون توجهات خود را حضرت حجت(عج) قرار دهیم.
با توسل به امام زمان(عج) کرونا را شکست دهیم
این سخنران برجسته مذهبی در ادامه بیان کرد: قرائت دعای کمیل در شب نیمه شعبان و دعای ندبه در روز نیمه شعبان و توسل به وجود مقدس حضرت حجت(عج) راهی است تا بلای کرونا را از ایران و جهان دفع کنیم. خوشبختانه در این ایام شاهد نزول باران هستیم و بنابر تصریح روایات، از زمان های اجابت دعا، وقت نزول باران است که می توان از این همزمانی باران و نیمه شعبان برای استجابت دعاها استفاده کرد.
وی با بیان اینکه هر کس می تواند مناجات‌خوان و دعاخوان باشد، گفت: خوشبختانه این روزها رسانه ها بویژه صداوسیما می کوشند با ادعیه و مناجات مردم را به سمت توسلات سوق دهند تا به برکت این معنویت و توسل به وجود امام عصر(عج)، بلای کرونا رفع شود چراکه که امام زمان(عج) خود فرمودند: خدا بواسطه من بلا را از شیعیان و ذریه من دور می کند.
تغییر شکل فعالیت مساجد و هیئت ها با ایجد پیوست خدمات اجتماعی
حجت الاسلام ریاضت درباره توجه به نیازمندان و مستضعفان در شرایطی که امکان برگزاری جشن های نیمه شعبان وجود ندارد، تاکید کرد: نقل است امام صادق(ع) فرمودند: اگر کسی خواست به ما صله و هدیه بدهد اما به ما دسترسی ندارد به محبان و دوستان ما هدیه دهد. در این یکی دو ماهه که فعالیت مساجد، هیئات و اماکن مذهبی تغییر شکل داده است، خیریه های هیئتی، مساجد و حسینیه ها به تولید ماسک و طبخ غذا برای بیمارستان ها و محرومان و آسیب دیدگان معیشتی ناشی از کرونا، هستند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این روزها فعالیت مساجد و هیئات پیوست خدمات اجتماعی یافته است، گفت: در روز ولادت امام زمان(عج) که روز مستضعفان نام گرفته، دوستان و محبان حضرت(عج) می توانند جشن ها و برنامه ها را به سمت اطعام و کمک رسانی به بی بضاعتان و محرومان سوق دهند و اینچنین قلب مبارک امام مهدی(عج) را شاد و عنایت ایشان را جلب کنند؛ چراکه در روایات است اگر شما به هم رحم کنید به شما رحم می شود.
وی تاکید کرد: آنها که نذوراتی دارند می توانند به نیت امام زمان(عج) هزینه های نذر را به امور عام المنفعه به ویژه در نقاط محروم اختصاص دهند؛ چنان که اطلاع یافتم یکی از مساجد تهران روزانه دو هزار غذا میان نیازمندان حاشیه شهر که کارشان روزمزد بوده و الان دچار مشکل معیشتی هستند، توزیع می کند. این اقدام آثار فراوان دارد چنان که در روایت است.
حجت الاسلام ریاضت درباره برکات توسل به امام زمان(عج) برای دفع بلای کرونا در این ایام مبارک، تاکید کرد: توصیه های اهل بیت(ع) در ادوار مختلف این بوده که وقتی گره تان کور می شود و به قولی ناامید می شوید، همان موقع امید داشته باشید که خدا فرج می کند. خدا در قرآن تاکید دارد: «وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» اهل بیت(ع) وسیله هستند و خدا همه امور را با وسیله آنها انجام می دهد و وسیله ارتباط ما با آنها و اجابت دعایمان استغاثه و توسل است.
این سخنران مذهبی با بیان اینکه وقتی به امام زمان(عج) متوسل می شویم، زودتر به نتیجه می رسیم، تصریح کرد: موارد متعدد از رفع بلایا و بحران ها از طریق توسل به ائمه(ع) در تاریخ وجود دارد چنان که زمانی مردم سامرا در گذشته با توصیه یکی از بزرگان و با تمسک و اهتمام به زیارت عاشورای امام حسین(ع) یک بیماری مهلک را ریشه کن کردند.
حتی در کاخ سفید دسته جمعی دعا می کنند
وی با بیان اینکه دعا فقط به ما مسلمانان و شیعیان اختصاص ندارد، گفت: امروز می بینیم حتی در کاخ سفید مردم دسته جمعی دعا می کنند و دست به دامان مسیح نبی الله(ع) می شوند در واقع هر کس به کسی اعتقاد دارد او را واسطه بین خود و خدا می کند. همه در ناامیدی ها متوجه به خدا می شوند و چه خوب که ما بهترین واسطه را برای این توجه و توسل داریم.
حجت الاسلام ریاضت در پایان خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) می فرمایند: هر گاه زندگی به شما سخت شد به قرآن پناه ببرید؛ حضرت(ع) همچنین فرمودند: 100 آیه از قرآن بخوانید و در پایان از خدا بخواهید به حرمت این 100 آیه بلا را از شما بردارد. اکنون و در این شرایط بحران کرونا، از بهترین استغاثه ها به درگاه خدا، توسل به امام زمان(عج) است در قالب نمازی دورکعتی که در رکعت اول بعد از حمد سوره مبارکه فتح و در رکعت دوم بعد از حمد سوره مبارکه نصر خوانده می شود و دعایی نیز برای بعد از آن هست که در مفاتیح الجنان آمده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/291870/شب-نیمه‌-شعبان-در-ردیف-شب‌های-قدر-است
بستن   چاپ