آریا بانو
کرونا؛ کشنده‌تر و مسری تر از آنفلونزا است
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 10:21:53
آریا بانو - سلامانه: دکتر مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، با تاکید بر بالا بودن شدت بیماری‌زایی کووید-19 نسبت به آنفلوآنزا، گفت: اگر محدودیت‌ها تا پایان فروردین در تهران ادامه یابند و مردم هم رعایت کنند، در کنترل بیماری بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
به گزارش سلامانه، درباره شدت بیماری زایی کووید19 نسبت به آنفلوانزا، گفت: بیماری زایی بیماری کووید19 نسبت به آنفلوانزا بسیار بالاتر است. از طرفی آنفلوانزا واکسن دارد و با تزریق واکسن، جمعیت کمتری به آن مبتلا می شوند، در حالیکه شدت بیماری زایی کرونا فوق العاده بیشتر بوده و حتی از سارس و سایر ویروس های هم خانواده خودش نیز شدت بیماری‌زایی بیشتری دارد.
وی با بیان اینکه سرعت انتقال کووید-19 بسیار بالاست و اصلا با سرعت انتقال آنفلوانزا قابل مقایسه نیست، افزود: البته بیماری آنفلوانزا هم می‌تواند در مواردی شدید بوده و حتی ریه را درگیر کند، اما نه به شدتی که کووید-19 ریه را درگیر می‌کند. بنابراین شدت و سرعت انتقال کرونا ویروس جدید از آنفلوانزا بسیار بیشتر است.
محرز ادامه داد: در عین حال اطلاعات نشان می‌دهد که ظاهرا میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید19 نیز بیش از آنفلوانزا است، اما هنوز در این رابطه نمی‌توان دقیق اظهارنظر کرد. البته به نظر می‌آید میزان مرگ‌ ناشی از این بیماری از دو درصد مرگ و میری که چین اعلام کرده، بیشتر است.
محرز درباره وضعیت کرونا ویروس جدید در کشور نیز گفت: ما پیش از این در جلساتمان از دولت خواسته بودیم که محدودیت‌ها تا پایان فروردین ادامه یابد و ادارات به میزان کم آغاز به کار کنند. البته به نظر می‌آید که طی چند روز اخیر خیابان ها شلوغ شده‌اند. همچنان از مردم‌ می خواهیم که در خانه بمانند.
محرز تاکید کرد: اگر این محدودیت ها تا پایان فروردین در تهران ادامه یابند و مردم هم رعایت کنند، بسیار کمک کننده خواهد بود. در حال حاضر طبق گزارشی که از بیمارستان ها داریم، تعداد مراجعین کرونایی به بیمارستان‌ها کاهش یافته است و شرایط بهتر شده است. حال اگر محدودیت‌ها تا پایان فروردین ادامه یابد و مردم نیز رعایت کرده و جز به ضرورت از خانه خارج نشوند، بهتر می توان وضعیت بیماری را کنترل کرد.
وزیر بهداشت: اگر برای رونق اقتصادی، سلامت را فراموش کنیم تاوان‌ سنگینی می‌پردازیم
وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر کشور در شرایط سنگین اقتصادی است، اما اگر بخواهیم برای رونق اقتصادی اولویت سلامت را فراموش کنیم، تاوان‌های سنگینی می‌پردازیم.
دکتر سعید نمکی اظهار کرد: در مرحله اول طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا توانستیم 70 میلیون نفر از جمعیت کشور را رصد کنیم و افرادی که علائم بیماری را داشتند ایزوله کرده و بار بیمارستان‌ها را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هدف ما فاصله‌گذاری هوشمند است، تاکید کرد: ما مجبور هستیم برای آنکه چرخ اقتصادی کشور به تحرک بیفتد با اجرای دستورالعمل‌هایی کسب و کار مردم را از رونق نیندازیم. در گام اول طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا افرادی که علائم بیماری داشتند شناسایی شدند. در گام دوم طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا افراد بدون علائم شناسایی می‌شوند که منشا عفونت هستند و علائم بیماری ندارند اما آن را به دیگران منتقل می‌کنند.
مهار کرونا در اردیبهشت ماه به شرطِ...
دکتر قاسم جان بابایی ،معاون درمان وزیر بهداشت، ضمن اشاره به وضعیت بخش های بستری و ICU در بیمارستان ها، گفت: در بیمارستان ها، گفت: اینکه بخواهیم تا پایان اردیبهشت ماه به نقطه مهار بیماری کرونا برسیم، مشروط بر این است که بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی اتفاق افتد؛ اگر ملاحظاتی که باید اتفاق افتد، انجام شود؛ به نقطه مهار تا پایان اردیبهشت ماه می رسیم، اما هر اتفاقی خلاف این می‌تواند مهار را به تعویق اندازد.

http://www.banounews.ir/fa/News/291608/کرونا؛-کشنده‌تر-و-مسری-تر-از-آنفلونزا-است
بستن   چاپ