آریا بانو
با خواسته‌های نابه‌جای کودکان در این شب‌ و‌ روزها چه کنیم؟
سه شنبه 19 فروردین 1399 - 12:31:24 PM
آریا بانو - خراسان / به تقاضاهایی همچون «مامان، منو ببر تاب و سرسره»، «چرا دیگه من رو اون آب‌میوه فروشی نمی‌بری» و ... باید با روش مثبت و ملایم پاسخ داد
«بریم آب‌میوه‌فروشی»، «امروز منو ببر تاب و سرسره توی پارک»، تقاضای توپ بازی در نیمه شب و ... ، این‌ها خواسته‌های غیر معمول یک کودک نیست اما در شرایط خانه ماندن اجباری، بچه‌ها با درخواست‌های مکرر و بی‌وقت این چنینی قصد دارند که کمی غیرقابل کنترل به نظر برسند که گاه به اوقات تلخی و گریه آن‌ها ختم می‌شود. قابل پیش‌بینی‌ترین واکنش پدر و مادر‌ها با این جمله شروع می‌شود: «نمی‌فهمی همه‌جا بسته است یعنی چی؟»، «حالا نه، باشه بعدا». شاید در ظاهر این برخورد همانی است که باید باشد اما در واقع آتش زیر خاکستر است و با این لحن منفی، کودک برای درخواست‌های بی‌جای بعدی مصمم‌تر می‌شود. با این‌که با این روش به طور مستقیم کودک را متوجه اشتباهش کردیم اما با روش‌های مثبت و ملایم‌تر، نتیجه بهتری خواهیم گرفت. در ادامه، شما را با چند روش ساده برای روبه‌رو شدن با چنین انتظاراتی در این شرایط خاص آشنا خواهیم کرد.
به او اطمینان خاطر بدهید که همیشه آماده کمک به او هستید | این موضوع را برای کودک به طور کامل روشن کنید که شما نیازهایش را درک خواهید کرد و مایلید خواسته‌های او را برآورده کنید اما از طرفی باید بداند که گاهی، چنین امکانی وجود ندارد و باید کمی صبر داشته باشد.
فرصت انتخاب بدهید | به طور مثال و به جای منع توپ بازی اش در نیمه شب آن‌هم با عصبانیت که نتیجه‌ای جز لج‌بازی و واکنش تند او به همراه ندارد، راه بهتری برای بازی کردن با توپ به او پیشنهاد بدهید. مثلا بگویید: «چون شب است و همسایه‌ها خوابند، توپ را فقط قل بده» یا « الان همسایه‌ها خوابند به جای توپ بازی، رنگ‌آمیزی بکن». از آن‌جا که کودکان قدرت تصمیم‌گیری و طراحی یک کار یا خواسته جایگزین را ندارند، این والدین هستند که باید در چنین شرایطی به آن‌ها کمک کنند.
از ترفند حواس‌پرتی استفاده کنید | در کودک زیر 6 سال که استدلال، کمتر در او تأثیرگذار است، از روش «حواس پرت کردن» استفاده کنید و برای کودکان بزرگ‌تر، بعد از ارائه دلیل برای انجام ندادن خواسته‌هایش در صورت قانع نشدن از «نه» مشروط استفاده کنید. مثلا وقتی قبل از غذا، شیرینی می‌خواهد، به او بگویید: «شیرینی قبل از غذا جلو اشتهایت را می‌گیرد؛ اما بعد از غذا می‌توانی کمی شیرینی بخوری.»
دلیل برآورده نکردن خواسته‌اش را توضیح بدهید | و قتی برای انجام خواسته کودک‌تان به هر دلیلی ناتوانید، نامعقول جلوه دادن خواسته‌های او بدترین روش است. در این شرایط بهتر است والدین دلیل برآورده نکردن خواسته‌هایش را توضیح دهند نه این‌که خودشان را نسبت به آن‌ بی‌تفاوت نشان دهند. کودک با احساس اینکه خواسته‌هایش برای پدر و مادرش مهم هستند، آرامش و احساس اطمینان بیشتری خواهد داشت. البته این روش برای خردسالان کارساز نیست ولی هر چه سن کودک بالاتر باشد،کارآمدتر است.
نویسنده : فاطمه قاسمی | مترجم منبع: psychologytoday، pbs

http://www.banounews.ir/fa/News/291139/با-خواسته‌های-نابه‌جای-کودکان-در-این-شب‌-و‌-روزها-چه-کنیم؟
بستن   چاپ