آریا بانو
انتقال کرونا از طریق تنفس و صحبت کردن
يکشنبه 17 فروردين 1399 - 13:52:55
آریا بانو - جدیدترین تحقیقات دانشمندان آمریکایی با همکاری یک دانشمند ایرانی می‌گوید صحبت کردن و تنفس عادی می‌تواند منجر به ایجاد ذرات معلق آلوده و کافی برای انتقال کروناویروس جدید شود.
وب‌سایت فرادید: به گفته دانشمندان هواپخش در دانشگاه "کالیفرنیا دیویس" از جمله "سیما اسدی" دانشمند ایرانی فارغ التحصیل از این دانشگاه، گفتار عادی توسط افرادی که بدون علامت، اما ناقل کروناویروس هستند و به این ویروس آلوده هستند، ممکن است به اندازه کافی ذرات معلق در هوا تولید کند که منجر به انتقال این بیماری از راه هوا شود.
براساس جدیدترین آمارها، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز یک میلیون و 150 هزار گذشته و وتاکنون بیش از 60 هزار قربانی گرفته است. با این حال شیوع این بیماری هر لحظه گسترده‌تر می‌شود و شناخت راه‌های انتقال و نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌تواند به کاهش تعداد مبتلایان کمک کند.
تاکنون راه‌های مختلفی از انتقال ویروس کرونا منتشر شده است، اما طارق یازارویچ سخنگوی سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرده که بیشتر اوقات ویروس جدید کرونا از طریق تنفس منتقل می‌شود. البته دکتر هاروی فاینبرگ عضو آکادمی ملی علوم آمریکا نیز در مصاحبه با "دیلی میل" این مطلب را تائیدکرده و گفته است که "نه تنها سرفه، بلکه تنفس و صحبت کردن هم باعث شیوع ویروس کشنده می‌شود. "
گروهی از محققان آمریکایی نیز در گزارشی خطاب به کاخ سفید اعلام کردند: "بر اساس تحقیقات جدید، ویروس کرونا علاوه بر عطسه و سرفه، از طریق صحبت کردن و احتمالا حتی از طریق تنفس نیز به سایرین منتقل می‌شود. "
به گزارش روز جمعه سی‌ان‌ان، این گزارش در قالب یک نامه و در پاسخ به پرسش کاخ سفید در خصوص احتمال انتقال ویروس از طریق مکالمه رودرروی افراد با یکدیگر ارسال شده است.
بر اساس این گزارش با وجود محدود بودن دامنه تحقیقات تخصصی مرتبط با این ویروس، نتایج موجود نشان می‌دهد ویروس جدید کرونا قابلیت انتقال به بدن از طریق تنفس را دارد. بر این اساس، یکی از اعضای کارگروه ویژه مقابله با کرونا در کاخ سفید اعلام کرد: استفاده عمومی از ماسک در سراسر آمریکا به طور جدی در این کارگروه بررسی می‌شود.
بر اساس اعلام مرکز مقابله و کنترل بیماری‌های آمریکا، با وجود این که قطرات ناقل ویروس در صورت عطسه یا سرفه شخص بیمار شکل می‌گیرند و در محیط پراکنده می‌شوند، ویروس جدید کرونا قادر است از فاصله 1.8 متری از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.
در این گزارش آمده که بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور چین زمانی که کارکنان بیمارستان تجهیزات خود را برمی‌دارند یا در محیط حرکت می‌کنند یا کف زمین نظافت می‌شود، ویروس کرونا در هوا به صورت معلق درمی‌آید. همچنین در تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه نبراسکا انجام گرفته است، مواد ژنتیکی ویروس کرونا در فاصله دورتر از 1.8 متر از محل استقرار بیماران شناسایی شده است. بنابر این ممکن است ویروس کرونا در قالب ذرات معلق در هوا در محیط باقی بماند و موجب آلودگی افرادی شود که بعدا در آن محیط رفت و آمد می‌کنند. البته در این گزارش آمده که ویروس کرونا به اندازه سل یا سرخک مسری نیست.
بر اساس این گزارش مدت زمان معلق بودن ویروس کرونا در هوا به عوامل مختلفی از جمله تعداد ویروس‌های خارج شده از بدن شخص آلوده در اثر تنفس و میزان تهویه هوای محیط بستگی دارد. وجود تعداد زیادی از ویروس در یک محیط بسته احتمال آلوده شدن افرادی را که بعدا به آن محیط وارد می‌شوند، افزایش می‌دهد، اما در فضای باز، وزش نسیم می‌تواند ویروس‌ها را پراکنده کند.

آریا بانو


انتقال کرونا در هوا و تنفس عادی؛ استفاده از ماسک موثر است؟
جدیدترین تحقیقات دانشمندان آمریکایی با همکاری یک دانشمند ایرانی می‌گوید صحبت کردن و تنفس عادی می‌تواند منجر به ایجاد ذرات معلق آلوده و کافی برای انتقال کروناویروس جدید شود. به گزارش فیز، به گفته دانشمندان هواپخش در دانشگاه "کالیفرنیا دیویس" از جمله "سیما اسدی" دانشمند ایرانی فارغ التحصیل از این دانشگاه، گفتار عادی توسط افرادی که بدون علامت، اما ناقل کروناویروس هستند و به این ویروس آلوده هستند، ممکن است به اندازه کافی ذرات معلق در هوا تولید کند که منجر به انتقال این بیماری از راه هوا شود.
اگرچه هنوز مشخص نیست که این امر در گسترش و شیوع بیماری کووید-19 چه اندازه تاثیر دارد، اما نیاز به اقدامات جدی برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی دارد تا ویروس شناسان، اپیدمیولوژیست‌ها و مهندسانی که ذرات معلق در هوا و هواپخش‌ها را مطالعه می‌کنند، این موضوع را به خوبی روشن کنند.
"ویلیام ریستنپارت" استاد مهندسی شیمی در دانشگاه کالیفرنیا دیویس گفت: هواپخش‌ها به اندازه کافی کوچک هستند که بتوانند در هوا سفر کنند؛ بنابراین صحبت عادی، مقادیر قابل توجهی از هواپخش‌های حاوی ذرات تنفسی ایجاد می‌کند.
این ذرات تنفسی حدود یک میکرون یا یک میکرومتر قطر دارند. آن‌ها برای دیده شدن با چشم غیرمسلح بسیار کوچک هستند، اما به اندازه کافی بزرگ هستند که بتوانند ویروس‌هایی مانند آنفلوانزا یا کروناویروس جدید را با خود حمل کنند.
سال گذشته "ریستنپارت"، "سیما اسدی" و همکارانشان مقاله‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد افرادی که بلندتر صحبت می‌کنند، ذرات تنفسی بیشتری در هوا منتشر می‌کنند و این افراد تا 10 برابر بیشتر از سایر افراد این ذرات را تولید می‌کنند.
محاسبه نحوه انتقال ویروس‌هایی مانند کروناویروس جدید از طریق هواپخش، نیاز به تخصص در زمینه‌های مختلف دارد. از نظر ویروس شناسی، محققان باید بدانند که چه تعداد ویروس در ریه وجود دارد، آن‌ها چقدر راحت به شکل قطرات معلق در هوا در می‌آیند و چه تعداد ویروس برای انتقال عفونت مورد نیاز است.
دانشمندان هواپخش می‌توانند بررسی کنند که این قطرات پس از تشکیل، چقدر می‌توانند سفر کنند، چگونه تحت تأثیر حرکت هوا در یک اتاق قرار می‌گیرند و تاثیر جاذبه روی آن‌ها چقدر است.
"ریستنپارت" و همکارانش نتیجه گرفتند که جامعه علمی حوزه هواپخش‌ها باید در جهت مقابله با چالش فعلی ایجاد شده توسط کووید-19 گام برداشته و همچنین به جهانیان در آماده سازی بهتر برای مقابله با بیماری‌های همه گیر اجتناب ناپذیر در آینده کمک کند.

آریا بانو


چه کسانی ماسک بزنند؟
"آنتونی فاوسی" رئیس بیماری‌های عفونی در انستیتوی ملی بهداشت آمریکا به "فاکس نیوز" گفت: توصیه‌های مربوط به ماسک‌ها تغییر خواهد کرد، چرا که برخی از اطلاعات جدید نشان می‌دهد که این ویروس حتی در مواقعی که مردم به صورت عادی نفس می‌کشند و صحبت می‌کنند و نه فقط با سرفه و عطسه، می‌تواند گسترش یابد.
تاکنون توصیه رسمی این بوده است که فقط افراد بیمار و همچنین افرادی که در خانه از آن‌ها مراقبت می‌کنند باید ماسک بزنند.
اما اکنون "فاوسی" از طرف آکادمی ملی علوم آمریکا (NAS) نامه‌ای را به کاخ سفید ارسال کرده است که شامل خلاصه تحقیقات اخیر در این زمینه است و لزوم استفاده از ماسک توسط همه افراد جامعه را گوشزد می‌کند.
وی گفت که اگرچه نتایج این تحقیقات هنوز قطعی نیست، اما نتایج موجود نشان می‌دهد که انتقال این ویروس از تنفس طبیعی نیز ممکن است.
تاکنون آژانس‌های سلامت و بهداشت آمریکا گفته بودند که مسیر اصلی انتقال کروناویروس، قطرات تنفسی با قطر حدود یک میلیمتر است که هنگام عطسه یا سرفه توسط افراد بیمار در هوا منتشر می‌شود و این قطرات به سرعت در فاصله حدود یک متری از فرد بیمار به زمین می‌نشینند.
اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ویروس قطری بین یک میکرون یا یک میکرومتر دارد و در واقع این بیماری می‌تواند از طریق هوا نیز منتقل شود.
اگر این ویروس در هوا معلق بماند، جلوگیری از شیوع آن بسیار سخت‌تر می‌شود و بهترین چاره آن، زدن ماسک توسط همه افراد جامعه است.
یک مطالعه جدید نشان داد که کروناویروس جدید می‌تواند تبدیل به یک هواپخش شود و تا سه ساعت در هوا باقی بماند.
محققان در هنگ کنگ و چین بر همین اساس در مطالعات خود اثر استفاده از ماسک را بررسی کردند و دریافتند که زدن ماسک برای جلوگیری از شیوع این بیماری مفید است.
البته از سوی دیگر، محققان چینی این نگرانی را مطرح کردند که تجهیزات محافظتی شخصی مورد استفاده کادر درمانی می‌تواند خود منبع ویروس موجود در هوا باشد.
آن‌ها می‌گویند درآوردن تجهیزات محافظتی توسط کادر درمانی باعث می‌شود که ذرات آلوده دوباره در هوا معلق شوند. حتی اگر این ذرات بزرگتر از اندازه قابل تنفس باشند، می‌توانند روی دست و بدن افراد بنشینند.
تاکنون سازمان بهداشت جهانی (WHO) نسبت به تهدید این ویروس از طریق هوا با احتیاط بیشتری عمل کرده بود.
منبع: مجله Aerosol Science and Technology

http://www.banounews.ir/fa/News/289342/انتقال-کرونا-از-طریق-تنفس-و-صحبت-کردن
بستن   چاپ