آریا بانو
معرفی فناوری های تلویزیون به منظور خریدی آسان تر/بخش اول
يکشنبه 17 فروردين 1399 - 13:36:58
آریا بانو - به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران »، تلویزیون به عضو جدا ناپذیر از زندگی بشر امروزی تبدیل شده و تصور زندگی بدون این لوازم برقی کمی سخت به نظر می رسد. جرقه ساخت تلویزیون حدود یک قرن پیش و با ظهور تلویزیون های مکانیکی زده شد که با گذشت زمان مدل های الکترونیکی معرفی شده و امروزه شاهد عرضه نسخه های هوشمند به بازار هستیم. تغییرات تلویزیون طی این سال ها بسیار چشمگیر بوده و تکنولوژی های آن روز به روز پیچیده تر می شود و به همین منظور در این بخش قصد داریم تا به معرفی فناوری های تلویزیون بپردازیم.
فناوری های تلویزیون دارای اسامی گیج کننده و شبیه به هم هستند و شرکت های تولید کننده نظیر سامسونگ، ال جی و سونی به دنبال معرفی تکنولوژی های جدید برای ارتقای کیفیت و کارایی محصولات خود هستند. به عنوان مثال، شرکت کره ای سامسونگ برای نخستین بار از فناوری کیولد ( QLED ) در جریان نمایشگاه CES 2017 رونمایی کرد و سپس تلویزیون های مجهز به این فناوری را در اختیار مشتریان قرار دارد که برخی از شرکت های چینی نظیر هایسنس و تی سی ال نیز از این فناوری بهره می برند اگرچه برخی از فناوری ها در تلویزیون ها مشترک بوده و مربوط به یک برند خاص نیست.

آریا بانو

آریا بانو


برخی از افراد هنگام خرید تلویزیون با اسامی انواع فناوری های تلویزیون مواجه شده اند و از کارایی آن ها بی اطلاع هستند که این موضوع سفره سوء استفاده برخی از فروشنده ها را باز می کند و به همین دلیل در این مطلب به معرفی برخی از تکنولوژی های این وسیله اطلاع رسانی پرداخته شده تا با خیالی آسوده خرید کنید.
فناوری HDR
فناوری HDR برای نخستین بار در سال 2016 معرفی شد و مخفف عبارت High Dynamic Range بوده که وظیفه اصلی آن نمایش تصاویری با کنتراست (رابطه مابین نور و تاریکی) بالا است. در واقع عبارت High Dynamic Range به معنای محدوده دینامیکی بالا است که منجر می شود تا بیننده شاهد تصاویری با رنگ اصلی و نزدیک به واقعیت باشند. HDR در رده مهمترین فناوری های تلویزیون قرار می گیرد زیرا تلویزیون های کنتراست بالا در مقایسه با نسخه هایی با رزولوشن بالا، تصاویر زنده تری را نمایش می دهند اما در پاسخ به این سوال که چگونه فناوری HDR تصاویری با کنتراست بالا ایجاد می کند، باید گفت این تکنولوژی قادر به ایجاد طیف رنگی گسترده بوده که در نتیجه با تنوع رنگی بالا و تضاد رنگی، اجزای تصاویر با جزئیات دقیق تر دیده می شود.

آریا بانو

آریا بانو


باید خاطر نشان کرد که کنتراست به معنای نسبت میان روشنایی درخشان ترین رنگ سفید و روشنایی تاریک ترین رنگ سیاه در صفحه نمایش بوده که با واحد nits اندازه گیری می شود. برخی از تلویزیون های معمولی قادر به تولید 300 تا 500 nit هستند و تمایز اصلی مدل های HDR با دانستن این موضوع بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. تلویزیون های HDR قادر به تولید 1000 و 2000 nit هستند که در محصولات سونی می توان شاهد این فناوری بود.
کاربران باید توجه داشته باشند که برای استفاده از این قابلیت نیاز به خرید کابل جدید نیست و می توانند از کابل های HDMI پر سرعت نیز بهره ببرند. برخی از تلویزیون های مجهز به HDR به شرح ذیل است:
تلویزیون ال ای دی هوشمند سامسونگ مدل 55NU7900 سایز 55 اینچ
قیمت: 13.580.000 تومان
تلویزیون ال ای دی هوشمند جی پلاس مدل GTV-65JU821S سایز 65 اینچ
قیمت: 16.800.000 تومان
کوانتوم دات
کوانتوم دات یکی دیگر از فناوری های تلویزیون است که نام آن به وفور شنیده می شود. کوانتوم دات با Quantom Dots یا QD شناخته شده و در واقع صفحات نانو کریستالی هستند که می توانند به لایه نور پس زمینه یک تلویزیون ال ای دی اضافه شوند. از ویژگی های اصلی این صفحات می توان به پخش تصاویری با وضوح بالاتر، مصرف انرژی پایین و همچنین امکان تا و یا لول شدن صفحات اشاره کرد اما مهمترین هدف این فناوری برطرف کردن مشکلات پنل های ال ای دی تلقی می شود. همان طور که پیش از این اشاره شده است، تلویزیون های LED برای تولید نور پس زمینه از ال ای دی استفاده کرده که تنها نور آبی ایجاد می کند. متخصصان برای حل این مشکل از واژه لوکال دایمینگ بهره برده و تلاش می کنند تا در نقاط تاریک تر صفحه نمایش، نور ال ای دی را کاهش بدهند.

آریا بانو

آریا بانو


همان طور که گفته شد، کوانتوم دات می تواند به لایه نور پس زمینه تلویزیون های ال ای دی اضافه شده و به محض نمایش نور آبی ال ای دی، آن را شکسته و نور سفید با پرتوهای مختلف رنگی تولید کند.
بسیاری از شرکت های تولید کننده نظیر هایسنس، ال جی، سامسونگ و تی سی ال از این فناوری بهره برده اند که نمونه های QLED سامسونگ مثال خوبی برای کاربرد این فناوری است. کیولد در واقع ترکیبی از فناوری ال ای دی و کوانتوم دات است که میزان روشنایی آن ها بین 1500 تا 2000 nit است. (Quantum Dot + LED = QLED)
برخی از تلویزیون های مجهز به کوانتوم دات به شرح ذیل است:
تلویزیون کیولد هوشمند خمیده سامسونگ مدل 55Q7880 سایز 55 اینچ
قیمت: 25.650.000 تومان
تلویزیون SUPER UHD ال جی مدل 79UH953V
فناوری سه بعدی

آریا بانو

آریا بانو


فناوری سه بعدی یا 3D یکی از فناوری های تلویزیون است که به محض ورود و معرفی، توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد اما به مرور زمان محبوبیت آن کمتر شد و به طوری که بسیاری از شرکت های تولید کننده تلویزیون مانند تی سی ال، شارپ ، سامسونگ، ال جی و سونی تصمیم به بهره نبردن از این تکنولوژی در تلویزیون های جدید خود گرفتند اما هنوز برخی از افراد هستند که به تماشای تصاویر تا حدودی زنده و سه بعدی علاقه داشته باشند و به همین منظور در ادامه به معرفی آن پرداخته شده است.
فناوری 3D در دو نوع پسیو و اکتیو (Passive و Active) بوده که از تفاوت های آن می توان به نوع عینک و تولید تصویر اشاره کرد که هر کدام از مزایا و معایبی برخوردار هستند. سه بعدی اکتیو یا فعال در خلق تصاویر با کیفیت تر و ایجاد صحنه های زنده تر بهتر عمل کرده اما عینک های آن گران تر بوده و به علاوه، تداخل عکسی در بعضی از صحنه ها ایجاد می کند. عینک ها در فناوری Passive به نسبت سه بعدی فعال ارزان تر بوده و افراد کم تر دچار سرگیجه می شوند اما کیفیت تصاویر بسیار پایین تر است.

آریا بانو

آریا بانو


عینک های سه بعدی فعال با عنوان اکتیو شاتر شناخته می شود که تصویر برای هر دو چشم ارسال شده و فرد در هر لحظه یک تصویر را مشاهده می کند که در نتیجه سرعت تعویض این تصاویر به قدری بالا است که چشم دچار خطا شده و گویی دو تصویر می بیند.
فناوری سه بعدی غیر فعال کمی متفاوت تر عمل می کند، به طوری که فرد دو تصویر را به طور همزمان مشاهده کرده اما با خطوطی نشان داده می شوند که خطوط زوج بر روی یک چشم و خطوط افقی بر روی چشم دیگر ایجاد شده و تطابق دادن آن ها منجر به ایجاد اختلال و دیدن تصاویر سه بعدی می شود.
انتهای پیام/

http://www.banounews.ir/fa/News/289323/معرفی-فناوری-های-تلویزیون-به-منظور-خریدی-آسان-تر-بخش-اول
بستن   چاپ