آریا بانو
دستپخت سینمایی تلویزیون در نوروز 99
يکشنبه 17 فروردين 1399 - 13:02:52
آریا بانو - خراسان / فیلم‌های سینمایی که در تعطیلات نوروز پخش شده‌اند در چه ژانرهایی بوده و چقدر ممیزی شده اند؟
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کنداکتور شبکه‌های مختلف تلویزیون برای مخاطب به ویژه مخاطبان علاقه مند به سینما، فیلم‌های سینمایی است. بنابراین تلویزیون به خصوص در روزهای تعطیل، معمولا بخشی از جدول پخش شبکه‌ها را به پخش فیلم سینمایی اختصاص می‌دهد. نوروز امسال نیز مانند سال‌های گذشته، چندین فیلم سینمایی جدید از شبکه‌های تلویزیون در ساعات مختلف شبانه‌روز روی آنتن رفت. در گزارش امروز نگاهی اجمالی داریم به فیلم‌هایی که در تعطیلات نوروز از تلویزیون پخش شد و از لحاظ تنوع ژانر، میزان ممیزی و داشتن محدودیت سنی، آن‌ها را ارزیابی می کنیم.
تنوع ژانر از زندگی نامه‌ای تا اکشن
معمولا فیلم‌های اکشن، حادثه‌ای و کمدی طرفداران زیادی میان عموم مردم دارد و به همین دلیل تلویزیون سهم مهمی از فیلم‌ها را به این ژانرها اختصاص می‌دهد. در نوروز امسال می‌توان تنوع گونه‌ها یا ژانرهای فیلم‌های سینمایی تلویزیون را نقطه قوت آن دانست. در تعطیلات نوروز شبکه‌های مختلف، آثار گوناگونی را در ژانر سیاسی و بیوگرافی مانند «اسرار رسمی» و «استن و اولی» گرفته تا درام و اکشن مانند «زمین لرزه» و «سریع و خشمگین»، روی آنتن برده‌اند. در میان شبکه‌های متنوع تلویزیون، طبیعتا شبکه 2 که تعداد زیادی مخاطب کودک و نوجوان دارد، چندین فیلم و پویانمایی ویژه این دسته از مخاطبان را روی آنتن برده است.
ممیزی به سبک صداوسیما
می‌دانیم که تلویزیون برای نمایش فیلم‌های خارجی محدودیت‌هایی دارد و طبیعتا انتظار نداریم نسخه‌ای که تلویزیون پخش می‌کند با نسخه اصلی فیلم تفاوتی نداشته باشد، اما در میان آثاری که روی آنتن رفتند، زمان بعضی از فیلم‌ها بسیار کوتاه‌تر از نسخه اصلی بود. به عنوان مثال، فیلم‌هایی مانند «جوی» و «سر پر از عسل»، تقریبا 40 دقیقه کمتر از نسخه اصلی فیلم‌ بودند و مورد ممیزی شدید قرار گرفتند. طبیعتا این فیلم‌ها به میزان 40 دقیقه، دارای صحنه‌های غیراخلاقی نبوده‌اند و این ممیزی به دلایلی مانند کوتاه‌تر شدن زمان فیلم انجام شده است که این مقدار از حذف فیلم، به قصه آن لطمه زیادی می زند و مخاطب را در فهم قصه و اتفاقات با مشکل روبه‌رو می‌کند. فیلم‌هایی مانند «مانیکارنیکا» و «شاهد نامرئی» هم تقریبا 30 دقیقه کمتر از نسخه اصلی بوده‌اند. در میان فیلم‌های ایرانی که پخش شده‌اند نیز در «قصر شیرین» موسیقی متن فیلم تغییر کرده بود. همچنین یکی از سکانس‌های فیلم ممیزی و حذف شده بود که واکنش و انتقاد رضا میرکریمی کارگردان آن را هم به دنبال داشت.
هشدار محدودیت سنی
در نوروز امسال، جدول پخش شبکه‌های مختلف تلویزیون از فیلم‌هایی که برای تماشای آن‌ها محدودیت سنی وجود داشت، خالی نبود. شبکه 3 در مقایسه با دیگر شبکه‌ها تعداد بیشتری فیلم سینمایی با محدودیت سنی پخش کرده است. آثاری مانند «تبدیل شوندگان: عصر انقراض» و «ماموریت خارق العاده» با هشدار 14+ و فیلم‌هایی مثل «سریع و خشمگین» و «مرز سه‌گانه» با محدودیت سنی 12+ از این شبکه پخش شده اند. در میان فیلم‌های ایرانی، «شبی که ماه کامل شد» تنها فیلمی بوده که درجه‌بندی سنی داشته و با محدودیت سنی 14‌+ از شبکه یک روی آنتن رفته است.

http://www.banounews.ir/fa/News/289318/دستپخت-سینمایی-تلویزیون-در-نوروز-99
بستن   چاپ