آریا بانو
چرا یک فرد لجبازی می کند؟
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 14:30:50
آریا بانو - نمناک / افراد لجباز خود را با ایده ها، تصمیم ها و افکارشان می شناسند و در مورد کاری که می خواهند انجام دهند تاکید و پا فشاری می کنند و به هیچ عنوان از موضع خود پایین نمی آیند و توضیح مشخصی را درباره علت مقاومت خود ، ارائه نمیکند. این افراد به دلایل متفاوتی با دیگران لجبازی می کنند.
همچنین سروکله زدن با این افراد برای اینکه نظرات ما را بپذیرد؛ کار فرسایشی و خسته کننده ای است اما با استفاده از روش هایی، می توانیم اطمینان خاطر این دسته از افراد را جلب کنیم و به جای حرص خوردن از دست آنان ، راهی برای همراه کردن آنها با خود پیدا کنیم. در این بخش شما را با دلایل لجبازی کردن افراد و راهکارهایی برای نحوه برخورد با آنان آشنا می کنیم .
جلب توجه دیگران
برخی از افراد می پندارند دیگران به ایده های آنها توجه نمی کنند و برای اینکه نظر دیگران را به خود جلب کنند و آنها را مجبور کنند که به آنها توجه ویژه ای داشته باشند با عقاید دیگران حتی اگر خودشان از درون قانع شده باشند ، مخالفت می کنند .
دلایل مخفی
در بعضی از مواقع افراد برای لجبازی و پافشاری و ماندن بر سر حرفشان دلیل بسیار محکمی دارند اما بخاطر خجالت کشیدن یا دلیل دیگری، تصمیم می گیرند که دلایلشان را مخفی کنند.
سابقه خانوادگی و لجاجت
روحیات والدین به کودکان انتقال می یابد ولی بروز و رشد این زمینه ها تابع شرایط محیطی است و اگر مقتضیات تربیتی موافق و مساعد با این زمینه ها باشد پرورش و رشد آنها قطعی است.
باید بدانید که کودک با روحیه لجبازی از پدر و مادر متولد نمی شود بلکه با فطرت پاک قدم به جهان هستی می گذارد و این عوامل سازنده تربیتی هستند که از او یک انسان سازگار یا فرد لجباز و یکدنده می سازند.
لجبازی و هویت
بعضی افراد نمی توانند کسانی را که با عقاید، افکار، ایده ها و سلایق آنها مخالف هستند تحمل کنند و با آنها مخالفت می کنند و شروع به لجبازی می نمایند و فقط به این خاطر که در این دنیا آنها با عقاید و افکارشان زندگی می کنند.
احساسات پنهان، خصومت
برخی از افراد به علت تلافی کردن درد یا ناراحتی که از گذشته به آنها رسیده است لجوجانه رفتار می کنند تا احساس پنهان تنفر و خصومتشان را نسبت به آنها نشان دهند.
در این بخش نکاتی را در مورد نحوه برخورد با فرد لجباز می خوانید:
روی نظر خود اصرار نکنید
منعطف باشید و شما نیز با او لج نکنید و روی حرف خود تاکید نکنید . اگر شما روی مساله ای اصرار بیشتری بورزید ، فرد لجباز پای تصمیمش محکم ترمی ایستد.
دلیل پشت لجبازی فرد را متوجه شوید
دلیل منطقی رفتار لجبازانه او را کشف کنید و بصورت صادقانه و باز، با فرد مذکور حرف بزنید و تشخیص دهید که چه چیزی سبب این رفتارش می شود. مثلا شاید فرد نیاز به تمرکز در زمان های تنهایی داشته باشد. در این حالت، با فراهم کردن این شرایط و اصرار نکردن بر بودن با او، لجبازی برطرف می شود.
حس مهم بودن را به او بدهید
در او این حس را ایجاد کنید که عقاید و باورها و نظرهای او برای شما مهم است تا لجبازی کمتری را نشان دهد. موقعیت و نظرات آن ها را تأیید کنید و نشان دهید که واقعا ایده های خوبی دارندو اجازه ندهید که فکر کنند ایده های آن ها از دید شما احمقانه، پوچ است .
اینگونه ، فرد لجباز احساس می کند شما برای نظراتش ارزش قائل هستید؛ بنابراین او هم برای شنیدن نظرات شما راغب می شود.
نگویید«تو داری اشتباه می کنی»
در برخورد با یک فرد لجباز جمله هایی مانند:تو قطعا داری اشتباه می کنی؛ برداشت تو از این موضوع اشتباه است؛ منظور تو که واقعا این نیست، هست؟ و …. نگویید زیرا این جملات به فرد حالت دفاعی می دهد. پس بهتر است کمی صبر و حوصله به خرج دهید و به او اطمینان دهید که به نظرات او به طور کامل توجه کرده اید .
ترفند دیگردر متقاعدکردن افراد لجباز این است که در جریان گفتگو با آن ها، اجازه دهید تصور کنند که شیوه پیشنهادی از جانب شما در واقع برخاسته از نظر آن ها است. این روش به آنها احساس غرور خواهند کرد .
آرامش خود را حفظ کنید
در مواجهه با فرد لجباز بر احساسات خود مسلط باشید و خودتان را کنترل کنید. سعی کنید آرام، خونسرد و مطمئن به نظر برسید؛ تا به حرف های شما گوش دهد زیرا اگر او اندکی ناراحتی یا عصبانیت در چهره شما ببیند، درواقع برگ برنده را به دست او داده اید و واکنش عصبی شما مساوی است با شکست در متقاعدکردن طرف مقابل تان.
چرب زبانی کنید
افراد لجباز از اشتباه کردن متنفرند و تصور می کنند شیوه ی درست انجام هر کاری را می دانند. بنابراین وقتی طرف مقابل شان ایده ی خود را مطرح می کند، احساس می کنند به شخصیت آنها حمله شده استپس ابتدا کمی چرب زبانی به خرج دهید و از آنها تعریف و تمجید کنید تا این افراد متوجه رفتار احترام آمیز شما نسبت خودشان شوند، از حالت دفاعی خود خارج شده و لجبازی را کنار بگذارند.

http://www.banounews.ir/fa/News/285677/چرا-یک-فرد-لجبازی-می-کند؟
بستن   چاپ