آریا بانو
5 دلیل برای امید در میان هرج‌و‌مرج ویروس کرونا
پنجشنبه 7 فروردين 1399 - 13:41:46
آریا بانو - شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان روزگار سیاهی را برای مردم رقم زده است. تعداد مبتلایان و درگذشتگان روز به روز بیشتر می‌شود، شهر‌ها و حتی کشور‌ها در حال تعطیلی هستند و خیلی از مردم مجبور شده‌اند که خود را قرنطینه کنند. اما در میان این همه اخبار نگران‌کننده کورسوی امیدی نیز دیده می‌شود.
برترین‌ها: شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان روزگار سیاهی را برای مردم رقم زده است. تعداد مبتلایان و درگذشتگان روز به روز بیشتر می‌شود، شهر‌ها و حتی کشور‌ها در حال تعطیلی هستند و خیلی از مردم مجبور شده‌اند که خود را قرنطینه کنند. اما در میان این همه اخبار نگران‌کننده کورسوی امیدی نیز دیده می‌شود.
1. کاهش آلودگی
ویروس کرونا کار و زندگی را در خیلی از کشور‌ها تعطیل کرده است، و این روند به کاهش چشمگیر سطح آلودگی منجر شده است.
میزان دی‌اکسید نیتروژن - یکی از عوامل عمده آلاینده هوا و گرمایش زمین - در چین و مناطق شمالی ایتالیا کاهش عمده‌ای داشته است و گفته می‌شود که دلیلش کاهش فعالیت‌های صنعتی و سفر‌های ماشینی است.
پژوهشگران مقیم نیویورک در عین حال به بی‌بی‌سی گفته‌اند که نتایج اولیه حاکی از کاهش 50 درصدی میزان مونوکسید کربن در مقایسه با سال گذشته است.
لغو بسیاری از پرواز‌ها و روی آوردن میلیون‌ها نفر به کار از خانه به این معنی است که این روند نزولی در بسیاری از کشور‌ها ادامه خواهد داشت.
2. پاکیزگی کانال‌ها
مورد مشابه دیگر بهبود قابل توجه کیفیت آبی است که به گفته ساکنان ونیز در کانال‌های معروف این شهر جریان دارد.
شیوع ویروس کرونا خیابان‌های این مقصد محبوب گردشگری در شمال ایتالیا را تخلیه کرده است و کاهش سفر‌های قایقی در این کانال‌ها به ته‌نشین شدن رسوبات منجر شده است.
آب معمولا کدر این کانال‌ها حالا چنان زلال شده است که حتی می‌توان ماهی‌ها را هم دید.
3. مهربانی
روایت‌های زیادی در مورد خرید از سر اضطراب و دعوا بر سر دستمال توالت و کنسرو وجود دارد، اما شیوع این ویروس به رفتار محبت‌آمیز نیز در سراسر دنیا دامن زده است.
دو نفر از ساکنان نیویورک توانستند با کمک 1300 داوطلب در عرض 72 ساعت غذا و داروی مورد نیاز سالخوردگان و اقشار آسیب‌پذیر را به دستشان برسانند.
به گفته فیسبوک، در بریتانیا صد‌ها هزار نفر عضو گروه‌های حمایتی محلی شده‌اند، اتفاقی که در کانادا نیز افتاده است.
برخی از سوپرمارکت‌ها، از جمله در استرالیا، بخشی از ساعت کاری خود را به سالمندان و معلولان اختصاص داده‌اند تا آن‌ها بتوانند در آرامش خرید مورد نیاز خود را انجام دهند.
در عین حال مردم پول اهداء کرده‌اند، دستور طبخ غذا‌های محبوب و حرکات نرمشی خود را با دیگران در میان گذاشته‌اند، برای سالمندانی که در قرنطینه به سر می‌برند پیام‌های روحیه‌بخش فرستاده‌اند و محل کسب‌وکار خود را به مرکز پخش مواد غذایی تبدیل کرده‌اند.
4. جبهه‌ای متحد
قرار گرفتن بین مشغله کاری و زندگی شخصی اغلب باعث می‌شود تا ما از اطرافیانمان فاصله بگیریم. اما ویروس کرونا همه را تحت تاثیر قرار داده است و این تجربه مشترک باعث نزدیکی بیشتر در بسیاری از جوامع در سراسر دنیا شده است.

آریا بانو


در ایتالیا، جایی که رفت‌وآمد در کل کشور منع شده است، مردم در بالکن خانه‌های خود جمع می‌شوند و ترانه‌های روحیه‌بخش می‌خوانند.
مربی ورزشی در جنوب اسپانیا از روی سقف کوتاهی در وسط یک مجموعه مسکونی کلاس نرمش برگزار کرد و ساکنان نیز در بالکن‌های خود در کلاس شرکت کردند.
بسیاری از مردم فرصت را غنیمت شمرده‌اند و با تماس صوتی و تصویری با عزیزان خود ارتباط گرفته‌اند. همچنین خیلی‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل با دوستان خود جلسات رقص و دورهمی‌های مجازی برگزار کرده‌اند.
شیوع این ویروس در عین حال اهمیت کارمندان بخش بهداشت و درمان و دیگر خدمات حیاتی را برجسته کرده است. در اروپا، هزاران نفر از بالکن خانه‌های خود پزشکان و پرستارانی را که با این همه‌گیری مبارزه می‌کنند تشویق کرده‌اند و در لندن نیز دانشجویان پزشکی برای نگهداری کودکان و انجام کار‌های منزل کارمندان بهداشتی و درمانی داوطلب شده‌اند.
5. انفجار خلاقیت
قرنطینه اجباری میلیون‌ها نفر باعث شده است تا خیلی‌ها فرصت را مغتنم بشمارند و دست به خلاقیت بزنند.
کاربران شبکه‌های اجتماعی از جزئیات علائق جدید خود می‌گویند، از جمله خواندن کتاب، کیک پختن، بافتن و نقاشی کردن.

آریا بانو

کلاس رقص اینترنتی در توکیو
کتابخانه عمومی واشنگتن، پایتخت آمریکا، یکی از کتابخانه‌هایی است که جلسات کتابخوانی مجازی برگزار می‌کند. از طرف دیگر، ماسیمو بوتورا، آشپز معروف ایتالیایی، محتوای جدیدی تحت عنوان "قرنطینه آشپزخانه" برای اینستاگرام تهیه کرده است و به علاقه‌مندانی که در خانه گیر کرده‌اند درس آشپزی ساده می‌دهد.
معلم هنری در ایالت تنسی آمریکا برای بچه‌هایی که دیگر مدرسه نمی‌روند کلاس اینترنتی برگزار می‌کند تا آن‌ها بتوانند خلاقیت خود را در خانه بپرورند؛ و با اینکه بسیاری از مکان‌های عمومی تعطیل شده‌اند، دوستداران هنر با استفاده از تور‌های مجازی به بزرگترین گالری‌های دنیا سر می‌زنند و در اتاق نشیمن خود از نقاشی‌های معروف موزه لوور در پاریس و مجسمه‌های کلاسیک موزه واتیکان لذت می‌برند.
رصدخانه سیدنی در استرالیا نیز آسمان شب را نزد کسانی برده که در خانه گیر افتاده‌اند؛ و ستارگانی، چون کریس مارتین، خواننده گروه کلدپلی، و کیث اربن، خواننده ترانه‌های کانتری، با پخش زنده اینترنتی کنسرت‌های خود به جنگ ملالت دوران قرنطینه رفته‌اند.
منبع: bbc

http://www.banounews.ir/fa/News/285649/5-دلیل-برای-امید-در-میان-هرج‌و‌مرج-ویروس-کرونا
بستن   چاپ