آریا بانو
کرونا و بدنامی اجتماعی، مراقب کلمات خود باشیم
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 19:25:35
آریا بانو - رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه درباره مبتلایان کروناویروس مراقب کلمات خود باشیم، گفت: واقعیت این است که اگر بدنامی اجتماعی ناشی از بیماری، مانند خود کروناویروس شیوع پیدا کند، آنگاه علاوه بر رنج بیماری، مبتلایان به بیماری، دوستان و آشنایانشان با احساسات منفی، نگاه تبعیض‌آمیز دیگران و در نتیجه رنجی مضاعف روبرو می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر روزبه کردونی در یاداشتی اختصاصی به ایسنا با عنوان «کرونا و بدنامی اجتماعی، مراقب کلمات خود باشیم» نوشت:
🔹 با همه‌گیری عالمگیر ویروس کرونا و گسترش روزافزون ترس و نگرانی مردم، موضوع بدنامی اجتماعی ( Social stigma ) در ارتباط با فرد، افراد یا مکانهایی که با کروناویروس ارتباط دارند به یک دغدغه مهم اجتماعی تبدیل شده است.
🔹گزارش مشترک یونیسف و سازمان بهداشت جهانی تاکید می‌کند Covid 19 هم به این دلیل که نوین و ناشناخته است (و ما معمولا از ناشناخته‌ها بیشتر ترس داریم) و هم به این دلیل که براحتی آن را می‌توان با دیگران مرتبط کرد، می‌تواند باعث ایجاد استیگما شود.
🔹سریع‌ترین تبعات گسترش بدنامی اجتماعی این است که مردم بیماری را پنهان و از مراجعه به مراکز درمانی امتناع می‌کنند. تعیین جریمه سنگین برای پنهان کردن بیماری‌ها در برخی کشورها، بروز برخی تنش‌های اجتماعی و حمله به بیمارستان‌ها و یا افراد مبتلا از نشانه‌های نگران کننده‌ای است که نشان‌دهنده بروز بدنامی اجتماعی در ارتباط با کروناویروس است.
🔹واقعیت این است که اگر بدنامی اجتماعی ناشی از بیماری، مانند خود کروناویروس شیوع پیدا کند، آنگاه علاوه بر رنج بیماری، مبتلایان به بیماری، دوستان و آشنایانشان با احساسات منفی، نگاه تبعیض‌آمیز دیگران و در نتیجه رنجی مضاعف روبرو می‌شوند.
🔹مهمترین نکته در این خصوص این است که بهتر است کلماتی را که مورد استفاده قرار می‌دهیم و به دقت انتخاب کنیم. برای نمونه توصیه می‌شود در انتشار اطلاعات مبتنی بر شواهد علمی و تشویق برای غربالگری و تشویق به دریافت خدمات درمانی و خودمراقبتی اهتمام داشته باشیم و یا مراقب باشیم در سخنان خود کوید 19 را با طاعون و یا واژه‌های با بارمنفی مثل آخرالزمان مقایسه نکنیم، شایعات را منتشر نکنیم و مبتلایان را به مثابه مجرم خطاب قرار ندهیم.
🔹بر همین اساس ضروری است در کنار همه دغدغه‌های مرتبط با کنترل شیوع، تبعات اجتماعی کرونا نیز به فوریت و جدیت مورد توجه پژوهشگران، نهادهای علمی و سیاستگذاران قرار گیرد و مشخصا خلاقانه و ایده‌پردازانه تلاش شود ایجاد فاصله اجتماعی منجر به قطع ارتباطات اجتماعی نگردد و مسائلی نظیربدنامی اجتماعی را دامن نزند.»
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/285439/کرونا-و-بدنامی-اجتماعی،-مراقب-کلمات-خود-باشیم
بستن   چاپ