آریا بانو
نمکی: موج اول اپیدمی کرونا را مهار کردیم
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 19:14:21
آریا بانو - فارس / وزیر بهداشت گفت: با همکاری همه مسؤولان و دستگاه‌های ذی ربط و تلاش همکارانم در خط اول درمان و مقابله با شیوع ویروس موج اول اپیدمی کرونا مهار شد.
سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه ای تلویزیونی درخصوص آخرین تصمیم گیری های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت: از همان روزهای اول یکی از برنامه های ما محدود سازی تردد ها و تجممعات و کانون هایی بود که به گسترش بیماری کمک می کرد.
وی افزود: تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و ورزگشاه ها و عدم برگزاری بازی ها و عدم فعالیت سینماها و تئاتر ها و تعطیلی نماز جمعه ها و تعطیلی اماکن مذهبی از جمله این اقدامات بود.
نمکی خاطرنشان کرد: همه مراکزی که ما پیشنهاد دادیم با حمایت بی دریغ مسوولین تعطیل شد و یکی از نگرانی های ما بابت تردد های غیر ضروری بود.
وزیر بهداشت علیرغم همه تحریم‌ها موج اول اپیدمی با کمک و همکار یهمه همکارانم در خط مقدم درمان و مقابله با شیوع بیماری کنترل شد.
وی ادامه داد: از آن خیز اولیه کاسته شد اما ما نگران موج دوم بیماری بودیم که سفرها می تواند عامل بزرگی برای آن باشد که خوشبختانه طرح فاصله گذاری برای کنترل این موضوع نگاشته شد.
نمکی گفت: موضوع به وزیر کشور ارائه شد و مقرر شد زوایای اجرای آن بررسی شود که خوشبختانه امروز به رئیس جمهور ارائه و قرار شد برای اجرای آن اقدام شود.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در چهار سطح در نظر گرفته شده برای کرونا مقرر شد بر اساس هر سطح یک سری اقدامات مشخص انجام داد و محدودیت های جدیدی اعمال کرد.
وی ادامه داد: این بحث به طور جدی در حال اجراست و در این طرح کسبه ای که می توانند فعالیت کنند و برعکس آنها که باید تعطیل کنند مشخص شده اند.
نمکی گفت: یکی از نکات مهم این است که سوپر مارکت‌ها و فروشنده های لوازم مابحتاج عمومی مردم 24 ساعته فعال خواهند بود و مردم در این حوزه نباید نگرانی داشته باشند.
وزی بهداشت ادامه داد: در این طرح تلاش می شود تا تردد میان شهری و از استان به استان دیگر محدود خواهد شد البته یک زمانی را برای بازگشت مسافران در نظر گرفته ایم و اجازه خواهیم داد در یک چارچوبی به شهر خود برگردند.
وی افزود: ما تمام پلاک خودروهایی که از استانها خارج شده اند را در اختیار دارمی و با مالکان آنها تماس خواهیم گرفت و باید در زمان مشخص بازگردند و از آنها احوالاتشان را جویا خواهیم شد.
نمکی خاطرنشان کرد: این طرح قطعا در پیشگیری از شیوع کرونا موثر خواهد بود و بنا این سات که مزاحمتی برای سایر شهروندان ایجاد نکند.
وی در پاسخ به این سوال که از اواخر سال گذشته برنامه ریزی هایی داشتید دقیقا چه کارهایی انجام گرفته گفت: ما به محض اطلاع از شیوع کرونا در ووهان چین بلافاصله همکارانم را جمع کردم زیرا می دانستم ویروس بدون پاسپورت به همه جهان سفر خواهد کرد.
وزیر بهداشت گفت: برای ما محرز بود که صدای پای کرونا به داخل کشور ما هم خواهد رسید و برای همین برنامه مفصلی را مرور کردیم و اقداماتی که باید انجام میدادیم را ارزیابی کردیم.
اولین اقدام مطلع کردن دانشگاه های علوم پزشکی برای اطلاع رسانی به مردم بود و این کار شروع شد و اولین پیامک ما برای 40 میلیون مشترک برای مردم در همان روزهای اول فرستاده شد.
همان زمان نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نوشتم برای قطع پروازها به چین و این جلسه برگزار شد و همراهی شد و پروازهای مستقیم به چین و برعکس لغو شد.
در 36 مبادی ورودی کشور اکیپ هایی را برقرار کردیم تا ورودی ها را چک کنند و مسافرین را ارزیابی کنیم البته امکاناتمان در ابتدا کم بود مانند همه دنیا.

http://www.banounews.ir/fa/News/285433/نمکی--موج-اول-اپیدمی-کرونا-را-مهار-کردیم
بستن   چاپ