آریا بانو
نکاتی برای انتخاب درست پرده
سه شنبه 5 فروردين 1399 - 19:36:37
آریا بانو - سبک زندگی اسلامی / پرده مناسب پذیرایی
فضای پذیرایی یا همان مهمان‌خانه، رسمی‌ترین مکان خانه است. با توجه به جایگاه مهمانان در نزد ما ایرانیان همواره بهترین و زیباترین پرده و اساساً لوازم را به این قسمت از خانه اختصاص می‌دهیم. پرده پنجره‌های این محیط به لحاظ جنس پارچه، طرح و مدل و حتی ارزش مادی معمولاً با پرده دیگر قسمت‌های خانه تفاوت دارند. در چنین مکانی، اغلب تلفیقی از سه یا چهار پرده را در قالب والان، دکور، پرده اصلی زمینه و پرده آستری می‌آویزند که به لحاظ جنس و حتی ضخامت با یکدیگر متفاوت هستند.
پارچه پرده‌ این محیط، معمولاً از میان رنگ‌های کرم، شیری، سفید، طلایی با بافت‌هایی ساده یا طرح دار انتخاب می‌شود که البته در چنین فضاهایی با وجود محدودیت‌هایی همچون حفظ هماهنگی میان پرده‌ها و دیگر لوازم دکوراسیونی محیط گاهی می‌توان قالب‌های رایج را شکست و هم‌زمان با در نظر گرفتن موارد فوق و اصول دکوراسیونی دست به ابتکاراتی خارج روش‌های متعارف زد.
به عنوان مثال باتوجه به تنوع موجود در میان رنگ‌ و طرح‌ها، لازم نیست به ترکیب‌‌های رنگی معمول بسنده کنید بلکه برخلاف تصور موجود، کاربرد رنگ‌های گوناگون برای محیط پذیرایی نیز امکان‌پذیر است. در ضمن استفاده از انواع پارچه‌های سنتی مانند ترمه و پارچه‌های سوزن‌دوزی شده به عنوان والان و یا حتی دکورهای کنار پرده‌های اصلی می‌تواند فضایی متفاوت ولی با اصالت پدید آورد.
پرده اتاق کار و اتاق نشیمن یا تلویزیون
در این اتاق‌ها اغلب کامپیوتر، قفسه کتاب، تلویزیون، اسباب بازی کودکان و مبلمان نرم و راحت مرکزیت و اهمیت بیشتری را دارند. پرده‌ها را متین و ملایم و در عین حال قابل باز و بسته شدن انتخاب کنید. تور یا حریر با یک والان ساده فضائی راحت و گرم برای اتاق کار ایجاد می‌کنند. برای اتاق نشیمن یا تلویزیون هر نوع پرده کرکره و یا پرده پارچه ای با طرح ملایم و ساده به خوبی انجام وظیفه می‌کند.
پرده‌ مناسب اتاق خواب
انتخاب پرده برای اتاق خواب رابطه مستقیمی با صاحب یا صاحبان اتاق و ویژگی‌هایی آن‌ها شامل جنس، سن و علایق و سلایق شخصی آن‌ها دارد. از آنجایی که در اتاق خواب عناصر پارچه‌ای دیگری همچون روتختی، کوسن‌، کلاهک آباژور و غیره وجود دارد، بسیاری از افراد برای دستیابی راحت‌تر به یکپارچگی در رنگ و طرح، یک یا چند نوع پارچه هماهنگ را انتخاب و تمامی وسایل پارچه‌ای را از آن‌ها تهیه می‌کنند ولی صرفاً با توجه به آنکه محیط اتاق خواب بستری مناسب برای به‌کارگیری پارچه‌های رنگی و طرح دار است نمی‌توان از هرگونه رنگ و حتی طرحی برای این مکان استفاده کرد؛ زیرا اتاق خواب محلی است برای استراحت و آرامش. لذا در انتخاب رنگ و طرح می‌باید به تأثیرات روحی و روانی ناشی از آن‌ها نیز توجه کرد.
اتاق خواب کودکان؛ محیط بازی و آرامش
اتاق خواب کودکان علاوه بر خواب محیطی برای بازی و حتی مطالعه و انجام تکالیف درسی‌شان نیز به حساب می‌آید. بنابراین اهمیت زیادی در روح و جسم فرزندتان دارند.
بنابراین توصیه می شود پرده اتاق کودک از رنگ آبی با تلفیق زرد یا سبز باشد؛ چون بازتاب این رنگ‌ها، به خصوص موقع خواب، آرامش خوبی را به مغز کودک شما می‌رساند. در تلفیق این رنگ‌ها، به این نکته توجه کنید که بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید. توجه داشته باشید از رنگ قرمز خالص، برای پرده اتاق کودکتان استفاده نکنید؛ چون رنگی تحریک کننده و حساسیت برانگیز است و ممکن است موجب پرخاشگری کودکان و فعالیت بیش از اندازه آن‌ها شود.
همچنین به علت رعایت مسایل بهداشتی، باید پرده های اتاق کودکتان قابل شست‌وشو، شاد و متنوع و تهیه شده از الیاف طبیعی باشد. اگر اتاق فرزندتان، پنجره های کوتاه یا نیمه دارد، پرده آن را بلند انتخاب نکنید؛ چون کنجکاوی کودکانه، او را به سوی پرده می‌کشاند و خطر سقوط چوب پرده وجود دارد.
نور مستقیم و درخشان، گرچه فایده های بسیاری دارد، اما استفاده مداوم و همیشگی آن به شکلی که غیرقابل تنظیم باشد نیز مناسب نیست. برای تلطیف نور خورشید در روز، از پرده های نازکی که نور را از خود عبور داده، اما از تندی آن می‌کاهند، استفاده کنید.
همچنین توجه داشته باشید در اتاق یک نوجوان انتخاب طرح‌های شخصیت‌های کارتونی خشن و نازیبا و کاربرد وسیع رنگ‌های تند و گرم مانند قرمز و نارنجی اگرچه ممکن است با هماهنگی تمامی لوازم محیط صورت گرفته باشد ولی تأثیر آن در رفتار و روحیه بچه‌ها به سرعت جلوه‌گر خواهد شد. لذا آشنایی با رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها می‌تواند بسیار کارگشا باشد.
پرده‌ای برای آشپزخانه
وقتی قصد داریم برای محیط پر ترافیکی همچون آشپزخانه که هوای آن معمولاً حاوی دود و چربی و بخار‌ها حاصل از پخت و پز و سرخ کردن است، پرده‌ای انتخاب کنیم، مهم‌ترین موضوع، توجه به جنس آن است. از آنجا که پرده این قسمت از خانه زودتر از بقیه قسمت‌ها کثیف می‌شود و نیاز به شست و شوی مکرر دارد، پارچه‌ای نیاز است که مقاومت لازم را داشته باشد.
از جنس پارچه که بگذریم در صورتی که رنگ به‌کار رفته در لوازم کاربردی و دکوراسیونی موجود محدودیتی ایجاد نکند، در این محیط انتخاب پارچه‌های ساده یا طرح دار آن هم با طرح‌هایی متناسب با محیط و به رنگ‌های زرد، سبز، قرمز یا لااقل حضور این رنگ‌ها در کنار دیگر رنگ‌های هماهنگ بسیار زیباست. این قبیل رنگ‌ها هم اشتهاآورند و هم در تقسیم‌بندی، جزو رنگ‌های خوراکی به حساب می‌آیند که نه تنها محیط‌ شادی پدید می‌آورند بلکه برای فضای آشپزخانه بسیار مناسب هستند.
فضای آشپزخانه، به نور فراوانی احتیاج دارد، چه نور طبیعی و چه نور غیرطبیعی. بنابراین می‌توانید از تورهای حاشیه ای مخصوص آشپزخانه به اندازه های 30 الی 90 سانتی‌متر با کناره های هماهنگ، پرده های نیمه که با رنگ و نقوش خود صمیمیت و شادی به فضا می‌دهند، استفاده کنید.
پرده سرویس‌های بهداشتی منزل
مهم‌ترین نکته در مورد پنجره دست‌شویی‌های منازل، ممنوعیت و کنترل دید از خارج به داخل سرویس بهداشتی می‌باشد. برای این فضاها پرده ای که در مواقع لزوم بشود آن را کنار زد و یا بالا برد قابل استفاده می‌باشد. شید و تور می‌تواند مناسب باشد. به خاطر وجود رطوبت هرگز از پارچه ابریشمی استفاده نکنید. به طور کلی سادگی در نوع پارچه پرده، طراحی پرده و دکور مناسب‌ترین راه حل است.
ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که بخواهید پرده های منزل را خود طراحی کنید و بدوزید. قبل از اینکه به چنین کاری دست سبزنید چند نکته زیر را در نظر بگیرید: اول طرح و نقشه و اندازه پرده‌ها را کاملاً مشخص کنید. سپس محل کار خود را از قبل تعیین کنید و اندازه کافی سطح مناسب را برای کار در نظر بگیرید. سپس مناسب‌ترین نوع و جنس پارچه و تور را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که آیا به آستر نیاز دارید یا خیر. با اندازه گیری و برش دقیق، پروژه دکوراسیون شما حتی پر از لذت و موفقیت خواهد بود!

http://www.banounews.ir/fa/News/285027/نکاتی-برای-انتخاب-درست-پرده
بستن   چاپ