آریا بانو
ویژگی های یک خمیردندان خوب را بدانید
يکشنبه 3 فروردين 1399 - 19:20:37
آریا بانو - سیناپرس / انتخاب یک خمیردندان مناسب می‌تواند نقش مهمی در سلامت دهان و دندان شما و خانواده‌تان ایفا کند. از سوی دیگر، تنوع خمیردندان‌های موجود در بازار می‌توان موجب گیج شدن مصرف‌کنندگان برای انتخاب درست شود.
برخی مطالعات و پژوهش‌های بین‌المللی حاکی از این حقیقت است که 90 درصد از مردم در سراسر جهان در مقطعی از عمر خود به‌نوعی با مشکلات بهداشت دهان و دندان درگیر هستند.
از سوی دیگر باید در نظر داشت که متأسفانه، افراد معمولاً سلامت دهان و دندان خود را نادیده گرفته و حتی افراد تحصیل‌کرده و آگاه‌ترین افراد هم در مقایسه با سایر امراض و بیماری‌ها، به میزان کمتری به بهداشت دهان و دندان خود توجه می‌کنند.
بنابراین، به‌منظور گسترش آگاهی در مورد اهمیت حفظ سلامت دهان، روز جهانی بهداشت دهان و دندان در روز 20 مارس (اول فروردین) هرسال برگزار می‌شود. یکی از موضوعات بسیار مهم برای حفظ سلامت دهان و دندان، استفاده از خمیردندان و سایر محصولات مشابه است.
دندان‌ها می‌توانند بستر رسوبات مختلفی باشند. این رسوبات به‌صورت پوسته‌پوسته و لایه‌های مختلف روی دندان لکه ایجاد کرده و ممکن است باعث تغییر رنگ شود. خمیردندان‌های کنترل رسوبات، حاوی پیرو فسفات سدیم هستند که به شما در جلوگیری از شکل‌گیری تارتار روی دندان‌های شما کمک می‌کند. آن‌ها همچنین با هگزامتافسفات سدیم همراه هستند که به جلوگیری از ایجاد رسوب و لکه‌های بالای لثه کمک می‌کند.
در این میان، خبر خوب این است که بسیاری از موارد بهداشت دهان و دندان به‌راحتی قابل‌دسترسی بوده و با مراقبت مناسب می‌توان از بروز مشکلات این حوزه جلوگیری کرد. حفظ بهداشت دندان گوشه‌ای از سلامت دهان و دندان است و خمیردندان‌ها نقش مهمی در نگه‌داشتن لثه و سفید و سالم نگه‌داشتن دندان‌ها دارند. در این یادداشت به بررسی برخی عوامل مهم و تأثیرگذار در انتخاب یک خمیردندان مناسب می‌پردازیم:
گام نخست، انتخاب خمیردندان مناسب
امروزه دیگر دورانی که برای خرید هر چیزی انتخاب محدودی داشتید، به سررسیده است. خمیردندان‌ها هم از این موضوع مستثنا نیستند و شما می‌توانید در فروشگاه‌های مختلف، گزینه‌های متنوع و متفاوتی را برای خرید خمیردندان، پیش رو داشته باشید. متأسفانه این حجم بسیار زیاد انتخاب، می‌تواند موجب گیج شدن شما شود و درنهایت انتخاب مناسبی برای حفظ سلامت دهان و دندان خود نداشته باشید.
به خاطر داشته باشید که هر نوع خمیردندان، ویژگی‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین، قبل از انتخاب خمیردندان مناسب برای خود یا اعضای خانواده‌تان، باید به چند سؤال پاسخ دهید.
آیا این محصول به کاهش حساسیت دندانی کمک می‌کند؟
آیا ازنظر طعم خوب است؟
آیا شما واقعاً به خمیردندان سفیدکننده احتیاج دارید؟
موارد آزمایشی را امتحان کنید
قبل از خریدن تعداد زیادی خمیردندان، از انواع آزمایشی و رایگان یا نمونه‌های کوچک عرضه‌شده برای فروش استفاده کرده و نتیجه را بسنجید.
خمیردندان ضد میکروبی
خمیردندان‌ها آنتی باکتریال یا ضد میکروبی حاوی ماده‌ای ضد باکتریایی به نام فلوراید استنوز (stannous fluoride) است. این خمیردندان‌ها معمولاً نه‌تنها دارای مزایای ضدپوسیدگی دندان‌ها هستند، بلکه برای افرادی که از مشکلات حساسیت دندانی نیز رنج می‌برند بسیار مناسب است.
خمیردندان ضد رسوب (Tartar-Control Toothpaste )
دندان‌ها می‌توانند بستر رسوبات مختلفی باشند. این رسوبات به‌صورت پوسته‌پوسته و لایه‌های مختلف روی دندان لکه ایجاد کرده و ممکن است باعث تغییر رنگ شود. خمیردندان‌های کنترل رسوبات، حاوی پیرو فسفات سدیم (sodium pyrophosphate) هستند که به شما در جلوگیری از شکل‌گیری تارتار روی دندان‌های شما کمک می‌کند.
آن‌ها همچنین با هگزامتافسفات سدیم (sodium hexametaphosphate) همراه هستند که به جلوگیری از ایجاد رسوب و لکه‌های بالای لثه کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که اگر دندان‌های شما از قبل دارای رسوبات و لکه‌های ناشی از آن هستند، استفاده از این خمیردندان‌ها هیچ تأثیری نداشته و این خمیردندان‌ها تنها جنبه پیشگیری دارند. اگر دارای رسوبات دندانی هستید، توصیه می‌شود در ابتدا به کمک دندان‌پزشک، از شر آن‌ها خلاص شده و سپس از این خمیردندان‌ها استفاده کنید.
خمیردندان‌های سفیدکننده
همه ما دوست داریم دندان‌های سفید و مرتبی داشته باشیم و به همین دلیل بسیاری از افراد به‌طور آگاهانه از خمیردندان‌های سفیدکننده تمایل دارند. خمیردندان‌های سفیدکننده معمولاً حاوی مواد شیمیایی یا ساینده‌ای هستند که به از بین بردن یا جلوگیری از تشکیل لکه‌ها کمک می‌کند. بااین‌حال، استفاده از آن‌ها به مدت طولانی ممکن است مینای دندان شمارا از بین ببرد؛ بنابراین قبل از مسواک زدن با این خمیردندان‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/284251/ویژگی-های-یک-خمیردندان-خوب-را-بدانید
بستن   چاپ