آریا بانو
با همسر مغروری که ادعا می کند عقل کل است چگونه برخورد کنم؟
شنبه 2 فروردين 1399 - 11:38:21
آریا بانو - خراسان / مردی هستم 26 ساله، 2 سال و نیم است که در عقد هستم، همسرم زنی مغرور است و اصلاً به حرفم گوش نمی دهد. خودش را عقل کل می داند، به فامیل هایش بیشتر از من اهمیت می دهد همیشه به حرفش گوش می کنم ولی اصلاً به حرف من توجه نمی کند حتی مادرش هم مثل خودش است.
عباس کیوان لو – روانشناس بالینی: توضیح نداده اید که همسرتان در چه مواردی به حرف شما گوش نمی کند اما به نظر می رسد بخشی از مشکلات شما با شروع زندگی مستقل برطرف خواهد شد، چون معمولاً در دوران عقد، دوطرف هم باید مراعات خانواده خود را بکنند و هم مراعات همسرشان را. بنابراین در خیلی از مواقع دلخوری ها و ناراحتی های ناخواسته ای پیش می آید که برای رابطه زن وشوهری به خصوص اگر در ابتدای راه باشند، تبعات منفی خواهد داشت.
از این روست که بیشتر کارشناسان حوزه خانواده توصیه می کنند که دوران عقد خیلی طولانی نشود وچندین سال طول نکشد، هرچند آسیب های عقد طولانی مدت به مراتب کمتر از ازدواج دیرهنگام است.
شرایط همسرتان را در نظر بگیرید
از طرف دیگر باید مراعات شرایط همسرتان را در خانواده اش بکنید مثلاً غیر منطقی است که از همسرتان بخواهید در رفتن به منزل اقوام و فامیل، خانواده اش را همراهی نکند یعنی به آن جا نرود فقط به این خاطر که شما دوست ندارید. وقتی شما در دوران عقد هستید باید قوانین و قواعد خانواده پدری تان را رعایت کنید و برای رفت و آمد با اقوام و آشنایان، بعدها در زندگی خودتان به تصمیم مشترک برسید؛ بنابراین اگر همسرتان به همراه خانواده اش در دوران عقد با اقوام و فامیل رفت و آمد می کند دلیل بر این نیست که آن ها برای او مهم تر از شما هستند یا آن که حرف شما برای او اهمیت ندارد. فراموش نکنید که همسرتان با وجود همه این اقوام و آشنایان شما را برای ازدواج انتخاب کرده است پس جایی برای نگرانی وجود ندارد.
مغرورها، اعتماد به نفس ندارند
اما درباره اینکه گفته اید همسرتان فرد مغروری است، اگر در شناخت این موضوع دچار اشتباه نشده اید، لازم است بدانید که کبر وغرور صفت نکوهیده ای است که باید برای برطرف کردن و تغییر آن اقدام شود. اگرچه به لحاظ روان شناختی، غرور نشانه اعتماد به نفس پایین است، یعنی فرد مغرور به نوعی رفتار می کند که افراد دیگر متوجه اعتماد به نفس ضعیف یا احساس حقارت او نشوند. این افراد در رفتارهایشان معمولاً کسی را قبول ندارند و همیشه با بی ارزش کردن دیگران، اعتماد به نفس خود را حفظ می کنند. افراد مغرور معمولاً از کارهای مثبت شما قدردانی نمی کنند و از طرفی نسبت به ایراد و انتقاد به شدت حساسند و اگر احساس کنند قرار است ایرادی از آن ها گرفته شود، دست پیش می گیرند یعنی آن ها از شما انتقاد می کنند تا مبادا شما فرصت انتقاد داشته باشید.
اگر همسر، همکار یا دوست چنین افرادی نیز اعتماد به نفس پایینی داشته باشد، این رابطه تا جایی پیش می رود که از اعتماد به نفس طرف مقابل چیزی باقی نمی ماند. لازم است، توجه داشته باشید که درگیر بازی افراد مغرور نشوید حتی اگر همسرتان باشد، یعنی رفتارها و برخوردهای او را شخصی نکنید و به خودش بر نگردانید. فراموش نکنید که آن ها اعتماد به نفس ندارند لذا اگر می خواهید رابطه خوبی با آن ها برقرار کنید، باید تعریف وتمجید را سرلوحه کار خود قرار دهید. اگر از افراد مغرور تعریف وتمجید کنید می توانید به آن ها نزدیک شوید و چنانچه این افراد با شما صمیمی شوند و به شما اعتماد کنند، آن گاه اجازه می دهند که از آن ها انتقاد هم بکنید.
احساس خود را منتقل کنید
از آنجا که گفته اید مادر همسرتان نیز مغرور است به نظر می رسد که غرور در همسرتان یک واکنش و رفتار آموخته شده است. در برخورد با همسرتان صبور باشید و تا جای ممکن از او ایراد نگیرید و چنانچه از چیزی ناراحت می شوید سعی کنید آن را در قالب نظر و احساس خود به او منتقل کنید مثل این که " وقتی میری خونه عمه ات من ناراحت می شم" به جای این که بگویید " حق نداری بری خونه عمه ات". چون در جمله دوم نوعی ایراد نهفته است به این شکل که " حق نداری بری خونه عمه ات چون من میگم»، یعنی تو نمی فهمی و من باید برای تو تعیین تکلیف کنم. به نظر می آید که بیشتر آدم ها نسبت به این جمله واکنش منفی نشان می دهند. اما صحبت از احساس نه تنها باعث نمی شود همسرتان گاردبگیرد و احساس ضعف و ایراد بکند بلکه در این صورت سعی خواهد کرد برای کم شدن حس منفی شما، اقدامی هم بکند.
جنجال ممنوع
معمولاً افراد مغرور فکر می کنند که همه چیز را می دانند و احتمالاً سعی می کنند این موضوع را با برخی واقعیات یا اطلاعاتی که دارند ثابت کنند.
در ادامه چند ایده و توصیه برای رفتار با آن هایی که فکر می کنند همه چیز را می دانند، مطرح می کنیم:
بهتر است در ابتدای گفت وگوی تان، سعی نکنید به آن ها بگویید که حرفشان نادرست است. این کار باعث می شود که فوراً حالت دفاعی بگیرند و دیگر به حرف هایتان گوش ندهند. اینجاست که داد و بیدادها شروع می شود. اگر نمی توانید در همان لحظه نشان دهید که نظرتان چیست، بحث نکنید، زمانی دیگر را برای اثبات نظرتان در نظر بگیرید. یادتان باشد که با آن ها وارد جار و جنجال نشوید، زیرا،این امر مشکلی را حل نمی کند و معمولاً آخر کار بسیار خسته می شوید. از سوی دیگر دوری کردن از آنها نیز کمک نمی کند که بفهمند همه چیز را نمی دانند.
همچنین رفتار بعضی از افراد مغرور باعث می شود فکر کنیم افرادی نالایق هستیم و هیچ قدرتی نداریم به همین خاطر خیلی بد واکنش نشان می دهیم و تایید می کنیم که روی ما سلطه دارند. اما اگر آرامش خودتان را حفظ و کمی بیشتر فکر کنید می توانید یاد بگیرید که چطور با این دسته از افراد رفتار کنید.
ارزش خودتان را گوشزد کنید
اصلاً این طور نیست که شما پایین تر از این افراد باشید یا کمتر از آن ها بدانید. این آن ها هستند که می خواهند چنین حسی را به شما منتقل کنند. اگر به آن ها اجازه بدهید احساستان نسبت به خودتان را تغییر می دهند. پس به جای این که همه حرف هایی را که می زنند تایید کنید، به همه کارهای مثبتی که قادرید انجام دهید فکر کنید. ارزش شما بسیار بالاست و کسی حق خدشه وارد کردن به آن را ندارد.
به حرف های او گوش دهید
گاهی اوقات چنین رفتاری به این علت از افراد مغرور سر می زند که فکر می کنند کسی نیست که به حرف هایشان گوش دهد. شما می توانید با گوش دادن به حرف هایشان بدون این که نظراتتان را مطرح کنید، ترس های آن ها را از بین ببرید.
به آنها نشان دهید که بعضی از نظراتشان را قبول دارید و خواهید دید که احساس می کنند که به آن ها ارزش و اعتبار داده اید.وقتی باعث شدید که احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری کنار شما بکنند، می توانید برای تغییر بعضی از نگرش های آن ها وارد عمل شوید. اما باید این کار را خیلی زیرکانه انجام دهید. اگر مستقیماً آنها را به چالش بکشید یا خشن رفتار کنید، باعث می شوید که همان رفتار دفاعی قبلی شان را پیش بگیرند.درعوض باید نگرششان را به خودشان انعکاس دهید. بااین روش به آنها نشان داده اید که به حرف هایشان گوش کرده اید و از ایده هایشان تقدیر می کنید و احساس خوشحالی خواهند کرد. از اینجا به بعد می توانید به آرامی بعضی از ایده هایشان را که غیرقابل قبول به نظر می رسند انتخاب و اطلاعات لازم برای نادرست بودن آن ها را مطرح کنید. به جای این که ایده هایشان را رد یا مسخره کنید، خیلی ساده شواهد متناقض آن را به آن ها نشان دهید. بعد از آن ها نظرشان را جویا شوید.

http://www.banounews.ir/fa/News/283727/با-همسر-مغروری-که-ادعا--می-کند-عقل-کل-است-چگونه-برخورد-کنم؟
بستن   چاپ