آریا بانو
نکات مهم که باید در استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها رعایت شود
جمعه 1 فروردين 1399 - 14:04:30
آریا بانو - ایسنا / در روزهایی که با شیوع بیماری کرونا ویروس اکثر مردم در منازل،‌ محل کار و... به ضدعفونی کردن سطوح، وسایل و ... که در تماس با آن هستند، اقدام می‌کنند، رعایت برخی نکات برای کاهش عوارض این دست مواد قلیایی اهمیت بسیاری دارد.
گندزدایی سطوح، البسه، نقاط آلوده و ضد عفونی کردن دست‌ها به تنهایی در پیشگیری افراد در برابر کرونا ویروس کفایت نمی‌کند، علاوه بر این کاربرد بدون دلیل گندزداها نه تنها نمی‌تواند حفاظت کامل ایجاد کند بلکه باعث هدر رفت مواد، تحمیل هزینه‌های اضافه و در بعضی از افراد ممکن است باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی و تنفسی شود بنابراین رعایت بهداشت فردی، شستشوی صحیح دست‌ها با آب و صابون، اجتناب از حضور در مکان‌های شلوغ و رعایت فاصله مناسب، استفاده به جا از ماسک و دستکش‌های یک بار مصرف باید در اولویت قرار گیرد.
باید در تهیه و کاربرد مواد گندزدا از وسایل حفاظتی مانند دستکش و ماسک استفاده شود. همچنین دقت کنید در نگهداری و استفاده از محلول‌های گندزدا با پایه الکل باید مراقبت لازم در رابطه با خاصیت اشتغال‌زایی سریع آنها را مورد توجه قرار داد.
مواد گندزدا پوست، چشم و ریه‌ها را تحریک می‌کند و به آنها آسیب می‌رساند، لذا از تماس مستقیم آنها با دست پرهیز کنید. توجه داشته باشید آب ژاول ماده‌ای سمی است و نباید آن را در محیط‌های بسته به کار برد.
باز کردن درب‌ها و پنجره‌ها برای تهویه مناسب ضروری است به همین دلیل حتما هنگام کار با مواد ضد عفونی کننده باید تهویه مناسب را فراهم کنید.
نکته بسیار مهم آن است که باید از به کار بردن آب ژاول با ترکیبات دیگر به خصوص به همراه جوهر نمک و موادی مثل آن جدا خودداری کرد زیرا باعث رها شدن گاز سمی و کشنده کلر می‌شود که می‌تواند تهدید جدید برای سلامت فرد باشد. همچنین توجه کنید که از آب ژاول برای پارچه‌های پشمی، ابریشمی و چرم نباید استفاده کرد. از سوی دیگر،‌ خیساندن زیاد البسه در آب ژاول سبب ضعیف شدن الیاف آنها می‌شود.
مواد گندزدا را با برچسب مناسب و در ظروف خاص و مشخص نگهداری کنید و مراقبت‌ها و آموزش‌های لازم در رابطه با عدم دسترسی کودکان به مواد گندزا انجام دهید. توجه داشته باشید آب ژاول موجب خوردگی فلزات می‌شود و برای وسایل فلزی مناسب نیست.
در صورتی که می‌خواهید محلول گندزدا را به غلظت مناسب کار خود برسانید به هیچ عنوان از آب گرم استفاده نکنید چراکه آب گرم باعث تشدید واکنش کلر و رها سازی ماده گندزدا می‌شود. همچین پس از گندزدایی ظروف و پیش از آن که اقدام به استفاده از ظرف کنید، آن را به نحو مناسب آبکشی کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/283471/نکات-مهم-که-باید-در-استفاده-از-ضدعفونی‌کننده‌ها-رعایت-شود
بستن   چاپ