آریا بانو
با تنفس صحیح، ریه ها را تقویت کنید
پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 20:51:25
آریا بانو - ایسنا / یک فیزیوتراپیست گفت: این روزها به علت شیوع مشکلات ریوی ناشی از ویروس کرونا، تقویت ریه ها و شیوه های صحیح تنفس بیش از پیش باید مورد توجه عموم قرار گیرد
اظهار کرد: توان بخشی ریه یکی از شاخه‌های مهم فیزیوتراپی است که به حفظ عملکرد سیستم تنفسی در شهروندان به ویژه بیماران تنفسی و بیماران بستری در بخش های مختلف بیمارستان کمک می کند و لازم است که همه افراد، چند تمرین ساده و عمومی را برای افزایش ظرفیت تنفسی خود آموزش ببینند.
وی تصریح کرد: در حیطه توانبخشی ریه، تمرین ها و تکنیک های بسیار متنوع و تخصصی وجود دارد که بستگی به نوع بیماری تنفسی، میزان و محل درگیری ریه فرد، توسط فیزیوتراپیست تجویز می شود.
این فیزیوتراپیست افزود: اولین نکته که باید مورد توجه قرار گیرد، اصلاح الگوی تنفسی است. بسیاری از مردم الگوی تنفسی سینه ای دارند و در این الگو از عضلات کمکی تنفس استفاده می شود که تنفس سطحی است و عمیق نیست، در حالی که در الگوی تنفس شکمی یا دیافراگماتیک که الگوی طبیعی تنفس است، نفس عمیق تر بوده و منجر به افزایش ظرفیت تنفسی فرد می‌شود.
وی تصریح کرد: یک تمرین مفید برای الگوی تنفس شکمی این است که فرد باید دست خود را روی شکم گذاشته و عمل دم را به مدت دو ثانیه از طریق بینی انجام دهد و سعی کند هوا را زیر دستان خود بفرستد و هنگام دم شکم را به سمت بیرون حرکت دهد
سکوت ادامه داد: در مرحله دوم از تنفس شکمی، بعد از دو ثانیه دم، فرد باید به مدت چهار ثانیه بازدم خود را از طریق دهان به بیرون بفرستد، در حالی که لب ها حالت غنچه ای داشته باشند. این الگوی تنفس برای اثربخشی بیشتر باید هر دو ساعت، 5 تا 10 مرتبه تکرار شود.
این فیزیوتراپیست افزود: تمرین دوم، تمرین حبس نفس یا نگه داشتن نفس است که فرد دو ثانیه دم از طریق بینی انجام می دهد، سپس دو ثانیه هوا را داخل ریه‌ها نگه می‌دارد و بعد 4 ثانیه بازدم را از طریق دهان انجام می‌دهد، دو ثانیه صبر می کند و سپس این تمرین را پنج تا 10 بار تکرار می کند.
وی تاکید کرد: ورزش کردن متوسط، مانند نیم ساعت پیاده روی در روز به طوری که ضربان قلب بیش از 120 ضربه در دقیقه نشود، می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در مقابله با ویروس کرونا قوی تر کند.
سکوت ضمن تاکید بر لزوم در خانه ماندن شهروندان، اظهار کرد: در این روزها به علت قرنطینه افراد در منزل، بی‌تحرکی مفرط می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات زیادی شود، بنابراین توصیه می کنم که حتماً در برنامه روزانه خود به مدت 15 تا 20 دقیقه تمرینات هوازی را جای دهند که منجر به حفظ سلامت جسمی و روحی افراد می‌شود.
ویروس کرونا، به ریه های افراد حمله می کند که اگر ریه ها را قوی کنیم، تبادل اکسیژن در بدن بیشتر شده و سیستم ایمنی نیز تقویت خواهد شد. بنابراین بهبود تنفس نه تنها به جلوگیری از ابتلا به کرونا کمک کند بلکه می تواند برای درمان آن هم موثر باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/283253/با-تنفس-صحیح،-ریه-ها-را-تقویت-کنید
بستن   چاپ