آریا بانو
خاطرخواهی و ازدواج در دوران دانشجویی
پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 13:43:37
آریا بانو - نمناک / محیط دانشگاه یکی از روش های آشنایی افراد با یکدیگر محسوب می شود و بسیار اتفاق می افتد که افراد پس از آشنایی با یکدیگر در این محیط تصمیم بر خواستگاری از یکدیگر و ازدواج با هم می گیرند .
ازدواج به سبک دانشجویی تنش زیادی را بین خانواده ها ایجاد می کند و نتایج نشان می دهد خانواده ها خیلی هم موافق این سبک ازدواج نیستند زیرا هنوز هم راه و رسم عشق و عاشقی و ازدواج در فرهنگ ما اصول و قواعد خاص خودش را دارد و خانواده طرفین نقش بسزایی در شکل گیری آن دارند.
در چنین شرایطی چطور باید موضوع آشنایی را با خانواده ها مطرح کنید تا در پروسه ازدواج همراه تان شوند. در ادامه این بخش می گوییم که چگونه خانواده خود را در جریان آشنایی با فرد مورد نظرتان در محیط دانشگاه قرار دهید.
ازدواج دانشجویی مزیت هایی نیز دارد
از مزیت های ازدواج دانشجویی آن است که در این ازدواج ها، توقعات کمتری از عروس و داماد وجود دارد و شما اگر در دوران دانشجویی تان ازدواج کنید خانواده ها حمایت تان می کنند و هم کمتر کسی از شما توقع زیاد دارد.
ازدواج در دوران دانشجویی، به شما کمک می کند زندگی تان را نظم دهید و زودتر به فکر آینده تان بیفتید. شما و همسرتان هر دو انگیزه های زیادی برای ساختن زندگی و جمع و جور کردن و به دست گرفتن کنترل شرایط را دارید.
خانواده ها را نادیده نگیرید
مهم ترین اشکال ازدواج دانشجویی این است که پدر و مادرها حس خوبی نسبت به این جریان ندارند و در چنین شرایطی حس می کنند نادیده گرفته شده اند و اولویت آنها به عنوان یک بزرگتر زیر سوال رفته است.
بسیار از خانواده ها هنوز دید سنتی بر روی ازدواج دارند و دوست دارند که فرزندشان ازدواجی مطابق میل آنان داشته باشد و بسیاری از آنها از اینکه خود بچه ها همسرشان را انتخاب می کنند ناراضی هستند بنابراین با ازدواج دانشجویی مخالفند . اگر خانواده نگرش مثبتی نسبت به این ازدواج نداشته باشد روی زندگی آینده دختر و پسر اثر می گذارد .
قبل از اقدام به ازدواج یکدیگر را بسنجید
ازدواج دختران در زیر 17 سال و پسران زیر 22 سال اشتباه است . برای ازدواج به غیر از سن رشد عاطفی، اجتماعی و. . . پارامترهای مهمی هستند . اگر دختر و پسر به رشد عقلانی کافی رسیده باشند در 22-21 سالگی هم می توانند ازدواج کنند اما اگر رشد در 28سالگی هم ایجاد نشده باشد ازدواج در آن سن هم توصیه نمی شود .
محیط فرهنگی مثل دانشگاه یکی از گزینه های آشنایی برای ازدواج است. دختر و پسر در این محیط یکدیگر را می شناسند و با هم آشنا می شوند . این دو نفر بهتر است با یکدیگر صحبت کنند تا بدانند آیا از لحاظ روحی، روانی، عاطفی و... متناسب یکدیگر هستند یا خیر . اگر این طور بود آشنایی را رسمی کنند.
آشنایی تان را خودتان به خانواده تان نگویید
این آشنایی باید توسط یک واسطه به اطلاع خانواده ها برسد . نماینده ای از نهادهایی که در دانشگاه ها مستقر هستند بهتر است بحث ازدواج را با خانواده ها در میان بگذارند و دختر و پسر هرگز به صورت مستقیم به پدر و مادر مطرح نکنند تا بزرگترها جبهه گیری نکنند.
سپس خود دختر و پسر در مورد ازدواج با بزرگترها صحبت کنند. زمانی که واسطه با پدر و مادر صحبت می کند باید یک آشنایی کلی از پسر و خانواده اش به خانواده دختر و بالعکس داده شود تا یک شناخت هر چند کوچک شکل گیرد و بعد وارد فاز آشنایی شوند.
به خانواده بگویید نظر شما برای مان مهم است
در ازدواج دانشجویی حتما باید رضایت پدر و مادر جلب شود زیرا عدم رضایت خانواده ها درصد طلاق را بسیار بالا می برد و این ازدواج منجر به شکست می شود. حتما باید بعد از اعلام واسطه، دختر و پسر باید به پدر و مادر خود بگویند که من این شخص را پسندیده ام اما درنهایت نظر شما برایم بسیار مهم است.
اگر در محیط دانشگاه با همکلاسی خود آشنا شده اید و تصمیم تان برای زندگی مشترک جدی است بزرگتری مثل یک استاد را واسطه امر خیر کنید تا با پدر و مادرتان صحبت کند . پدر و مادر از اینکه واسطه دیگری موضوع را مطرح کرده حس بهتری نسبت به رسمی شدن این رابطه پیدا می کنند و در روند ازدواج همراه تر می شوند.
نکات مهم درباره ازدواج در دوران دانشجویی :
اگر دو نفر در سن پایین و ترم های اول دانشگاه عاشق شدند و شرایط ازدواج را نداشتند، باید خانواده ها در جریان قرار بگیرند. اگر خانواده ها دیر در جریان قرار بگیرند و وابستگی بیش از حد باشد، ممکن است در روند رسمی شدن مخالفت ایجاد کنند.
منافع فرد مقابلتان را نادیده نگیرید
اگر عاشق هستید نباید منافع فرد مقابلتان را نادیده بگیرید و باید منافع فرد مقابل را به منافع خودتان ترجیح دهید بنابراین اگر با همکلاسیتان آشنا شده اید و او را دوست دارید و خانواده تان مشکلی با این نوع ازدواج شما ندارند اما خانواده او سنتی بوده و با این آشنایی مخالفند او را مجبور به گفتن این آشنایی به خانواده اش نکنید و منافع او را در نظر بگیرید . پس بهتر است یک واسطه برای صحبت کردن با پدر و مادر او بفرستید.
وابستگی نشانه عشق نیست
دانشجویان مدت زمان زیادی (حداقل 2 سال ) در کنار هم درس می خوانند و می توانند بهتر و بیشتر خصوصیات و ویژگی های رفتاری، روانی و اخلاقی یکدیگر را ببینند و بشناسند اما هر روز دیدن و رابطه داشتن با همدیگر، روابط عاطفی عمیقی میان دختر و پسر به وجود می آورد و باعث می شود دو طرف نتوانند به شناخت درست و دقیقی از فرد مقابل برسند.
به این مشکلات که در ازدواج دانشجویی شایع است ، دقت کنید :
نداشتن کار :
پسر دانشجو، سن کمی دارد و هنوز به عنوان یک نیروی کار وارد اجتماع نشده است، بنابراین با مشکلات مالی روبروست و شما اگر با او ازدواج نمایید باید با قناعت و ساده زیستی بیشتری زندگی کنید. ممکن است این فرد بعد از پایان تحصیل نیز نتواند سریع کار با ثباتی پیدا کند و این مساله روی زندگی تان اثر بگذارد.
روبرو شدن با بحران های مختلف :
برخی از دانشجویان که تصمیم به ازدواج می گیرند شغل نیمه وقت یا با حقوق کمی دارند بنابراین بعد از پایان تحصیل، در صدد پیدا کردن یک شغل بهتر و تمام وقت می گردند و بنابراین با یک بحران جدید ، بحران هویت یابی شغلی روبرو می شوند. این افراد نمی دانند چه تعریفی از جایگاه اجتماعی شان باید داشته باشند و حتی نمی دانند چطور باید حساب دخل و خرجشان را داشته باشند.
روبرو شدن با این بحران ها در دوران تاهل و طولانی شدن آن می تواند همسرتان را هم درگیر کند و روی روابط شما سایه بیندازد. یک مرد، باید تعریف درستی از هویت اجتماعی و شغلی خود داشته باشد و بتواند زندگی خود را اداره کند . بلوغ اجتماعی و اقتصادی بیشتر پسرانی که در دوران دانشجویی ازدواج می کنند، برای آنها مرحله سختی خواهد بود و همسرشان باید بسیار صبور باشد.
آسیب های روانی :
در ازدواج دانشجویی آسیب های روانی، اضطراب و افسردگی برای هر دوطرف به دلیل سن و سال کم ایجاد می شود.
سربازی :
مساله سربازی یکی از مشکلاتی است که در ازدواج های دانشجویی وجود دارد . آقای داماد بعد از تحصیل ، با مشکلات سربازی و مشکلات مالی روبرو است که همه این مشکلات زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار می دهد.

http://www.banounews.ir/fa/News/283115/خاطرخواهی-و-ازدواج-در-دوران-دانشجویی
بستن   چاپ