آریا بانو
آوانسِ دقیقه نودی اداره مالیات به بدهکاران مالیاتی
چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 17:59:31
آریا بانو - ایرنا / رییس کل سازمان امور گفت: این سازمان بر اساس اختیارات قانونی می‌تواند بدهی مالیاتی بدهکاران را به صورت قهریه از طریق مسدودی حساب‌های بانکی و سایر رویه‌های قانونی وصول کند، اما به علت شیوع کرونا تا پایان اردیبهشت 1399، هیچگونه اقدام اجرایی جهت وصول مالیات انجام نخواهد شد.
به گزارش روز چهارشنبه سازمان امور مالیاتی «امید علی پارسا» افزود: به منظور حمایت از مودیان مالیاتی در شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، پیشنهاداتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور و وزیر امور اقتصادی و دارایی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال و در نهایت این شورا پیشنهادات مذکور را به تصویب رساند.
رییس کل سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: امیدواریم این مصوبات شرایطی را فراهم آورد تا مودیان فارغ از هر گونه نگرانی، در فرصت مناسبی که ایجاد می شود به تکالیف قانونی خود در سال آینده عمل کنند.
وی با اشاره به مصوبه مهم این شورا در حمایت از بخش بهداشت و درمان در شرایط شیوع بیماری کرونا درکشور، بیان داشت: به موجب مصوبه مذکور، کمک های نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در اسفندماه سال 1398 و سه ماهه اول سال 1399 جهت تامین لوازم و تجهیزات مصرفی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی جهت مبارزه با ویروس کرونا که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی در سال پرداخت محسوب می شود.
وی افزود: براساس این مصوبه، اشخاص مذکور می توانند به صورت هایی که تشخیص می دهند کمک های خود از قبیل مایحتاج عمومی و اختصاصی از قبیل تجهیزات و لوازم مصرفی مراکز درمانی موصوف را تامین کنند و این کمک ها به عنوان هزینه قابل قبول از درآمد مشمول مالیات آنها کسر خواهد شد.
پارسا تصریح کرد: تمدید سر رسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال 1398 ( 15 فروردین 1399 ) تا تاریخ 31 اردیبهشت ماه 1399 از دیگر مصوبات این شورا بوده است. با این مصوبه، مودیان نگرانی از بابت پرداخت مالیات ارزش افزوده دوره چهارم سال 1398 نخواهند داشت.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در این بسته حمایتی مصوب شد که همه عملیات اجرایی وصول مالیات که در باب چهارم از فصل نهم قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است، تا پایان اردیبهشت ماه 1399 متوقف شود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سازمان امور مالیاتی کشور به موجب اختیارات قانونی که دارد می‌تواند بدهی مالیاتی بدهکاران خود را به صورت قهریه از طریق مسدودی حساب های بانکی و سایر رویه های قانونی وصول کند، اما با توجه به شرایط موجود، براساس این مصوبه تا پایان اردیبهشت ماه سال 1399، هیچگونه اقدام اجرایی جهت وصول مالیات بعمل نمی آورد.
رییس کل سازمان امور مالیاتی همچنین اظهار داشت: با عنایت به تصمیم سران قوا، صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم تا پایان شهریور ماه سال 1399 نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: این شورا همچنین به سازمان امور مالیاتی کشور اجازه داد در سال 1399، در مواردی که مهلت مقرر برای تقسیط بدهی (اعم از اصل مالیات و عوارض و جرایم) قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مالیاتی در اجرای ماده 167 قانون مالیات های مستقیم به اتمام رسیده باشد و اینگونه مودیان قادر به پرداخت بدهی خود نباشند، نسبت به ارایه مهلت جدید پرداخت بدهی به مدت حداکثر سه ماه و تقسیط به مدت 6 ماه فارغ از مهلت سه ساله مذکور در ماده 167 قانون مالیات های مستقیم اقدام کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس مصوبه این شورا، همچنین در مواردی که طبق مقررات قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده، انقضای مهلت زمانی برای اعتراض به اوراق مالیاتی از تاریخ اول اسفند 1398 لغایت 15 اردیبهشت 1399 باشد، مهلت اعتراض حداکثر تا تاریخ 31 خردادماه تمدید می شود.
پارسا اضافه کرد: بخشودگی جرایم پرداخت نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض تا تاریخ 30 آذرماه 1399، از دیگر مصوبات این شورا بوده است.
وی تاکید کرد: با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، همچنین تاریخ لازم‌الاجرا شدن ارزش معاملاتی تعیین شده در اجرای مقررات ماده 64 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31تیر 94 برای اجرا در سال 1399 از یک ماه به چهار ماه پس از تاریخ تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک افزایش یافت.

http://www.banounews.ir/fa/News/282887/آوانسِ-دقیقه-نودی-اداره-مالیات-به-بدهکاران-مالیاتی
بستن   چاپ