آریا بانو
چگونه آرایش زنان مصر باستان مفهوم زیبایی در دنیای امروز را تغییر داد؟
سه شنبه 27 اسفند 1398 - 1:13:03 PM
آریا بانو-اسرار مصریان باستان بسیار وسیع است اما در ترفندهای زیبایی آنها راز و رمزی نیست. آرایش ممکن است یک پدیده مدرن دنیای امروز به نظر برسد و به پدیده ای با صنعت چند میلیون دلاری مبدل شده باشد اما در زندگی روزمره دوران باستان نیز بسیار مهم بوده است.
از همان دوران آغازین امپراتوری مصریان، مردان و زنان از تمامی قشرهای و طبقات اجتماعی آرایش خط چشم، سایه چشم، رژ لب و رژ گونه داشتند.
این اغواگری مرسوم در تمدین مصریان با دو تن از مشهورترین ملکه های مصر بیشتر خودنمایی می کرد:  کلئوپاترا و نفرتیتی.
در سال 1963، الیزابت تایلور آرایش خود را به مصریان باستان شبیه کرد و در یک داستان حماسی در نقش کلئوپاترا بازی کرد. در سال 2017 نیز تصویر ریحانا با آرایش شبیه به نفرتیتی روی مجله وُگ عربی (Vogue Arabia) منتشر شد. این دو اسطوره زیبایی هر دو سایه چشم آبی رنگ و خط چشم پهن و تیره داشتند.
زیبایی همراه با کاربردهای خاص!
با این حال، مصریان باستان فقط برای زیباتر کردن جلوه ظاهری خود آرایش نمی کردند. آرایش برای آنها مصارف کاربردی و معانی نمادینی داشت. علاوه بر این، آنها این مراسم و نوع آرایش را بسیار جدی می گرفتند: واژه هیروگلیف برای آرایشگران از ریشه  sesh  سرچشمه می گرفت که به معنی نوشتن یا حک کردن است و نشان می داد که مهارت زیادی برای به کار بردن  kohl  یا سرمه لازم است. (هر کس که ویدیوی آموزش سرمه کشیدن یا رژ لب زدن را در یوتیوب مشاهده کرده باشد به خوبی متوجه این قضیه می شود).

http://www.banounews.ir/fa/News/282421/چگونه-آرایش-زنان-مصر-باستان-مفهوم-زیبایی-در-دنیای-امروز-را-تغییر-داد؟
بستن   چاپ