آریا بانو
هوای دل‌‌تان را داشته باشید
سه شنبه 27 اسفند 1398 - 10:15:33
آریا بانو - خراسان / زمانی حدود 25 سال قبل خیلی از ما کودک و نوجوان بودیم، عید برای ما اتفاق مهمی بود، نسلی بودیم که فرصت داشتن لباس نو را فقط در عید به دست می‌‌آوردیم، پول توجیبی نداشتیم اما با عیدی‌‌هایی که می‌‌گرفتیم می‌‌توانستیم به دلخواه خودمان خرید کنیم. چند روز مانده به شروع تعطیلات کاغذ و خودکار برمی‌‌داشتیم و پای شبکه‌‌های تلویزیونی می‌‌نشستیم تا اسم و ساعت پخش فیلم‌‌ها و سریال‌‌های شبکه‌‌های مختلف را یادداشت کنیم. هر ‌‌قدر تمام سال سخت می‌‌گذشت، عید تلخی‌‌ها را می‌‌شست و می‌‌برد.
خب شاید الان مشکل اقتصادی داشته باشیم، شاید این‌‌روزها کرونا دل و دماغ‌‌مان را از بین برده باشد، شاید نوروزمان عطر و طعم سابق را نداشته باشد اما چند چیز را فراموش نکنیم. این کرونای لعنتی به خیلی از ما یادآوری کرد فرصت‌‌ها کم است. باید قدر زندگی و چیزهای ساده را بدانیم. این روزها که حسرت روی نیمکت پارک نشستن را داریم می‌‌فهمیم چقدر لذت‌‌های ساده و خوبی داشتیم و حواسمان نبوده. از این‌‌جا به بعد حواسمان باشد، قدر بزرگ ترها و دعای خیرشان را بدانیم. قدر دورهم بودن و سلامتی را. فراموش نکنیم همین روزهای عجیب می‌‌تواند خاطرات فرزندمان باشد. کاری کنیم با همه مشکلات، خاطرات خوبی برای‌‌شان رقم بخورد و 20 سال دیگر، مثل ما که کمبودهای روزهای کودکی را فراموش کردیم و خوبی‌‌ها را به یاد داریم، آن ها هم وقتی حال و هوای این‌‌روزها را مرور می کنند تلخی‌‌ها را فراموش کرده باشند و شیرینی‌‌هایش را به‌‌یاد بیاورند. یادمان باشد داریم خاطرات آن‌‌ها را می‌‌سازیم. پدران ما دستشان خالی بود اما دلشان برای ما صاف و آبی بود. مادرانمان امکانات به مراتب کمتری داشتند اما قلبشان بزرگ بود و حوصله‌‌شان زیاد.
یادمان باشد دورهم بودن فقط این نیست که کنار هم باشیم. دل‌‌ها را نزدیک کنیم. از ته دل دعا کنیم. اگر نمی‌‌توانیم به پدر ومادرمان سر بزنیم و مراعات حال‌‌شان را می‌‌کنیم هوای افراد مسن داخل ساختمان و محل‌‌مان را داشته باشیم. خلاصه هوای دل‌‌مان را داشته باشیم، مواظب خانواده و همسایه باشیم. با کرونا شوخی کنیم اما شوخی‌‌اش نگیریم. مواظب باشیم اما نگران نباشیم. مدام خبر بد و به‌‌خصوص غیرموثق فوروارد نکنیم. هرجا هستیم سال تحویل توی رخت خواب نباشیم. اگر می‌‌توانیم روی تراس یا پشت بام برویم. دعا کنیم به درگاه حضرت حق، با باور قلبی به این‌‌که کلام معصوم ردخور ندارد که فرمود الدّعاُ یَرُدُّ القضاءَ وَ قَد اُبرِمُ اِبراماً! دعا (آنچنان است) که مقدّرات حتمی الهی را دگرگون می‌کند!
دعا کنیم برای ظهور، سلامتی همه مردم، به ویژه بزرگ ترها، بعد از دعا، سلامی بدهیم به حضرت سیدالشهدا علیه السلام. بعد رو کنیم به سمت حرم امام مهربانی ها و سلام کنیم به مولای مهربانی که هر چه داریم از اوست. به خدا و لطف و کرمش توکل کنیم. اگر در دل دعاهای قشنگ‌‌تان، لحظه‌‌ای اشک‌‌تان جاری شد ما را هم فراموش نکنید. دلخوشیم که دوستان خوبی چون شما داریم و در خدمتتان بودیم.
راستی صفحه اول امروز پرونده نیست، چند مطلب خواندنی است باحال و هوای نوروزی. در صفحه سلامت هم تلاش کردیم از نان تا فست فود را آموزش دهیم تا در خانه ماندن شما شیرین باشد. در مشاوره، مهارت‌‌های ارتباطی را به صورت تصویری آموزش دادیم. امروز آخرین «زندگی سلام» سال 98 چاپ شد. در عوض فردا با یک ویژه نامه جذاب و 32 صفحه ای سرگرمی برای همه سنین، در خدمتتان خواهیم بود تا در تعطیلات ورزش ذهن هم داشته باشید. یا علی مدد.
مهارت‌آموزی در تعطیلات‌نوروزی
فرصت در خانه ماندن به خصوص برای خانم‌ها در راه یادگیری هنر و مهارت‌هایی که پیش از این، مشغله‌های روزمره اجازه یادگیری آن‌ها را نمی‌داده، غنیمت است
حالا که به دلیل ویروس کرونا، توفیق اجباری به دست آمده تا بیشتر در خانه بمانیم، بد نیست از این فرصت به نفع خودمان استفاده کنیم و زمان و انرژی مازادمان را در راه یادگیری هنر و مهارت‌هایی که پیش از این مشغله‌های روزمره اجازه انجام آن را به ما نمی داده، صرف کنیم. شما را با چند ایده آسان، کم هزینه و خانگی در همین باره آشنا خواهیم کرد.
رنگ آمیزی مشغول‌ترین ذهن‌ها را آرام می‌سازد
شاید از زمانی که نوجوان بوده‌اید تا به حال سراغ مداد رنگی و دفتر نقاشی نرفته باشید. ما پیشنهاد می‌کنیم دوباره مثل همان زمان‌ها فعالیت لذت‌بخش و حواس پرت‌کن رنگ‌آمیزی را تکرار کنید. طبق نظر روان‌شناسان یادآوری خاطرات و آرامش کودکی در بزرگ سالی، تجربه‌ای است که انرژی مثبت به همراه دارد. کتاب‌های نقاشی بزرگ سالان که این روزها در کتاب فروشی‌ها به فراوانی یافت می‌شوند، سابقه بسیار طولانی دارند و به چندین دهه قبل برمی‌گردند. در صورتی‌که به این نوع کتاب‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید طرح‌های آماده و رایگان را از اینترنت پیدا کنید، پرینت بگیرید و دست به کار شوید. در ضمن و در مجله سرگرمی عیدانه که فردا همراه با روزنامه منتشر خواهد شد، چنین امکانی برای شما فراهم شده است.
یک زبان دوم به صورت آنلاین یادبگیرید
تاثیر مثبت اینترنت بر یادگیری یک زبان دیگر را نمی‌توان انکار کرد اما مسئله این است که شما چگونه بتوانید بهترین استفاده را از ابزارهای آنلاین اینترنتی برای یادگیری زبان دوم ببرید. این روزها تقریباً همۀ افراد گوشی‌های هوشمند در دست دارند. از قابلیت‌های آن استفاده کنید. اپلیکیشن‌های متنوع زیادی برای آموزش هر زبانی وجود دارد که سرگرم‌کننده و آموزشی هستند. اگر امکان و فرصت ثبت‌نام دردوره‌های آنلاین مراکز آموزش زبان را دارید که چه بهتر.
فایل‌های صوتی و تصویری بسازید
اگر توانایی نویسندگی و خلاقیت ذهنی دارید، با نشستن پشت رایانه می‌توانید به تولید محتوای صوتی و تصویری در زمینه مورد علاقه خود بپردازید. البته این کار در بعضی موارد خاص نیاز به تسلط ویژه بر کار با رایانه و نرم افزارهای خاص دارد. با این حال مثلا می‌توانید ویدئویی از مهارتی را که خود یا دیگر اعضای خانواده به آن تسلط دارید، تهیه کنید و آن را از طریق صفحه مجازی خود با دوستان و اطرافیان‌تان به اشتراک بگذارید. افکت‌های زیادی هستند که به جذابیت یک ویدئو می افزایند که باید کار با آن‌ها را فرابگیرید. کسی چه می‌داند، شاید در آینده با دریافت تبلیغ در این فضاها کسب درآمد هم کنید.
نقاشی روی پارچه، سخت نیست
نقاشی روی پارچه از آن چیزی که فکرش را هم می‌کنید، ساده‌تر است. طراحی و نقاشی روی لباس یا پارچه در عین راحتی چون نتیجه کار دست خودتان است، می‌تواند بسیار خیره‌کننده و قابل توجه باشد. برای نقاشی روی لباس، رومیزی و ...، طرح مد نظر را با دست بکشید یا پرینت عکس مد نظر را روی پارچه منتقل کنید. برای پیاده‌سازی این ایده روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید ویدئوهای آموزشی این هنر جذاب را جست وجو کنید و با ابزارهای ساده و دم‌دستی، چند روزی خودتان را سرگرم کنید.
عروسک‌سازی، خلاقیت‌تان را به چالش می‌کشد
عروسک‌سازی از خلاقانه‌ترین ایده‌های کار در منزل برای خانم‌هاست. این روزها کارهای دستی و خاص طرفداران بسیاری در بین مردم پیدا کرده‌ است که در صورت تداوم می‌تواند درآمدزایی خوبی نیز داشته باشد. برای موفقیت در این حرفه، کمی خلاقیت و تنوع را چاشنی کار کنید و حتی دیگر اعضای خانواده را در انجام آن ترغیب کنید. ساخت انواع عروسک‌های نمدی، پارچه‌ای، کاموایی، خمیر مجسمه‌سازی و ... پیشنهاد ایده‌آلی برای خوش گذراندن در این روزهاست. برای پیدا کردن الگوهای خاص از اینترنت کمک بگیرید.
پشیمان می‌شوید اگر در نوروز درس نخوانید
بعضی دانش‌آموزان کلا قید مطالعه را در تعطیلات نوروزی زده‌‌اند که افت تحصیلی شدیدی در انتظارشان خواهد بود
بی‌شک همه دانش‌آموزان دوست دارند در تعطیلات عید فقط به استراحت و بازی بپردازند ولی این حالت ممکن است باعث افت تحصیلی شدیدی برای آن‌ها شود و بسیاری از نکاتی را که حین تحصیل یاد گرفتند، فراموش کنند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس به دستور وزارت بهداشت برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها و حذف شدن پیک نوروزی، این پرسش مطرح می‌شود که وظیفه دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در این روزها چیست؟ دانش‌آموزان چگونه می‌توانند در این ایام بهترین بهره را از فرصت پیش آمده داشته باشند؟
سخت‌ترین کار در تعطیلات‌نوروزی
درس خواندن در نوروز، یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است. هرچند امسال از رفت‌و‌آمدهای زیاد و برنامه گردش و تفریح و مسافرت خبری نیست اما داشتن زمان آزاد و زیادی که این روزها برای دانش آموزان فراهم می‌شود، آن‌ها را سرگرم فعالیت‌هایی می‌کند که در زمان‌های دیگر سال وقت کمتری برای پرداختن به آن‌ها دارند. در واقع، فقط با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان هم مطالعه و درس خواندن را در این تعطیلات تجربه کرد و هم این‌که بهترین استفاده سازنده را از آن برد.
دانش‌آموزان را استرسی نکنید
قبل از هر چیز خانواده‌های محترم لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های انجام شده وزارت بهداشت که از طریق صداوسیما اطلاع‌رسانی می‌شود، فضایی به دور از استرس، اضطراب و ترس را در خانه فراهم آورند تا دانش‌آموزان بتوانند از فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را برای مطالعه داشته باشند.
بی‌خیال هیچ درسی نشوید
برای هر روز خود یک برنامه منظم و واقع‌گرایانه داشته باشید و سعی کنید این برنامه‌ها با توانایی‌های شما منطبق باشد و خود را ملزم به اجرای آن کنید. داشتن برنامه موجب می‌شود تا شما به عملکرد خود یک دید کلی داشته باشید و زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. همچنین توصیه می‌شود برای مرور همه دروس وقت بگذارید و هیچ درسی را به حال خود رها نکنید؛ چون شما با مطالعه و پاسخ‌گویی به سوال‌های همه‌ دروس به موفقیت کامل در امتحانات پایان‌ترم دست می‌یابید.
تلویزیون، آفت درس خواندن است!
یکی ازمهم‌ترین آفت‌های عید، تماشای بدون برنامه تلویزیون است. پس سعی کنید به هیچ وجه تلویزیون را بدون هدف روشن نکنید و بعد از اتمام برنامه مد نظر خود به سرعت تلویزیون را خاموش کنید.
توصیه ویژه به دانش‌آموزان ابتدایی: دانش آموزن ابتدایی سعی کنند هر شب چند سطر دیکته و تعدادی سوال ریاضی حل کنند تا مطالب را فراموش نکنند.
توصیه ویژه به کنکوری‌ها: این روزها برای دانش‌آموزان کنکوری فرصت بسیار مناسبی است که عقب‌ماندگی دروس خود را جبران کنند و به مرور دروس پایه بپردازند و در دروس تخصصی هم تست بیشتری بزنند.
پشیمان می‌شوید اگر ....
در آخر لازم است به دانش‌آموزان عزیز تاکید کنیم که با توجه به نزدیک شدن پایان سال تحصیلی در این ایام به هیچ وجه از فضای درس دور نشوند و وقت خود را به بطالت نگذرانند که در غیر این‌صورت پشیمانی بسیاری همراه خواهد داشت و عقب افتادگی‌ها به هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود.

http://www.banounews.ir/fa/News/282305/هوای-دل‌‌تان-را-داشته-باشید
بستن   چاپ