آریا بانو
شوهرم زیر بار قسط هایش ماند و سیگاری شد!
دوشنبه 26 اسفند 1398 - 11:58:45
آریا بانو - خراسان / شوهرم سیگاری است. یک سال بعد از شروع زندگی‌مان، وقتی زیر بار قسط‌ها ماند و شرایط برای‌مان سخت شد، شروع کرد به سیگار کشیدن! الان چهار سال می‌شود. در چند روز اخیر به خاطر کرونا، تصمیم گرفته ترک کند و دیشب به من می گفت که ناامید شده. من چگونه می توانم به او کمک کنم؟
قبل از هر چیز این امیدواری را به شما مخاطب گرامی می‌دهم با توجه به این‌که ریشه استعمال سیگار در همسر شما قرار گرفتن در شرایط خاص اجتماعی(تنگناهای اقتصادی که در سوال ذکر کردید) بوده، عمل به توصیه‌های رفتاری در فرایند ترک سیگار بسیار موثر‌تر از افرادی است که زمینه‌های متعدد رفتاری و خانوادگی در استعمال سیگار دارند.
همسرتان را برای ترک یاری کنید
اولین قدم برای شروع برنامه‌های ترک سیگار، آمادگی فرد سیگاری برای ترک و داشتن انگیزه بالاست. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد سیگاری در زمان مصرف سیگار از نظر آمادگی به سه دسته تقسیم می شوند که به ترتیب عبارت اند از: آماده نبودن برای ترک(حدود 40درصد)، نامطمئن برای ترک(حدود 40درصد) و آماده برای ترک (حدود 20درصد). آن چه در سوال شما مشهود به نظر می‌رسد این است که همسرتان اکنون در مرحله دوم (نامطمئن برای ترک) قرار دارد و در این مرحله اجرای برنامه‌های ترک اغلب با ناکامی همراه است. شما به عنوان یک همسر حامی می‌توانید با برجسته کردن ویژگی‌های مثبت همسرتان از قبیل قوی بودن، شجاع بودن، پشتکار داشتن و ... و همچنین قضاوت و سرزنش نکردن در بازیابی اعتماد به نفس همسرتان گام موثری بردارید. تقویت و افزایش اعتماد به نفس در همسرتان به همراه ایفای نقش همسری همدل به تدریج او را وارد مرحله سوم (آمادگی برای ترک) می‌کند و از این مرحله به بعد، اجرای برنامه‌های ترک برای همسرتان کارساز خواهد بود.
گوش کردن فعالانه را به کار بگیرید
آن‌طور که در سوال‌تان پیداست به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی اعتیاد همسر شما به سیگار، شکست‌های اقتصادی بوده است. حال سوال این است که در این موقعیت عکس العمل شما در قبال این رویدادهای ناخوشایند چگونه بوده است؟ در صورتی که پاسخ شما در چنین رویدادهایی، تحقیر، ترور شخصیتی، انزوا یا حتی بی‌توجهی باشد، بی‌شک با ضربه زدن به عزت نفس و متعاقب آن اعتماد به نفس همسرتان، مسیر را برای ورود به لغزش‌های احتمالی از جمله کشیدن سیگار هموار می‌کنید. در مقابل اگر به این نکته توجه داشته باشید که این تنگناهای اقتصادی می‌تواند در زندگی بسیاری از افراد حادث شود و اغلب پدیده‌ای موقتی و زودگذر است که با کمی درایت و صبوری و به کاربردن فرایندهای حل مسئله قابل حل است، خود و همسرتان را در کاهش تعارضات زناشویی یاری کرده‌اید.
ترک ناگهانی یا ترک تدریجی؟
به طور کلی به منظور اجرای روش‌های ترک سیگار، دو روش کلی توصیه می‌شود: اگر همسر شما وابستگی زیادی به نیکوتین دارد، به نظر می‌رسد روش ترک تدریجی مناسب‌تر باشد و در صورتی که میزان وابستگی به نیکوتین پایین است، استفاده از روش ترک ناگهانی نیز می‌تواند مفید باشد. ناگفته نماند که علاوه بر وابستگی پایین به نیکوتین، داشتن انگیزه‌های روان شناختی بالا در ترک ناگهانی بسیار مهم است.
نویسنده : مصطفی نجمی | پژوهشگر اعتیاد

http://www.banounews.ir/fa/News/281935/شوهرم-زیر-بار-قسط-هایش-ماند-و-سیگاری-شد!
بستن   چاپ