آریا بانو
پوشش زنان گردشگر در کشورهای عربی چگونه باید باشد؟
دوشنبه 26 اسفند 1398 - 8:57:03 AM
آریا بانو- به گزارش نخست نیوز ،  نوع پوشش و حجاب در برخی از کشورهای عربی بسیار مهم است و اگر می‌خواهید ساکنان این کشورها به گرمی و با احترام از شما استقبال کنند، باید پوشش مناسبی داشته باشید.

کشورهای عربی، از جمله کشورهای عربی خاورمیانه، فرهنگ‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل گردشگران معمولا از سفر به کشورهای کشورهای عربی این منطقه خودداری می‌کند و در صورتی‌ که در حین سفر مجبور به توقف در خاورمیانه باشند، دبی را انتخاب می‌کنند.
اگرچه در دبی نیز محدودیت‌های فرهنگی وجود دارد که برای بسیاری از گردشگران چندان خوشایند نیست؛ اما در مورد پوشش تقریبا هیچ محدودیتی به چشم نمی‌خورد؛ هرچند در سایر کشورهای عربی محدودیت‌هایی درمورد لباس اعمال می‌شود که عدم‌آگاهی از آن‌ها می‌تواند گردشگران را نگران یا حتی مردد کند. اصول فرهنگی عرب‌ها درمورد این موضوع چندان پیچیده نیست و با کسب اطلاعات راجع به آداب‌ورسوم و سبک لباس در جهان عرب می‌توانید سفر بی‌خطری داشته باشید و به‌گونه‌ای لباس بپوشید که مردم آن کشور از شما به گرمی استقبال کنند و رفتار محترمانه‌ای با شما داشته باشند.
معیارهای مربوط‌ به‌ طرز لباس پوشیدن در هر کشور عربی متفاوت است؛ ولی اعتقاد راسخ به دین اسلام و تأکید جدی این دین درباره پوشش و رفتار متناسب با موازین اخلاقی، اصلی مشترک در میان تمام این کشورها به شمار می‌رود. در این مقاله از کجارو قصد داریم بایدونبایدهای پوشش در کشورهای مراکش، تونس، لبنان، اردن، ترکیه، قطر، امارات متحده عربی و عمان را بررسی کنیم.

مراکش
اغلب جمعیت مراکش را مسلمانان تشکیل می‌دهند؛ اما مانند بسیاری از کشورهای عربی، یک کشور غرب‌گرا محسوب می‌شود و مجاورت آن با قاره‌ی اروپا باعث شده است، نگرش‌های آزادی‌خواهانه و روشنفکری نیز تا حدودی در این کشور نفوذ کنند. فرهنگ بربرها، فرهنگ غالب در این کشور به حساب می‌آید که اصول فرهنگی و اخلاقی مردم را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. در فرهنگ بربرها، دموکراسی در مورد حقوق زنان و همچنین در مجالس تصمیم‌گیری کاملا رعایت می‌شود. زنان این کشور می‌توانند با فرد موردعلاقه‌شان ازدواج کنند؛ حتی جشنواره‌ی سالانه‌ای در کوهستان اطلس برگزار می‌شود که در آن زنان می‌توانند از شوهر قبلی‌‌شان طلاق بگیرند و با فرد دیگری وارد رابطه شود.
اگر قصد سفر به این کشور را دارید، می‌توانید لباس‌های مختلفی بپوشید؛ هرچند توصیه می‌کنیم جلباب مغربی (djellaba) را انتخاب کنید که برای زنان و مردان قابل‌استفاده است و شامل لباسی بلند و شبیه به عبا می‌شود که کلاهی برای پوشاندن سر نیز به آن دوخته شده است. این لباس، تمام بدن شما و لباس‌هایی را که ممکن است در مراکش نامناسب به نظر برسند، می‌پوشاند.

جلباب
زنان می‌توانند قفطان (kaftan) را نیز به‌عنوان یکی از لباس‌های مناسب در مراکش انتخاب کنند. قفطان همان جلباب است که با ظاهری زیباتر برای زنان طراحی شده و سرپوش ندارد؛ البته اگر گردشگران می‌خواهند ظاهری شبیه زنان امروزی‌تر مراکشی داشته باشند، می‌تواند پیراهن‌های گشاد همراه با شلوارهای استرج یا جین یا دامن‌های گشاد بپوشند.
همچنین زنان برای راحتی بیشتر و برای حفظ حیا و حجاب بهتر است، روسری نیز بپوشند. در صورتی‌ که زنان گردشگر در مراکش لباس‌های زننده‌ای را انتخاب کنند، نگاه‌های خیره زیادی را به‌سمت خود می‌کشانند. جالب است بدانید که در مراکش هر نوع لباسی بپوشید و هرچقدر هم لباس شما مناسب باشد، ممکن است مردان به شما پیشنهاد ازدواج بدهند. اگر تمایلی به ابراز علاقه ندارید یا خجالتی هستید، می‌توانید حلقه‌ی ازدواج بدلی دست‌تان کنید.

تونس

در حال حاضر در تونس استفاده از نقاب‌هایی که تمام چهره را بپوشاند و تنها چشم‌ها از پشت آن مشخص باشند، برای زنان به‌دلایل امنیتی ممنوع است؛ زیرا در سال گذشته‌ی میلادی آزادبودن این نوع نقاب‌ها باعث انجام سه عملیات بمب‌گذاری انتحاری در طول یک هفته شد و تا زمانی که شرایط امنیتی به حالت عادی بازنگردد، این ممنوعیت ادامه خواهد داشت. در کل در شهرهای بزرگ تونس مثل شهرهای تونس، سیدی بوسعید، حمامت، سوسه و جربه که بیشترین امنیت را دارند، آزادی بیشتری برای پوشش دارید؛ اما در شهرهای کوچک و حومه‌ها باید بااحتیاط بیشتری عمل کنید.

ترکیه
در ترکیه قوانین سختگیرانه‌ای برای لباس وجود ندارد؛ هرچند بهتر است زنان لباس یقه‌دار و روسری را انتخاب کنند و مردان هم ژاکت‌های رسمی بپوشند. علاوه بر این، در آنکارا هم باید کمی محتاطانه عمل کنید.

لبنان
در لبنان هم محدودیت یا قانون خاصی در مورد پوشش اعمال نشده است؛ هرچند که زنان گردشگر برای دورکردن توجه دیگران از خود می‌توانند لباس محلی زنان لبنان یعنی عبا (abeyya) را انتخاب کنند. عبا نوعی لباس بلند و گشاد مشکی با نقاب است؛ در ضمن استفاده از روسری نیز در برخی از نقاط اجباری است.

اردن
در یک سری از مناطق اردن، لباس‌های تنگ، پوششی نامناسبی محسوب می‌شوند و زنان باید لباس‌هایی با دامن و شلوار بلند بپوشند تا در معرض دید افراد قرار نگیرند. ساکنان برخی از نقاط اردن معتقدند هر چقدر لباس گشادتر باشد، مناسب‌تر است.

امارات متحده عربی
وقتی با تور دبی خود را به این شهر لوکس می‌رسانید، قطعا قصد دارید از مراکز خرید معروف این شهر نیز بازدید کنید. در مراکز خرید این شهر پوشش مناسب الزامی است و زنان نباید با لباس زننده وارد مراکز خرید شوند. در دبی نیز لباس‌های محلی زنان مانند عبا و برقع به‌وفور دیده می‌شود. برقع نوعی لباس محلی است که تمام بدن و صورت زنان را می‌پوشاند و حتی چشم‌ها هم در پشت پرده‌ای مشبک قرار می‌گیرند.
در سایر نقاط دبی هم چنانچه لباس زننده‌ای بپوشید، توجه افراد زیادی به شما جلب می‌شود؛ هرچند که در هیچ‌یک از مناطق دبی، نیروی پلیس یا انتظامات برای تذکر راجع به حجاب مستقر نشده‌اند. در کل زنان اگر می‌خواهند بدون معذب‌بودن رفت‌وآمد راحتی در دبی داشته باشند، می‌تواند از عبا و روسری شالی یا shayla (نوعی روسری اسلامی که علاوه بر سر کمی از قسمت زیر سر را نیز کاملاً می‌پوشاند) استفاده کنند و مردان هم می‌توانند دشداشه (kanduras) بپوشند.
در بخش‌هایی از دبی می‌توانید این لباس‌ها را از مساجد قرض بگیرید. زنان با پوشیدن چنین لباس‌هایی قادر هستند با خیال راحت در دبی رفت‌وآمد کنند؛ ضمن اینکه چنین پوششی برای بازدید جاذبه‌های گردشگری مذهبی مثل مسجد شیخ زاید نیز کاملا مناسب است؛ البته متأسفانه مردان مجرد با خیال راحت نمی‌توانند دشداشه بپوشند و در صورت انجام این کار با واکنش شدید و اخم ساکنان محلی مواجه می‌شوند؛ زیرا آن‌ها معتقدند تنها مردان اهل امارات باید دشداشه بر تن کنند.

عبا
زنان گردشگر برای شنا در دبی و سایر کشورهای اسلامی و عربی می‌توانند از بورکینی (burqini) استفاده کنند که نوعی لباس شنای اسلامی است. این لباس شنا تمام بدن به‌جز صورت، کف دست و پاها را می‌پوشاند تا حجاب اسلامی کاملا حفظ شود.

عمان
زنان در عمان باید از دامن‌های بلند سارونگ استفاده کنند که در زبان محلی وازار (Wazar) گفته می‌شود؛ مخصوصا وقتی‌ که می‌خواهند با مأمور یا مقام دولتی صحبت کنند. در ضمن زنان و مردان در عمان موظف به پوشیدن پیراهن‌های آستین‌بلند کتانی هستند تا به این ترتیب همه‌ی قسمت‌های بالاتنه‌ی آن‌ها پوشیده شود.
در صورت تمایل می‌توانند کوما (kummah) بر سر بگذارند که کلاه مخصوص مردان عمانی است؛ اما هرگز نباید دشداشه بپوشند؛ زیرا عمانی‌ها به‌شدت در مورد لباس ملی خود حساس هستند. آن‌ها معتقدند شما با این کار آن‌ها را مسخره می‌کنید و حتی اگر نسبت به این لباس با احترام کامل هم برخورد کنید، چنین اعتقادی دارند.

قطر
در قطر نیز قوانین لباس پوشیدن مانند عمان است و زنان در مکان‌هایی نظیر مراکز خرید، بازارهای سنتی که سوق نامیده می‌شوند و تفرجگاه‌های ساحلی باید لباس کاملا پوشیده‌ داشته باشند و در سایر نقاط نیز در صورتی‌ که لباس نامناسبی دارند، باید قسمت بالای بدن خود را با چیزی شبیه روسری یا شال بپوشانند.
در کل بهتر است زنان و مردان گردشگر در زمان اقامت در کشورهای عربی و مسلمان خاورمیانه، لباس‌های پوشیده کتانی و ابریشمی بپوشند تا هم حجاب آن‌ها حفظ شود و هم جریان هوا به بدن آن‌ها برسد و خنکشان کند. در ضمن توصیه می‌شود در هنگام سفر به این کشورها، از صندل، کفش‌های تنیس کتانی و کفش‌های مشبک مخصوص دومیدانی استفاده شود. از آنجا که در همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس در بیشتر وقت‌ها، کولر روشن بوده و فضاهای داخلی بسیار خنک است، ترجیحا ژاکت پشمی نیز همراهتان داشته باشید.


http://www.banounews.ir/fa/News/281841/پوشش-زنان-گردشگر-در-کشورهای-عربی-چگونه-باید-باشد؟
بستن   چاپ