آریا بانو
علی نصری: ایران باید خود را برای جنگ‌ رسانه‌ای درباره کرونا آماده کند
شنبه 24 اسفند 1398 - 10:07:15 AM
آریا بانو-

«علی نصری» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به سرایت ویروس کرونا به بیش از 100 کشور و تبدیل شدن آن به یک بحران جهانی گفت: شیوع ویروس کرونا این‌ واقعیت را گوشزد می‌کند که «امنیت» یک مفهوم جهانی است؛ یعنی یا همگی از آن برخوردارند یا هیچ‌ کس. اگر زیرساخت‌های یک کشور استحکام لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس را نداشته باشند، سایر کشورها نیز به سرعت درگیر آن خواهند شد.

وی با بیان اینکه در جهان امروز، کشورها مانند حلقه‌های متصل یک زنجیرند و استحکام یک زنجیر تنها به اندازه ضعیف‌ترین حلقه آن است، اظهار داشت: رویکرد یکجانبه‌گرایانه در نقطه مقابل این نگاه قراردارد. در این رویکرد، «امنیت» یک مقوله رقابتی و نسبی است و کشورهای قدرتمندتر می‌کوشند تا با تضعیف دیگران یا غارت منابع ثروت آنها، امنیت خود را «نسبت» به آنها افزایش دهند.

 کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل ادامه داد: مصداق بارز این رویکرد در شعار «اول آمریکا» دونالد ترامپ تجلی پیدا می‌کند. خروج دولت کنونی آمریکا از پیمان‌های بین‌المللی، جنگ‌های تجاری آن با چین و اروپا، سیاست «فشار حداکثری» به ایران، محصول این رویکرد است که نهایتاً در مقیاس بزرگتر گریبانگیر خود آمریکا خواهد شد.

جریانی در آمریکا کرونا فرصتی برای پیشبرد اهداف خود می‌داند

نصری با اشاره به رویکرد آمریکا درخصوص شیوع بیماری کرونا در ایران تصریح کرد: مسلماً جریانی در آمریکا وجود دارد که شیوع کرونا در ایران و جهان را به مثابه یک فرصت برای پیشبرد اهداف سیاسی و حتی ایدئولوژیک خود می‌داند. مدیر اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD) و چند تن از مشاوران این بنیاد، صراحتا بیان کردند که کاری که سیاست فشار حداکثری آمریکا نتوانست با اقتصاد ایران بکند، کرونا موفق به انجام آن خواهد شد.

وی افزود: طبیعتاً وقتی چنین افراد و گروه‌هایی ویروس کرونا را همدست و مکمل سیاست‌های خود می‌دانند، از این فرصت برای آسیب زدن هرچه بیشتر به ایران به راحتی عبور نخواهند کرد. البته به شرطی‌ که خودشان درگیر آن نشوند.

تحریم‌ها لطمه بزرگی‌ به توانایی ایران برای مقابله با کرونا زده است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تاثیر تحریم‌ها بر گسترش کرونا در ایران خاطرنشان کرد: تحریم‌های آمریکا لطمه بزرگی‌ به توانایی مقابله ایران با شیوع این ویروس و همچنین قابلیت مهار پس‌لرزه‌های اقتصادی آن زده است. ما امروز می‌بینیم که کشورهایی مانند ایتالیا و انگلستان بودجه‌های‌ چند ده میلیارد دلاری مدیریت این بحران تصویب کرده‌اند در حالی که ایران با بودجه‌ای بسیار اندک‌ و عمدتاً با اتکا به نیروهای داوطلب، بسیج عمومی و نهادهای نظامی مشغول مبارزه با کرونا است.
وی ابراز داشت: همین تعطیلی ادارات و مراکز خرید یا موضوع قرنطینه که امروز توقع بخشی از افکارعمومی جامعه است، هزینه‌های هنگفتی دارد که تامین آن، با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، از جمله کاهش چشمگیر درآمد نفتی، بسیار دشوار است.

مقامات آمریکایی متهم به سهل‌انگاری در گسترش کرونا هستند

وی اضافه کرد: البته ایران علیرغم مشکلات ناشی از تحریم‌ها، به دلیل زیرساخت‌های نسبتاً قوی، نیروی انسانی متخصص و متعهد و سطح بالای علمی در رشته ‌پزشکی و علوم آزمایشگاهی و همچنین قابلیت بسیار بالا در بسیج عمومی، توانسته از ظرفیت‌های موجود به نحو خوبی بهره‌برداری کند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل به شیوع کرونا در آمریکا اشاره کرد و ابراز داشت: مقامات آمریکایی که تاکنون قابلیت‌های ایران را زیر سوال می‌بردند، امروز خودشان نزد متخصصان و افکارعمومی کشورشان متهم به سهل‌انگاری و بعضاً مدیریت فاجعه‌آمیز این بحرانند.

دولت ترامپ می‌خواهد ایران را متهم به رد دست یاری آمریکا کند

نصری درباره فشارهای لابی‌های نظیر FDD علیه ایران هم بیان کرد: به نظر می‌رسد که طرح پیشنهاد کمک بیشتر کاربرد سیاسی و جنگ روانی دارد. ‌ دولت آمریکا اگر در نیت کمک‌رسانی‌اش صادق بود لااقل به صورت موقت بخشی از تحریم‌ها ‌را لغو می‌کرد. همانطور که دولت جرج بوش در زمان زلزله بم این کار را کرد.

وی با بیان اینکه ما امروز می‌بینیم دولت کنونی آمریکا نه تنها برای لغو تحریم‌ها قدمی برنداشته که بر فشارهای خود نیز افزوده است، یادآور شد: طرح پیشنهاداتی از سوی دولت ترامپ بیشتر با این هدف است که از یک سو خود را از فشار انتقادات رها کند، از سوی دیگر دولت ایران را تحت فشار افکارعمومی کشورش برای پذیرفتن این پیشنهاد قرار بدهند و نهایتاً هم دولت ایران را متهم به رد دست یاری آمریکا بکند.

آمریکا برای اثبات صداقت خود تحریم‌ها را موقتا لغو کند

وی ادامه داد: آمریکا برای اثبات صداقت خود کافی است تحریم‌ها را لااقل به صورت موقت و تا انتهای این بحران لغو کند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به سوالی درباره توان سازمان بهداشت جهانی برای تعلیق اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی هیچ سازوکار سیاسی یا اهرم فشاری برای اجبار آمریکا به لغو تحریم‌ها ندارد. این دستگاه دیپلماسی ایران است که باید بتواند به جامعه جهانی نشان دهند تحریم‌های آمریکا مانع اجرای راهکارهای سازمان بهداشت جهانی توسط ایران شده است.

پمپئو کرونا را «ویروس چینی» می‌خواند

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی می‌تواند با تایید این امر، دولت آمریکا را در معذوریت افکار عمومی قرار بدهد یا سایر کشورها را ترغیب به عدم رعایت تحریم‌های آمریکا بکند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره تلاش برخی از جریان‌های رسانه‌ای و دولت آمریکا برای معرفی کردن ایران به عنوان کانون گسترش ایپدمی کرونا گفت: این موضوع مختص به ایران نیست. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از همان آغاز شیوع ویروس کرونا، آن را «ویروس چینی» می‌خواند. دولت چین هم این روزها درصدد آن است که منشأ اصلی ویروس را آمریکا معرفی کند.

ایران باید خود را برای جنگ‌ رسانه‌ای درباره کرونا آماده کند

نصری با بیان اینکه این یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار است که به موازات پاندمی کرونا در جریان است و در آینده نیز شدت خواهد گرفت، اظهار داشت: ایران باید خود را برای این جنگ‌ رسانه‌ای آماده کند و از آن غافل نماند. تبعات غفلت از این موضوع یا انفعال در برابر این اتهامات، ضربه عظیمی به تجارت، گردشگری، وجهه جهانی و بعضاً امنیت کشور خواهد زد.

وی اضافه کرد: در این امر، نه تنها دستگاه دیپلماسی رسمی کشور باید فعال باشد که اصحاب رسانه، هنرمندان، چهره‌های مشهور و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نقش مهمی در «دیپلماسی عمومی» و پاک کردن نام ایران از این اتهام دارند.


http://www.banounews.ir/fa/News/280934/علی-نصری--ایران-باید-خود-را-برای-جنگ‌-رسانه‌ای-درباره-کرونا-آماده-کند
بستن   چاپ