آریا بانو
با کمترین هزینه خانه تکانی کنید
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 14:17:25
آریا بانو - سلامانه: با نزدیک شدن به فصل بهار همه ما از تعطیلات موجود استفاده می کنیم تا به منازل رنگ و روی تازه ببخشیم؛ در این گزارش ما به شما ترفندهایی را برای خانه تکانی بدون هزینه پیشنهاد می دهیم.
به گزارش سلامانه فارغ از خبرهای مبنی بر ویروس کرونا که همه جا را فرا گرفته است؛ این روزها هر لحظه که به پایان سال نزدیک می‌شویم و نفس‌های زمستان به شماره افتاده و تعطیلی ناشی از همه گیری ویروس کرونا همه را مجبور به خانه نشینی کرده است و شاید بعضی از ما فارغ از این خبرها از این فرصت استفاده کرده و به فعالیت هر ساله این روزها یعنی خانه تکانی بپردازیم.
با پایان زمستان و نوید فصلی نو همه ما دلمان می‌خواهد همه چیز را نو کنیم از لباس و وسایل خانه گرفته تا شست و شوی فرش‌ها، پرده‌ها و البته دور ریختن وسایل قدیمی و جایگزین کردن آنها با خرید وسایل نو اما مسئله مهم در خانه تکانی‌های عید هزینه‌های ناشی از این فرآیند است.
اصولاً فرآیند خانه تکانی عید کاری است که نیازمند زمان است و گاه خیلی از ما یک تنه و به تنهایی به جنگ گرد و غبار و کثیفی‌ها می‌رویم و گاهی هم هزینه‌های زیادی صرف انجام این کار می‌کنیم که هردوی این فرآیندها اشتباه است، چرا که با صرف هزینه‌های گزاف خانه تکانی و یا خرید وسایل غیر ضروری برای منزل جیبمان هم خانه تکانی می‌شود و با تنهایی کار کردن گاه باید بیماری‌های مختلفی را تحمل کنیم.
درست است که به محض شنیدن نام خانه تکانی اولین راهی که به ذهن ما می‌رسد رفتن به سراغ یکی از شرکت‌های خدماتی و خرید چند نوع وسیله است اما همانطور که گفتم این کار وابسته به خانه تکانی جیب نیز می‌شود و باید بگوییم همیشه ساده‌ترین راه بهترین راه نیست و ممکن است با انجام دادن این کارها خانه بسیار تمیزی داشته باشید اما زیر قولی که بابت حذف هزینه‌های اضافی و خرج و مخارج به خود داده بودید زده‌اید؛ این در حالی است که راه‌های دیگری هم برای داشتن یک خانه تمیز و قشنگ و در عین حال حس خوب مدیریت کردن هزینه‌های مالی خانواده هم وجود دارد البته برای این کار و بهره مندی از سلامت جسم و روح خودتان، مدیریت اقتصادی و تمیزی منزل نیازمند برنامه ریزی و تشخیص به موقع هستید.
این برنامه ریزی ها می‌توانند به شما کمک کنند که افسوس اینکه چرا این وسیله را خریدم یا چرا تا این اندازه خودم را برای خانه تکانی خسته کردم را نخورید و بتوانید با لذت از این روزها گذر کنید و البته به تمامی کارها و فعالیت‌های خود برسید.
احساس قدرتمندی ممنوع!
همه ما با شروع خانه تکانی احساس قدرتمندی می‌کنیم و می‌خواهیم همه کارها را خودمان به تنهایی انجام دهیم غافل از اینکه با مشارکت دیگر اعضای خانه هم حس همدلی و مهربانی را در سایر اعضای خانواده بیش از پیش کرده‌اید و هم به فرایند انجام کارها سرعت بخشیده‌اید.
تجربه نشان داده است شست و شوی کف پوش‌ها و تمیز کردن دیوارها کار سنگینی است و شما می‌توانید به جای اینکه از شرکت‌های نظافتی برای انجام این کار کمک بگیرید و هزینه‌های بعضاً بالایی را پرداخت کنید با همکاری همه اعضای خانواده این کارها را به خوبی و با آرامش انجام داده.
پس از مشارکت بیایید یک لیست از لوازمی که نیازمند شست و شو هستند تهیه کنید برای مثال اگر به توانایی لباس شویی خود برای شست و شوی پرده‌ها اطمینان دارید می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید و البته باید بدانید که اگر آنها را نم دار آویزان کنید به همان حالت قبلی بر می‌گردد و شکل خود را حفظ می‌کند این کار را می‌توانید درباره سرویس‌های خواب و یا لباس‌هایی که نیازمند شست و شو هستند نیز انجام دهید و شما از هزینه 30 تا صد هزار تومانی خشکشویی در امان مانده‌اید.
البته این را بدانید که اگر اطمینانی به شست و شوی این وسایل به دست خود ندارید باید این کار را کنار گذاشته چرا که خرید یکی از این وسایل به صورت نو و جدیدش متحمل هزینه بسیار بالایی است.
بدون هزینه خانه تکانی کنید
خلاقیت را در خانه تکانی دست کم نگیرید؛ شما با خرج کردن کمی خلاقیت و به کارگیری سلیقه می‌توانید به آن شکلی که دوست دارید خانه را تغییر دکوراسیون دهید و چهره جدیدی به فضای داخلی منزلتان ببخشید.
البته اگر شما هم ساده‌ترین راه را برای بخشیدن چهره جدیدی به منزل یعنی خرید وسایل نو را انتخاب می‌کنید که هیچ مبارکتان باشد اما اگر به دنبال راهی ساده و کم هزینه هستید راهی برای شما وجود دارد.
مثلاً اگر نمی‌خواهید هزینه‌های زیادی را صرف عوض کردن ظروف داخل ویترین‌های خانه کنید می‌توانید ظرف‌هایی که کمتر از آنها استفاده می‌کنید جایگزین ظرف‌های قبلی کنید و یا با وسایل کوچکی به ویترین خود رنگ ببخشید این موضوع درباره مبلمان هم صدق می‌کند و اگر هزینه بالای عوض کردن مبلمان را می‌خواهید صرف مخارج مهمتری کنید می‌توانید با اضافه کردن چند کوسن رنگی آنها را از شکل تکراری همیشگی خود دور کنید.
این کار را می‌توانید در ابعاد گسترده‌تر هم انجام دهید به این شکل که پارچه‌های مبلمان را عوض کرده و یا به چوب‌های آن جلاء ببخشید این تغییرات در مورد کابینت‌های آشپزخانه یا کمدهای لباس هم صدق می‌کند.
اگر به دور و بر خود نگاه کنید می‌بینید که وسایل زیادی وجود دارد که به اقلام همیشگی و تکراری اضافه کنید تا رنگ و روی جدیدی به آنها ببخشید.
فرش‌ها را دریابید
شاید اولین کاری که هر یک از ما در فرایند خانه تکانی انجام می‌دهیم شستن فرش‌ها باشد این یک مورد از آن دسته مواردی است که اکثر ما به دلیل محدودیت فضای مکانی برای شست و شوی فرش‌ها باید به سراغ قالیشویی ها برویم.
در گذشته این یک کار در حیاط جمع و جور خانه‌ها و با کمک بچه‌ها انجام می‌شد و صدای قهقهه و شادی و آب بازی آنها تا چند کوچه آن طرف تر می‌رفت و البته کار شستن فرش‌ها نیز به خوبی انجام می‌شد اما با گذشت زمان و امروز که خانه‌ها کوچک شده‌اند و دیگر خبری از آن حیاط نقلی و جمع و جور نیست باید به سراغ قالیشویی ها رفته و این کار را به آنها بسپارید؛ این نکته را فراموش نکنید که این کار را باید از چند روز و یا چند ماه قبل از روزهای پایانی سال انجام دهید چرا که در روزهای پایانی به دلیل ازدحام همه قالیشویی ها هم سرشان شلوغ است و ممکن است کار شما به خوبی انجام نشود.
در حال حاضر شست و شوی هر متر مربع فرش ماشینی بیشتر از 4 متر از متری 6 تا 30 هزار تومان است و برای هر متر مربع فرش دستباف بیش از چهار متر مربع بسته به نوع و مدل فرش بین 12 تا 40 هزار تومان است که به شست و شو و نوع مواد شوینده بستگی دارد؛ همانطور که می‌بینید این کار مستلزم پرداخت هزینه است اما با همان برنامه ریزی که گفتیم می‌توانید این هزینه را نیز مدیریت کنید مثلاً اگر فرش‌های شما تمیز است و نیازی به شست و شو ندارد هیچ الزامی برای این کار نیست.
هنر دور ریختن در خانه تکانی!
گاه وسایل بی استفاده‌ خود را در گوشه و کنار منزل قائم کرده‌اند که از چشم شما دور مانده و جای زیادی را اشغال کرده‌اند غافل از اینکه این هنر شماست که تشخیص دهید کدام وسیله به درد بخور و کدام یک بلااستفاده است.
پس همین حالا سری به کمک‌های لباس‌ها بزنید آنهایی که اندازه تان نیست و یا به هر دلیلی دیگر دوستشان ندارید را جدا کنید به این فکر کنید که می‌توانید آنها را در اختیار افرادی قرار دهید که بیشتر از شما به آن احتیاج دارد، کتاب‌ها و جزوات جمع آوری شده حاصل از یک ترم تحصیلی دانشگاهی و یا سال قبل مدرسه را می‌توانید به امکانی که مخصوص بازیافت کاغذ هستند تحویل دهید؛ پس از انجام این کارها خواهید دید که تا چه اندازه کمدهایتان جادار تر و اتاق و منزل خلوت تر شده است.
به بیان ساده‌تر تشخیص و دور ریختن وسایل بلااستفاده در منزل یک هنر است که باید به دقت انجام شود، برای این کار می‌توانید به این گوشه و کنار خانه نگاه کنید خواهید دید وسایلی موجود است که از نظر شما قابل استفاده نیست و می‌توانید آنها را به افرادی که به آن نیاز و یا علاقه دارند ببخشید.

http://www.banounews.ir/fa/News/280049/با-کمترین-هزینه-خانه-تکانی-کنید
بستن   چاپ