آریا بانو
خانمم حرف همه را قبول می‌کند به جز من!
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 12:46:48
آریا بانو - خراسان / پسری جوان هستم و خانم بنده چند سال از من بزرگ‌تر است. در دوران عقد هستیم و در خرید جهیزیه، بگومگو و اختلاف سلیقه شدید داریم. کلا مشکلم این است که حرف همه اطرافیان‌مان را قبول می‌کند به جز حرف من. چه کنم؟ لطفا راهنمایی‌ام کنید.
در خصوص اختلافات دوران عقد بهتر است درباره مسائل با یکدیگر یا توافق کنید یا تفاهم. از آن‌جا که در ابتدای آشنایی زوجین با یکدیگر برخی انتظارات مبهم است، بهتر است برای بستن قرارداد بین یکدیگر انتظارات مطرح و توافق یا تفاهم مشخص شود چراکه بسیاری از مسائل دوران عقد و ابتدای آشنایی در زندگی تکرار می‌شود و لازم است که موضع‌تان درباره آن‌ها مشخص باشد. برای ارزیابی بهتر از بستن قرارداد با یکدیگر لازم است درک مشترکی از مفاهیم توافق و تفاهم داشته باشید که در ادامه مطرح می‌شود.
تفاوت توافق با تفاهم
توافق بدین معناست که دو طرف از یک موضوع خاص رضایت دارند یا اعلام موافقت بی‌چون و چرا درباره یک موضوع از طرف هر دو نفر مطرح می‌شود. تفاهم یعنی پذیرش اختلاف نظر با طرف‌مقابل بدون هیچ‌گونه تلاشی برای تغییر آن، نه در زمان حال و نه در زمان آینده. اختلاف هم یعنی توافق و تفاهم نداشتن در زمینه خاص و موضع‌گیری مخالف درباره موضوع مد نظر. در اختلاف شاخص اساسی تلاش برای تغییر نظر طرف مقابل و ناراحتی و عصبانیت به دنبال اعلام موضع وی است. به طور مثال، تفاهم یعنی این‌که زوج بپذیرد که مسائل داخل خانه مثل دکوراسیون، مدیریت خانه و امور فرزندان مربوط به خانم و مسائل مربوط به بیرون مثل تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های کلی مربوط به مرد باشد و البته لازم است مصداقی‌تر گفت‌وگو شود.
انتظارات همسرتان درباره خریدها را بشنوید
در خصوص خرید و اختلاف سلیقه که شما مطرح کردید، لازم است انتظارات یکدیگر مثل نیاز به حس احترام و ارزشمندی به اعلام نظرتان را به همسرتان منتقل کنید و انتظارات وی را هم بشنوید و همچنین درباره معیارهایتان در خرید گفت‌وگو کنید. مثلا برای شما کیفیت و قیمت مهم است و برای همسر کیفیت، زیبایی و برند کالا مهم است و باید از دل این معیارها به معیار مشترک و در نهایت به تفاهم برسید و اجازه ندهید کار به اختلاف و تحمیل نظر یکی بر دیگری کشیده شود.
نویسنده : صدیقه معدنی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

http://www.banounews.ir/fa/News/279976/خانمم-حرف-همه-را-قبول-می‌کند-به-جز-من!
بستن   چاپ