آریا بانو
چهره ها/ دختر شهید رضایی نژاد در کنار پدربزرگش در آستانه روز پدر
شنبه 17 اسفند 1398 - 16:39:30
آریا بانو - آخرین خبر / شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد با انتشار این عکس نوشت:
کسانی که به فرهنگ و جامعه شناسی مناطق زاگرس نشین مرکزی (اعم از کرد، لر و لک) آشنا باشند میدانند که ما لفظی داریم که بسیار پر کاربرد است و مفهومی بسیار گسترده دارد؛ "باوان" از ریشه باوک، باوگ، باوَه و... که همه به معنی "پدر" است. اما باوان اشاره به مفهومی گسترده تر از پدر دارد؛ به ریشه های خانوادگی، تیره، طائفه و ایل یک فرد اشاره دارد. این لفظ به ویژه برای زنی که خارج از طائفه خود ازدواج میکند مفهومی ارزشمندتر است چون به پشتوانه خانوادگی اش در خارج از طائفه اش پس از ازدواج اشاره میکند. مفهومی که تا زنده است همراه اوست و پس از مرگ این نسبت برای فرزندان و نسل های بعدی آن ها نیز باقی می ماند. باید مثل من از این مناطق بلند شده باشید تا این پیوند را درک کنید. پیوندهایی که در روزگار غریب کنونی نیز هنوز پر کاربرد هستند به ویژه اگر در شرایط سخت قرار بگیرید این پیوندها با حمایت هایی که از تو میکنند کمک میکنند آن سختی را پشت سر بگذارید.
باوان من در روزگار غریب پس از شهادت داریوش بزرگترین پناه من بودند. باوان را وقتی از هواپیما همراه با پیکر داریوش پیاده شدم و دایی ام دستم را گرفت درک کردم، وقتی پدرم با یک دستش من را بغل کرده بود و با دست دیگرش آرمیتا را بیشتر فهمیدم. از مویه هایی که در مراسم های عزاداری داریوش مادرم، عمه ها و خاله هایم برای من و آرمیتا میخواندند بیشتر حس میکردم چون تنها صداهایی بود که از قلب شان برمی آمد و بر قلبم می نشست و از چشمانم سرازیر میشد...
باوان را آرمیتا هم خوب فهمیده است هر چند دور از این فرهنگ بزرگ شده ولی به پشتوانه آنها دلش قرص بوده این سال ها. وقتی عمه فائزه، عمه آرزو و عمو عطای (عمه ها و عمو هایم) من به همراه دایی آرش خودش زندگی شان را تعطیل کردند که ما را به زندگی برگردانند.
نگرانی این روزهای آرمیتا این بود و هست که در این روزهای کرونایی نمیتواند باوان ش (بابا بزرگ فیروز و مامان بزرگ فاطمه اش) را در آغوش بکشد بو کند و آرامش بگیرد از ترس اینکه نکند ناقل باشیم. به او گفتم دعا کن سلامت باشند وقت برای بوییدن شان در آینده زیاد است.
باوان تنها یک مفهوم نیست باوان بخشی بزرگ از هویت ما زاگرس نشین ها است که ریشه در زندگی عشایری ما دارد. مفهوم ملموسی که اجداد ما را در زندگی عشایری به هم پیوند می داد و تا امروز ادامه یافته است.
در آستانه روز پدر برای سلامتی باوان مان که شامل تک تک شهروندان ایرانی هستند دعا کنیم. مفهومی که پشتوانه هویتی همه ماست...

http://www.banounews.ir/fa/News/278221/چهره-ها--دختر-شهید-رضایی-نژاد-در-کنار-پدربزرگش-در-آستانه-روز-پدر
بستن   چاپ