آریا بانو
به منظور کاهش ترافیک مسیر ولنجک-توچال
تراموا به کمک گردشگری می‌آید
شنبه 10 اسفند 1398 - 13:30:27
آریا بانو - ترافیک عبوری مسیر ولنجک برای دسترسی به منطقه تفریحی و گردشگری توچال بعد از رد گزینه‌هایی مانند تله کابین و مونوریل به وسیله تراموا‌های کوچک مرتفع می‌شود.

سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی شهر با بیان این مطلب افزود: هدف اول حذف ترافیک عبوری برای دسترسی به مکان ورزشی و تفریحی توچال و در درجه دوم تعریف یک مد جدید حمل و نقل با زمینه‌های گردشگری است که مشکل دسترسی به این مجموعه را حل کند و از طرفی محله ولنجک را از ترافیک عبوری جهت رسیدن به این مجموعه نجات دهد.
موسوی با بیان اینکه برای این منظور نیاز به ایجاد دو پایانه در مبدا و مقصد است، گفت: پایانه مبدا در کنار میدان دانشجو است که آن ملک متعلق به شهرداری است و می‌تواند به عنوان محل مراجعه شهروندان برای پارک وسایل نقلیه استفاده شود و آن نقطه را با یک وسیله نقلیه عمومی به مقصد یعنی ایستگاه یک توچال متصل کرد.
او ادامه داد: گزینه‌های متعددی مطرح شده و شرکت مجموعه تفریحی توچال گزینه تله کابین و اتوبوس هوایی مدنظرش بود که به واسطه اشرافی که این تله کابین روی ملک‌های مجاور ایجاد می‌کرد، مورد استقبال قرار نگرفت با وجود اینکه شاید ارزانترین وسیله نقلیه برای دسترسی و اتصال بود.
شهردار منطقه یک در ادامه بیان داشت: گزینه مد نظر در شهرداری مونوریل بود که شیب 13 درصدی این معبر و مطالعات مشاور مربوطه ایجاد آن را امکان پذیر می‌کرد، ولی با توجه به شرایط تحریم و میزان ارزبری، گران محسوب می‌شد، ضمن اینکه باید این نکته را هم در نظر داشت که مونوریل از لحاظ تفریحی و گردشگری می‌توانست تحولی در شهر تهران ایجاد و در مسیر‌های کوتاه مشکل حمل و نقل را حل کند.
او با اشاره به اینکه اخیرا با توجه به مطالعات مشاور و شرکایی که برای اجرای این پروژه دعوت شدند بحث تراموا‌های کوچک مقیاس مطرح شده است، افزود: این تراموا‌ها می‌توانند در گذرگاه وسط بلوار دانشجو با همین ابعادی که وجود دارد اجرا شوند که از نظر سرمایه گذار و مشاور، این گزینه اقتصادی‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که می‌تواند اجرا شود.
موسوی با اشاره به مزیت‌های مد حمل و نقل تراموا بیان داشت: از یک طرف بسیاری از قسمت‌های آن قابلیت تولید داخلی دارد و با اتکا به دانش فنی بومی می‌توان این کار را انجام داد و از طرف دیگر با توجه به اینکه نیاز به پایه و زیرساخت‌های عمرانی ندارد، سرعت کار را بالا خواهد برد.
مطالعات این کار امسال انجام و گزینه‌های مختلفی از لحاظ اقتصادی و فنی بررسی شدند. موسوی امیدوار است شهرداری منطقه یک در سال آینده بتواند عملیات اجرایی این پروژه را شروع کند.
همچنین شهردار منطقه یک در خاتمه با بیان اینکه در غرب منطقه طرح ساخت پارکینگ و پایانه گردشگری جزء برنامه‌هایی است که مطالعاتش امسال به پایان رسیده و زمین آن جانمایی شده، نیز گفت: این موضوع در مرحله مذاکره با شریک برای ساخت و تعریف پروژه‌ای مشارکتی قرار دارد. با توجه به وجود مجموعه تفریحی توچال در شمال غربی منطقه و محله ولنجک، در روز‌های تعطیل به واسطه مراجعین به این مرکز، ترافیک سنگینی را در این محلات شاهدیم.
خبرنگار: علی سی پی

http://www.banounews.ir/fa/News/274876/تراموا-به-کمک-گردشگری-می‌آید
بستن   چاپ