آریا بانو
طرز تهیه مرغ ذغالی
پنجشنبه 8 اسفند 1398 - 12:40:05
آریا بانو - ایران کوک / مرغ از غذاهاییه که به روش های مختلف درست میشه. همیشه وقتی برای غذا درست کردن ایده ندارید می تونید خیلی آسان و سریع انواع غذا با مرغ را درست کنید، حالا یا به صورت ساندویچ و اسنک یا با پلو. خود مرغ به تنهایی هم خیلی طرفدار داره مثل مرغ شکم پر که نمیشه ازش گذشت. خلاصه که بالاخره یه جوری همیشه مرغ تو برنامه غذایی ما وجود داره. خوبیه مرغ اینه که برای همه جور سلیقه و برنامه غذایی میشه اون رو درست کرد. مثلا اگه رژیم دارید می تونید فیله مرغ رو انتخاب کنید و اون رو به صورت گریل بدون روغن و چربی درست کنید. خیلی ها هم رژیم نیستن و مرغ آبدار رو ترجیح میدن. از دورچین های مرغ هم که دیگه نگیم براتون! معمولا خیلی ها هویج، قارچ، کدو و سبزیجات دیگه رو برای دورچین مرغ استفاده می کنن که خوشمزگی اون رو دو برابر می کنه. اما شاید شما از این دستورهای تکراری برای درست کردن مرغ خسته شده اید و به دنبال یه روش جدید برای پختن مرغ و طعم دار کردن اون هستید. امروز قصد داریم یه روش خاص برای درست کردن مرغ رو بهتون یاد بدیم که هم ساده است و هم جدیده. تا حالا مرغ ذغالی رو امتحان کردید؟ اگر طرفدار طعم دودی باشید حتما از خوردن اون لذت می برید. برای درست کردن مرغ ذغالی نیازی به منقل و دود و بالکن ندارید و می تونید به راحتی روی گاز این غذای خوشمزه رو درست کنید. در ادامه طرز تهیه مرغ ذغالی رو بهتون یاد می دیم تا تو مهمونی ها یا برای خودتون این غذای لذیذ و خاص رو درست کنید.
مواد لازم برای مرغ ذغالی
مرغ 1 عدد
پیاز 2 عدد
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
سس مایونز 2 قاشق چایخوری
پاپریکا به میزان لازم
زعفران دم کرده نصف استکان
زغال چند تکه کوچک

آریا بانو


طرز تهیه مرغ ذغالی
مرحله اول: درست کردن سس مرغ
1- پیازها را شسته، پوست بکنید و با رنده ی ریز رنده کنید. آن را در ظرفی ریخته و آب لیمو، نمک، فلفل، زردچوبه، پاپریکا و سس مایونز را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و با هم مخلوط کنید.
2- مرغ ها را از قبل بشویید، به دلخواه تکه کنید، پوست آن‌ها را بگیرید و روی آن چند برش ایجاد کنید. آن ها را داخل سس آماده شده قرار دهید. مرغ ها را به کمک دست به سس آغشته کنید تا تمام قسمت های آن را بپوشاند. سپس در ظرف را بگذارید و مرغ ها را مدت حداقل 4 ساعت داخل یخچال قرار دهید.
مرحله دوم: پختن مرغ ذغالی
1- داخل تابه ی گود یا قابلمه کمی روغن زیتون بریزید. مرغ ها را از یخچال درآورید و داخل آب بچینید، آن را روی شعله متوسط قرار دهید و در قابلمه را بگذارید تا مرغ ها آبدار شوند.
2- زعفران دم کرده را آماده کنید و روی مرغ ها بریزید. سپس کمی از مایه سس باقی مانده را به همراه مقدار خیلی کم آب، داخل قابلمه بریزید.
3- زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید مرغ ها حدودا به مدت 1 ساعت بپزند و روغنی شوند.
4- برای زغالی شدن مرغ ها، چند تکه ذغال را روی شعله ی گاز قرار دهید تا برافروخته شود. سپس آن ها را داخل یک تکه آلومینیوم یا کاسه ای کوچک قرار دهید. آن را داخل قابلمه قرار دهید، کمی از آب مرغ روی ذغال ها بریزید تا دود کند. بلافاصله در قابلمه را ببندید تا دود آن داخل قابلمه بپیچد و مرغ ها طعم دود بگیرند. بعد از تمام شدن دود، ظرف زغال را از داخل قابلمه درآورید.
5- مرغ ها را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید، به دلخواه تزیین کنید و از طعم دودی آن لذت ببرید.
نکات کلیدی طرز تهیه مرغ ذغالی
– میزان موادی که به سس مرغ اضافه می کنید به ذائقه ی شما بستگی دارد. مثلا اگر ترجیح می دهید مرغتان ترش تر باشد می توانید میزان آب لیموی آن را بیشتر کنید. یا اگر تمایل دارید مرغ چرب تر باشد، مایونز بیشتری به سس آن اضافه کنید.
– می توانید دور چین ظرف مرغ ذغالی خود را با کدو و گوجه کبابی تزیین کنید.
– دقت کنید که از مقدار کمی آب برای پخته شدن مرغ ها استفاده کنید. در غیر این صورت مرغ ها طعم خود را از دست خواهند داد.
– می توانید از ران یا سینه ی مرغ برای مرغ ذغالی استفاده کنید. همچنین اندازه ی تکه های مرغ نیز به سلیقه ی شما بستگی دارد.
– مواد اولیه مرغ ذغالی سلیقه ای است و می توانید آن را به دلخواه کم و زیاد کنید. مثلا می توانید به دلخواه به مرغتان برگ بو، چوب دارچین، فلفل دلمه ای، سیر، گشنیز و نعنا و کمی رب نیز اضافه کنید.
– 3 تکه ی کوچک ذغال برای طعم گرفتن مرغ و ذغالی شدن آن کافی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/274124/طرز-تهیه-مرغ-ذغالی
بستن   چاپ