آریا بانو
معنای ضرب المثل تفنگ حسن موسی هم نزد
سه شنبه 6 اسفند 1398 - 15:38:28
آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / وقتی که از همه طریق مایوس شد و آخرین مرجع امیدش هم نتوانست کاری انجام دهد به ضرب المثل بالا تمثل جسته می‌گوید: «این تفنگ حسن موسی هم نزد» یعنی آخرین تیر ترکش هم به هدف اجابت اصابت نکرده است.
بهترین تفنگسازان اخیر ایران سه نفر بودند به اسامی حاج مصطفی و حسن و موسی. حسن و موسی با یکدیگر شریک بودند و هر کدام در قسمتی از کار‌های تفنگسازی تخصص داشتند لذا تفنگ‌های ساخت آن‌ها بهتر و دقیقتر از تفنگ‌های حاج مصطفی و سایرین بوده است.
تفنگ ساخت حسن و موسی که اختصاراً تفنگ حسن موسی گفته می‌شد در هدف گیری مشهور بود که کمتر به خطا می‌رفت.
باین جهت شکارچیان و تیراندازان غالباً تفنگ حسن موسی می‌خریدند و اطمینان داشتند که در موقع تیراندازی بالا و پایین نمی‌زند و دقیقاً به هدف اصابت می‌کند.
از آنجایی که تفنگ حسن موسی مورد کمال اطمینان بود و شکارچیان با در دست داشتن این نوع تفنگ به موفقیتشان کاملا امیدوار بودند لذا چنانچه احیانا تفنگ حسن موسی هم در نشانه زنی به خطا می‌رفت موجب یاس و نومیدی تیرانداز و شکارچی می‌شد و دیگر دست و دلش به شکار نمی‌رفت و در پاسخ سئوال کنندگان می‌گفت:
تفنگ حسن موسی هم نزد و معنی استعاره‌ای آن کنایه از این است که همه چیز تمام شد و در انجام مقصود راه چاره و علاج دیگری متصور نیست.

http://www.banounews.ir/fa/News/273225/معنای-ضرب-المثل-تفنگ-حسن-موسی-هم-نزد
بستن   چاپ