آریا بانو
زیباترین مساجدی که می‌توانید در امارات ببینید
سه شنبه 6 اسفند 1398 - 15:36:44
آریا بانو - کجارو / امارات متحده عربی، مساجدی زیبا با معماری خارق‌العاده دارد که گردشگران می‌توانند با بازدید از آن‌ها، آرامش معنوی وصف‌ناپذیری را تجربه کنند.
در امارات نیز مانند هر کشور مسلمان دیگری، مساجد زیادی وجود دارد؛ اما در برخی از این مساجد، ویژگی‌‌های منحصر‌به‌فردی مثل معماری پیچیده با جزئیات فراوان، ترکیب‌های رنگی چشم‌نواز و کتیبه‌های زیبای خطاطی اسلامی به چشم می‌خورند که باعث متمایز‌شدن آن‌ها از سایر مساجد کشور می‌شوند. بدون‌ تردید مساجد زیبای این کشور مکان‌های بی‌نظیری برای کسب آرامش و دور‌شدن از هیاهوی شهرها هستند؛ بنابراین نباید از آن‌ها غافل شویم.
ا. مسجد بدیه (Al Badiyah Mosque)
مسجد بدیه در فجیره، از نظر تاریخی و مذهبی، همچون یک جواهر به شمار می‌رود. تاریخ ساخت این مسجد که آن را قدیمی‌ترین مسجد امارات می‌دانند، به دوره‌‌ی عثمانی و حدود سال 1446 پس از میلاد باز می‌گردد. بدیه با معماری خشتی و سنگ‌های بسیار جذابش، مکان‌ فوق‌العاده‌ای برای نماز و عبادت محسوب می‌شود.
مسجد بدیه در دامنه‌ی یک تپه قرار گرفته و موقعیت مکانی آن به‌گونه‌ای است که می‌توانید منظره‌ای شگفت‌انگیز از کوه‌ها و مزارع سرسبز اطراف را مشاهده کنید. در واقع این مسجد جزو جاذبه‌هایی است که باید از آن بازدید کنید؛ زیرا هم از نظر مذهبی و معماری اهمیت دارد و هم مناظر طبیعی بی‌بدیلی را پیشکش شما می‌کند.
2. مسجد شیخ زاید در ابوظبی (Sheikh Zayed Grand Mosque)
بدون‌ تردید مسجد شیخ زاید با ظرفیت 40 هزار بازدیدکننده، باشکوه‌ترین مسجد امارات و یکی از شگفتی‌های معماری محسوب می‌شود. این مسجد که هر ساله گردشگران مسلمان و غیرمسلمان زیادی از آن بازدید می‌کنند، با الهام از طراحی‌ها و مصالح مورد‌استفاده در کشوهای زیادی نظیر ایران، چین، فرانسه، آلمان، ترکیه، مراکش و سایر کشورها ساخته شده است.
سنگ‌های مرمرین، تقارن باشکوه و همین طور معماری پیچیده‌ی شیخ زاید، آن را به جواهری خیره‌کننده به‌خصوص در طول شب تبدیل کرده‌اند.
3. مسجد النور شارجه (Al Noor Mosque)
مسجد النور، نخستین و تنها مسجد شارجه به شمار می‌رود و گردشگران غیرمسلمان می‌توانند از آن دیدن کنند. النور که با الهام از طراحی ترکی عثمانی و مسجد آبی استانبول ساخته شده است، 34 گنبد دارد.
مسجد النور در صدر جاهای دیدنی شارجه قرار دارد و به همین دلیل در صورت سفر به این شهر، نباید بازدید از آن را از دست دهید. معماری مسجد که واقعا زیباترین سازه‌ی معماری شهر محسوب می‌شود، بی‌اختیار شما را وادار به عکاسی می‌کند. با بازدید از این مسجد، نگرش عمیقی نسبت به فرهنگ امارات و دین اسلام به دست می‌آورید.
4. مسجد السلام (Al Salam Mosque)
در مسجد السلام، سبک‌های معماری عثمانی، اندلسی و اماراتی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. این مسجد با مناره‌های نورانی و مجموعه‌ای ارزشمند از آثار اسلامی، مکان جذابی برای خلوت با معبود است.
محیط آرام و نیایش نمازگزاران، آرامش بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. شکوه و جلال و نمای خارجی جذاب قرمز و صورتی باعث شده‌اند که به‌راحتی بتوان این بنا را از دور مشاهده کرد و محو تماشای آن شد.
5. مسجد الرحیم در دبی (Masjid Al Rahim)
مسجد الرحیم دبی، باشکوه و جلالی مثال‌زدنی در میان تفرجگاه مارینای دبی خودنمایی می‌کند. این مسجد با مناره، گنبد و محوطه‌ی بیرونی، نمونه‌ای خاص و ویژه از معماری اسلامی به‌ شمار می‌رود.
با اینکه رنگ‌های سفید و آبی، نمای بسیار زیبایی به این مسجد بخشیده‌اند؛ اما گردشگران بیشتر شیفته‌ی جزئیات سفید و طلایی طراحی داخلی آن می‌شوند. لوسترها و خوشنویسی‌‌های این مسجد، آن را در میان سایر جاهای دیدنی دبی، منحصر‌به‌فرد کرده است.
6. مسجد ایرانیان در بر دبی (Iranian Mosque)
مسجد شیعه (Shia mosque) که به مسجد ایرانیان نیز شهرت دارد، یکی از مساجد ایرانی‌ها در دبی است. مسجد باشکوه ایرانیان در واقع ترکیبی از رنگ‌های متنوع و جذاب و معماری ایرانی است.
طرح‌های گل‌وبوته، رنگ آبی غالب و کاشی‌کاری‌های ایرانی و پارسی، جزئیات زیادی را در این مسجد به وجود آورده‌اند. البته در مسجد ایرانی ساواتا (mosque of Satwa) که یکی دیگر از مساجد ایرانی زیبای شهر به شمار می‌رود، می‌توانید عناصر مشابهی را مشاهده کنید. خوشنویسی‌های اسلامی، کتابخانه‌ی مسجد، تورهای هفتگی برای درک بهتر فرهنگ و دکوراسیون داخلی خیره‌کننده، بازدید از این مسجد را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.
7. مسجد عمر ابن الخطاب الفاروق در الصفا (Al Farooq Omar bin Al Khattab Mosque)
مسجد پایانی این فهرست، با الهام از طراحی‌ها و سبک‌های طراحی داخلی ایرانی و آندلس ساخته شده است. مسجد عمر ابن الخطاب الفاروق با مناره‌ها، گنبدها و پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی و نقش‌دار بسیار جذاب، شبیه یک قلعه به نظر می‌رسد و به‌دلیل شباهت‌هایی که با مسجد آبی استانبول دارد، برخی با نام مسجد آبی نیز از آن یاد می‌کنند. با حضور در این مسجد که گنجایشی دو هزار نفری دارد، می‌توانید نگرش‌های عمیقی درمورد فرهنگ و میراث اسلامی به دست آورید.
کاشی‌‌های رنگارنگ، سالن سخنرانی و کتیبه‌های فضای داخلی که با دست حکاکی شده‌اند، نیز به زیباتر‌شدن این مسجد کمک زیادی کرده‌اند. مساجد با طراحی خاص و معماری قابل‌توجه در میان آسمان‌خراش‌های بسیار بلند کشور، کاملا مشخص هستند و نگاه‌ها را به‌سمت خود می‌کشانند؛ به همین دلیل با بازدید از آن‌ها می‌توانید تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی برای خود رقم بزنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/273210/زیباترین-مساجدی-که-می‌توانید-در-امارات-ببینید
بستن   چاپ