آریا بانو
خواستگارم می‌گوید بعد از ازدواج، هفته‌ای یک شب به خانه نمی‌آید!
سه شنبه 6 اسفند 1398 - 09:34:20
آریا بانو - سلامانه: پسری 29 ساله به خواستگاری‌ام آمده و در همان جلسه اول به من گفت که هر هفته، یک روز به خانه نمی‌آید و با دوستانش بیرون خواهد رفت. به جز این مورد، تقریبا از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ... هم کفو هستیم. خانواده‌ام به همین یک دلیل مخالف هستند و من نمی‌دانم که چه تصمیمی بگیرم. چه کنم؟
پاسخ از رضا زیبایی، روان‌شناس عمومی و استاد دانشگاه
طرح چنین خواسته‌ای از طرف جوانی 29 ساله، دور از ذهن است و این‌که واقعا و دقیقا همین جمله را گفته یا برداشت شما از گفته‌هایش چنین است، نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. مثلا ممکن است او گفته که من دوستانی دارم که تقریبا هفته‌ای یک روز با آن‌ها به کوهنوردی یا طبیعت‌گردی می‌روم و ممکن است شب ماندگار شویم و برداشت شما این‌گونه بوده که قطعا هفته‌ای یک شب را با دوستانش سپری خواهد کرد و به خانه نخواهد آمد. در مجموع اگر همه فرض‌ها را کنار بگذاریم، باید پذیرفت که او با مطرح کردن این مسئله، نشان داده که هنوز در دنیای مجردی خود سیر می‌کند. در ادامه نکاتی در همین باره برای گرفتن تصمیمی بهتر مطرح خواهد شد.
صرفا به این دلیل، ردش نکنید اما ...
دقت کنید که بسیاری از جوانان در شرف ازدواج چنین انگاره‌هایی دارند و نیاز دارند تا آرام‌آرام با واقعیت تاهل و ازدواج آشنا شوند و تعادلی بین تجرد و تاهل برقرار کنند. پیشنهاد می‌کنم صرفا به خاطر طرح شدن این موضوع خواستگارتان را رد نکنید و با کمک فردی خبره به بررسی دقیق‌تر این خواسته و دیگر انتظارات وی بپردازید. به ویژه که گفته‌اید در برخی موضوعات دیگر به نظر تناسباتی دارید که البته بهتر است از نظر همان فرد خبره در این خصوص نیز آگاه شوید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.
از والدین پسر کمک بگیرید
بسیاری از زوج های جوان در ابتدای ازدواج، خواسته‌‌ها و انتظارات گاه عجیب و نابه‌جایی دارند که تا حدودی طبیعی است البته والدین و بزرگ‌ترها باید با راهنمایی و آموزش مهارت‌های لازم به آن‌ها، پسر و دختر جوان را با دنیای جدی، مسئولانه و از سویی شیرین زوجیت آشنا کنند. چه بسیار دختران و پسرانی که با یک جلسه مشاوره و راهنمایی از مواضع مجرد مآبانه خود کوتاه آمدند و زندگی متاهلانه خود را آغاز کردند. بنابراین و بعد از مشورت با خانواده‌تان اگر شرایط را مهیا می‌بینید، توصیه می‌کنم که از خانواده پسر هم برای حل این مشکل کمک بگیرید و نظر آن‌ها را در این باره جویا شوید.
شاید اختلال شخصیتی دارد
برخی از خواسته‌ها و انتظارات فرد فقط نشان از بی‌تجربگی وی نیست و وجود برخی آشفتگی‌های شخصیتی و منشی نیز می‌تواند مسبب آن باشد به ویژه اختلالات شخصیتی مثل «خود شیفته» و «وابسته» و ... که همین مورد متاسفانه از شایع‌ترین دلایل آشفتگی‌های زوج ها در مراجعه به روان شناس و مشاور است و یکی از علل اصلی بسیاری از طلاق‌ها نیز است. بنابراین باید دقت کرد تا با مشاوره قبل از ازدواج و بررسی دقیق متغیرهای خطرساز از سوی متخصص از هم اکنون مانع رخدادهای بحران‌زا شوید.
فراموش نکنید که پشت هر حرف و انتظاری را باید به دقت کاوش کرد تا به چرایی آن پی برد و صرفا به صورت و ظاهر انتظار طرح شده بسنده نکرد. در این مورد خاص، جای طرح چنین خواسته‌ای در بطن خود ازدواج است، آن هم گهگاهی که بعضی مردان ممکن است با دوستان خود به طبیعت‌گردی بروند و شب را در طبیعت بمانند و نه هفته‌ای یک شب بلکه سالی چند شب. به عنوان جمع‌بندی، به نظر می‌رسد که طرح مطلق‌انگارانه این‌که من حتما هفته‌ای یک شب بیرون خواهم بود، نشان از بی‌تجربگی فرد است و نه الزاما خودخواه بودن یا تعابیر دیگری که چندان شاید مودبانه نباشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/273045/خواستگارم-می‌گوید-بعد-از-ازدواج،-هفته‌ای-یک-شب-به-خانه-نمی‌آید!
بستن   چاپ