آریا بانو
خرد وجه تمایز است نه جنسیت
چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 18:53:04
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی و اساطیری ایران با تاکید بر اینکه معیار سنجش در جامعه‌های سالم خرد است، گفت: وجه تمایز زنان و مردان خرد است نه جنسیت.

ژاله آموزگار عصر چهارشنبه در مراسمی که به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس انجمن زنان پژوهشگر تاریخ در کتابخانه ملی برگزار شد، عنوان مقاله سخنرانی خود را خرد عنوان کرد و افزود: در زندگی های جمعی بشر ابتدایی، حرف نخست در زمینه قدرت در بطن زن پیدا و پنهان بود. سپس که زور بازو حاکم شد این مقام در انحصار نیروهای جسمانی در آمد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون زور بازوی مردان حرف اول را نمی زند. اکنون اگر بطور طبیعی شعوری بر جامعه حکمفرما باشد، زمان فرمانروایی خرد است چه زن باشد و چه مرد.
آموزگار با یادآوری اینکه هرگز تمایز جنسی قایل نبودم و همیشه زن و مرد را دو شاخه ریواس تصور می کردم که چنان در هم تنیده شده اند که نمی‌توان از هم تمیز داد، تصریح کرد: همواره کسی برتر است که متخصص تر و خردمندتر باشد.
پژوهشگر فرهنگ و زبان های باستانی ادامه داد: زمانی بر عقیده خود راسخ تر شدم که دیدم با وجود تعداد کم زنان در عرصه های مختلف، همواره حضور زنان برجسته است نه برای اینکه زن است بلکه به این دلیل که خرد و دانایی او بر همگنانش برتری دارد. وقتی با افتخار نام مریم میرزاخانی را در رده اندیشمندان ریاضی دیدم یافتم برتری برای ایرانی بودن او نیست بلکه برتری دارد چون در رشته تخصصی خود داناتر است و خردمندی علمی او در مسیر خاص بر خردمندان دیگر ارجحیت دارد.
وی تاکید کرد: معیار سنجش در جامعه های سالم بر این مدار قرار می گیرد و وقتی داده ها را واکاوی می کنم می‌بینم که همیشه خرد در جایگاه بالایی قرار دارد چرا که با خردمندی هم می‌توان به پیمان ها سامان داد، هم آب های بیکران را کنترل و باران های سیل آسا را به مسیر درست هدایت کرد.
بیستمین سالگرد تاسیس انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، با حضور ژاله آموزگار، منصوره اتحادیه، سیمین فصیحی، ناصر تکمیل همایون و علی دهباشی و با نمایش مستند (در جستجوی گمشده تاریخ) به کارگردانی مژگان ایلانلو در کتابخانه ملی برگزار شد.
در "شب انجمن زنان پژوهشگر تاریخ" عملکرد 20 ساله این انجمن هم مرور شد.
برچسب‌ها
حقوق زنان تاریخ ایران

http://www.banounews.ir/fa/News/270924/خرد-وجه-تمایز-است-نه-جنسیت
بستن   چاپ