آریا بانو
طنز/ چگونه در انتخابات مجلس شرکت کنیم؟
سه شنبه 29 بهمن 1398 - 14:37:02
آریا بانو - روزنامه شهروند / بعد از انتخاب همسر آینده و انتخاب بین آبگوشت و پیتزا و انتخاب بین برنامه اقتصادی شبکه یک و برنامه خبری شبکه خبر سخت‌ترین کار دنیا انتخاب نماینده مورد نظر در انتخابات نمایندگی مجلس است. یعنی برای شرکت در انتخابات تنها شناسنامه و انگشت کافی نیست. شما باید از بین طیف گسترده‌ای از دوستان اصولگرا و چند اصلاح‌طلب معتدل فقط ١٠نفر را انتخاب کنید. یا دیگر خیلی شانس بیاورید و ساکن تهران باشید، بتوانید ٣٠نفر برگزینید. البته هستند دوستان کمال‌گرایی که به کم قانع نباشند و برای داشتن حق انتخاب بیشتر روز انتخابات از شهرستان‌شان راهی تهران بشوند.
با این‌همه، حکیم بزرگی معتقد است آدم هرچه انتخاب‌های محدودتری داشته باشد، گزینه بهتری را برمی‌گزیند، ولی چون بزرگش معلوم نیست کیست و چقدر بزرگ بوده، خیلی نمی‌شود به حرفش اعتماد کرد. شما کارتان را بکنید.
اگر ساکن تهران هستید و تازه ازدواج کرده‌اید، چند روز دیگر می‌توانید دست همسرتان را در مراسم عروسی بگیرید و با همان لباس عروس و دامادی ببریدش سر صندوق رأی. غیر از اینکه، این یک رسم قدیمی است، در چنین حالتی 60نفر را می‌توانید از بین طیف‌های گسترده اصولگرا انتخاب کنید و حق انتخاب خانوادگی‌تان بالا می‌رود. یک آپشن دیگر هم این است که از سر جلسه کنکور بلند شوید و بروید رأی بدهید. البته این ربطی به موضوع بالارفتن حق انتخاب ندارد و بیشتر یک عادت است. مگر اینکه همه متقاضیان با هم از سر جلسه کنکور بروید رأی بدهید تا انواع نماینده‌ها از هر طیف اصولگرا را بتوانید انتخاب کنید. متأسفانه جمعه این هفته کنکوری برگزار نمی‌شود که این از کم‌کاری مسئولان است.
به جایش می‌توانید با دوستان‌تان از سر کنکور آزمایشی بروید پای صندوق رأی. اگر هم دیدید کنکور آزمایشی هم برگزار نشد، خودتان در خانه یک کنکور فرمالیته بسازید و هرکس با هر سنی که می‌تواند، در انتخابات شرکت کند و با هر سطح سوادی به جلسه دعوت کنید و بعد از خانه بروید پای صندوق رأی. در کل حواستان باشد کسی به شما نگوید اینها هم طیف شما نیستند و گزینه مورد نظرتان در بین نماینده‌ها نیست. این عزیزان فقط از سر حسودی دارند این حرف را می‌زنند، وگرنه شما اینور را نگاه می‌کنید، اصولگراست، آن‌ور را نگاه می‌کنید، اصولگراست. دیگر چه می‌خواهید؟ همین الان هم آن‌قدر این طیف سیاسی تنوع دارد که آدم می‌ماند چه کند. حتی هستند عزیزانی که چند طیف را با هم پوشش می‌دهند‌. حیف که کم هستند این نوابغ. وگرنه لازم نبود غصه بخوریم چرا نمی‌توانیم بیشتر از ٣٠ نماینده انتخاب کنیم. این بزرگواران چند تفکر مختلف را با هم پوشش می‌دهند و تبدیل به یک نئوایده‌آلیست آنارشیست شبه فانکسیونالیست سندیکالیست سمپوزیوم می‌شوند. خوبی چنین کسانی این است که اگر شما روزی نظرتان عوض شد و به یک گرایش فکری دیگر علاقه‌مند شدید، دیگر لازم نیست نماینده مورد علاقه‌تان را تغییر دهید. کافی‌ است از قسمت دیگر همان نماینده استفاده کنید.
در لیست انتخابی‌تان یک نماینده ساکت هم بگذارید. حیف که اسطوره سکوت را امسال در جمع‌مان نداریم ولی هستند شاگردانی که راهشان را ادامه دهند. می‌دانید که سکوت سرشار از سخنان ناگفته است. نماینده ساکت بهتر از نماینده‌ای است که کاری کند که آبرویتان برود یا عقبش را به شما کند‌.
طیبه رسول‌زاده طنزنویس

http://www.banounews.ir/fa/News/269740/طنز--چگونه-در-انتخابات-مجلس-شرکت-کنیم؟
بستن   چاپ