آریا بانو
بانوان برگزیده در دانشگاه الزهرا تقدیر شدند
رئیس کرسی ترویج علم: حضور کمرنگ زنان در موقعیتهای علمی پدیده‌ای جهانی است
دوشنبه 28 بهمن 1398 - 20:06:22
آریا بانو - در نخستین رویداد گفتمان پیشرو علمی کرسی ترویج علم یونسکو، دختران دانش‌آموز و بانوان عضو هیئت علمی برگزیده در دانشگاه الزهرا به معرفی ایده‌های علمی و فناورانه خود پرداخته و تقدیر شدند.

به گزارش ایسنا، اکرم قدیمی، رئیس کرسی ترویج علم یونسکو در نخستین رویداد گفتمان پیشرو علمی: ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری که امروز همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن و مادر و روز جهانی زنان و دختران در علم از سوی کرسی ترویج علم یونسکو در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: میلاد بانوی آب و آیینه زهد و تقوا، اقیانوس علم حضرت فاطمه زهرا (س) را خدمت همه دوستان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ فاطمه می‌آید می‌ایستد و می‌ماند و برای زمینیان اسوه ماندگار می‌شود، همچنین روز جهانی زنان و دختران در علم را هم گرامی می‌دارم.
وی افزود: امروز در اینجا گرد هم آمده‌ایم تا ضمن بزرگداشت نقش زنان در علم به دشواری‌های پیش‌ روی آنها در این مسیر سخت، اما شیرین اشاره‌ای داشته باشیم. زنان در تاریخ در سپهر عمومی حضور کمرنگ‌تری نسبت به مردان داشتند، در سنوات متمادی جنسیت سبب دوری زنان از مشارکت در عرصه‌های علمی شده است. ورود زنان به عرصه‌های اجتماعی به‌ویژه عرصه‌های علمی پدیده‌ای متاخر است و در مطالعه تاریخ علم ناموزونی حضور زنان در عرصه‌های علمی قابل مشاهده است.
رئیس کرسی ترویج علم یونسکو ادامه داد: حضور کمرنگ زنان در موقعیت‌های علمی پدیده‌ای جهانی است. به باور همگان قرن حاضر قرن علم و فناوری است، به نحوی که نقش این دو در تمامی ابعاد و جنبه‌های زندگی بشر تجلی یافته و در پاسخگویی به مشکلات بشر نقش علم واضح و آشکار است، اما متاسفانه نقش نیمی از جمعیت جهان در این عرصه هنوز دچار ابهامات زیادی است. زنان و مردان بسیاری بودند که اذهان پرسشگری داشتند و نسبت به آنچه در اطرافشان می‌گذشته، تفکر و تعمق کردند؛ زنان و مردان بسیاری بودند که حل مشکلات جامعه را در زمره مسئولیتهای اجتماعی خود برشمردند، اما علیرغم این اشتراک در دغدغه پیشبرد جامعه از سوی هر دو گروه شامل حضور کمتر بانوان در عرصه‌های علمی هستیم.
قدیمی تأکید کرد: با وجود تمامی چالش‌ها و مشکلات نمی‌توان منکر حضور زنان در عرصه‌های مختلف علمی و اقتصادی در چند سال اخیر شد. اگرچه شخصاً باور دارم طبقه‌بندی فعالیت‌های علمی در دو دسته مردان و زنان حاکی از دیدگاه جنسیتی به مقوله علم است، اما در عین حال نمی‌توان این حرکت را منکر شد که ناچار به ورود به چنین مقوله‌ای هستیم. آموزش، دانش و یاد دادن گرچه طبقه‌بندی مبتنی بر زن و مرد ندارد و به قول پیامبر اکرم (ص) بر تمامی مسلمین واجب است، اما این مهم در طی تاریخ به دلایل بسیار که اکنون جای پرداختن به آن نیست، جای خود را از همگان به دو ساحت جداگانه زنان و مردان داده است. باور دارم هر چه میزان تعداد زنان تحصیل کرده در جامعه افزایش یابد، نتیجه آن ارتقای سطح فرهنگ جامعه است؛ اگر قیودی که نه سنت، نه شهر و نه قانون به آن باور ندارند، از مسیر تحصیل و آموزش زنان و مشارکتشان در عرصه علم‌اندوزی برداشته شود و فرصت برابر برای زنان و مردان ایجاد شود، دیگر معنایی برای تفکیک این دو گروه همیار در علم‌اندوزی و ترویج علم وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز جامعه به دخیل کردن زنان در حل مسائل گوناگون و به میدان آوردن اندیشه و دیدگاه‌های آنان برای مقابله با چالش‌های مختلف نیازمند است و به چنان بلوغ فکری رسیده است که نمی‌توان از کنار ضرورت‌ها، تحول‌ها و نیازها و مسائل مختلف زنان با بی‌تفاوتی گذشت؛ پس باید از همه فرصت‌های نظری و عملی در جامعه بهره برد و در این مسیر زنان اندیشمند و صاحب‌نظر کشور نقش مهمی دارند.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار کرد: امروز در نخستین گفتمان پیشرو علمی در این مکان گرد هم آمدیم تا بار دیگر گوشزد کنیم برای نهادینه کردن و تعمیم بخشیدن به تفکر علمی باید نوع دیگر اندیشید، این‌که با نگاهی زنانه به علم بنگریم یا مردان با اندیشه مردانه آن را از آن خود بدانند، ما را به جایی نمی‌رساند. علم میراث جهانی و متعلق به همگان است و همگان یعنی جامعه متشکل از زنان و مردان هستند.
قدیمی گفت: بسیار خرسندم که پیشرفت و افزایش سطح کیفی و کمی بانوان کشورم، نه به مثابه رقابت که انگیزه برای افزایش همبستگی‌ها است. از تمام همراهان این برنامه تشکر می‌کنم و دست یاری به تمام اندیشمندان زن این خطه دراز می‌کنم و مطمئنم که همگی شما نیز موفقیت را در یک نگاه مشترک به علم و ترویج علم می‌بینید.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/269416/رئیس-کرسی-ترویج-علم--حضور-کمرنگ-زنان-در-موقعیتهای-علمی-پدیده‌ای-جهانی-است
بستن   چاپ